2012-04-01, 20:15
Medlem
Drullknulls avatar
Ideligen startas trådar i fel forum, många gånger medvetet för att få maximal publicitet t.e.x. genom postning i delforumets allmänna forum istället för i underavdelningarna. Vissa forum är mer drabbade än andra. Moderatorerna gör oftast inget åt saken från dess att någon rapporterat tråden, varvid drabbat forums kvalitetsnivå sänks.

Liknande fenomen kan ses i genomtänkt skapade trådar där medlemmar ibland går off - topic omedvetet, känslorna kan gå lite överstyr, det händer de flesta någon gång, detta är inget större problem. Däremot är medvetna försök till att få diskussionen OT ett återkommande problem, vissa medlemmar, skall vi säga ärketyper? Dessa upprepar proceduren i olika tidsperspektiv, vissa med en hel drös OT-inlägg på några timmar, andra försöker dölja beteendet genom att posta sina medvetna OT-inlägg med mellanrum på flera veckor.
Även här är vissa forum mer drabbade än andra.

Vad kan medlemmen göra? Använda rapporteringsfunktionen givetvis, fast betydligt oftare än idag. Några tips på hur en rapportering kan se ut(du har kanske några?):

För felplacerade trådar 0.02

--> föreslaget forum t.e.x. I&I

Motivering: här beskrivs varför du anser att tråden bör flyttas till angivet forum ovanför

Anmärkning: här kan du skriva om det rör sig om en medlem som upprepar beteendet med hänvisning till länkar

Trams och off -topic 0.03

Motivering: här beskriver du varför inlägget är off - topic, motivera väl

Anmärkning: vid upprepade off - topic inlägg av samma medlem bör du ta upp några exempel i form av länkar till de trådar som förstörs

Se till att rapporten är genomtänkt och “formell”, blanda inte in personligt tyckande, utgå strikt från reglerna och låt moderatorerna göra sitt arbete. Är du osäker på att dina synpunkter behandlas, spara din text med motivering och anmärkning, rapporten sparas nämligen inte hos dig.

Detta har säkert diskuterats många gånger i andra diskussioner, här vill jag gå ett steg längre (därför får frågeställningen en egen tråd).
Medlemmar med notorisk förmåga att förstöra trådar och forum kommer förr eller senare att korrigeras enligt reglerna, tyvärr tar det många gånger orimligt lång tid, varvid kvalitén påverkas till det negativa. Genom att punktmarkera vissa medlemmar som uppvisar ett utstuderat sätt att posta trådar i fel forum och postar off -topic inlägg i ur och skur, är det möjligt påskynda processen eller rentav få medlemmen att ändra beteende.
Jag menar inte att man skall ha en “favorit” att förfölja, det räcker med att följa upp en medlem som postat 2 off - topic inlägg samma dag, kolla posthistoriken där fler överträdelser kan finnas.

Genom att fler medlemmar än idag tar sin rätt till fånga och rapporterar tydliga klavertramp dåd och då, samt punktmarkerar emellanåt, kan kvalitetsnivån höjas på forumet utan att yttrandefriheten naggas i kanten. Rapporter görs idag, troligen alldeles för få för att påverka forumet i önskvärd riktning.
Givetvis innebär detta en ökning av arbetsbördan för moderatorerna, det skall dock inte vara ett problem(?), inte så länge rapporteringen sköts på ett snyggt och oklanderligt sätt. Trycket ökar på moderatorerna att sköta sin uppgift, samtidigt får moderatorerna nödvändig information om de felsteg som görs.
Jag tror att en form av gräsrotsaktivism skulle göra forumet gott, speciellt i de forum som ständigt havererar p.g.a. av rättshaverister och ljummen moderering.

Så den öppna frågan: kan denna form av gräsrotsaktivism leda till att kvalitén höjs?

Svar från moderatorer är önskvärda.
Citera
2012-04-01, 20:51
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Rapporteringar från medlemmar är så gott som alltid välkommet. Vi moderatorer kan inte se alla regelbrott som görs, och då är det bra om medlemmarna kan hjälpa till, genom att rapportera. Så ja, det uppmuntrar vi.

Dock en fråga: Med punktmarkera, menar du alltså att man ska gå in på OT-postarens historik och se om denne begått fler regelöverträdelser, och således även rapportera dessa?
Citera
2012-04-01, 20:58
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Ja som min kollega säger så är rp;s alltid uppskattade för det är så gott som omöjligt att hinna läsa igenom alla trådar och inlägg.

Har nog inte heller riktigt förstått vad ts vill få fram här men hittar ni någon som mest postar off topic,trams,oneliners osv så går det utmärkt att skicka ett rp eller pm och bara skriva att denna medlem kan vara en kfk kandidat.Då tar vi en koll på historiken i inläggen och om det är nödvändigt så tas det vidare upp i outlaw.
Citera
2012-04-01, 21:16
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Rapporteringar från medlemmar är så gott som alltid välkommet. Vi moderatorer kan inte se alla regelbrott som görs, och då är det bra om medlemmarna kan hjälpa till, genom att rapportera. Så ja, det uppmuntrar vi.

Dock en fråga: Med punktmarkera, menar du alltså att man ska gå in på OT-postarens historik och se om denne begått fler regelöverträdelser, och således även rapportera dessa?

Idag läste jag en tråd i aktuella brott där det ofta postas hej vilt om allt annat än brottet, mycket riktigt var där några off-topic inlägg. I ren nyfikenhet kollade jag upp posthistoriken hos en av medlemmarna och hittade 5 klara OT-inlägg inom loppet av 2 timmar i samma forum (varav 2 i samma tråd), dessa inlägg var alltså dagsaktuella. Vid rapportering av ett av inläggen togs övriga inlägg med i min anmärkning, ett så tydligt klavertramp bör rendera i en varning.
Själv skulle jag anse att några utstuderade OT-inlägg inom ett par dagar i samma forum bör vara ett informellt lägsta krav, ingen är nämligen perfekt, det är rättshaveristerna som är problemet.

Punktmarkeringen görs enklast av medlemmarna, allt för att förenkla proceduren, ni moderatorer får allt serverat, i vissa fall är överträdelelserna så flagranta att ett beslut inte behöver vänta i dagar. Det rör sig alltså inte om att moderatorer skall punktmarkera medlemmar utan en gräsrotsmekanism som borde vara till gagn för alla, vilket också bör uppmuntras av moderatorkollektivet.

Punktmarkeringen enligt ovan är ett kraftfullt verktyg mot sabotörer, dock rör sig de flesta övertramp om mindre förseelser, då är metoden inget att använda utan en formell rapport om inlägg/tråd (eller annat som bryter mot reglerna).

Å andra sidan bör en nitisk rapporterare med en massa oskäliga rapporteringar kunna varnas, detta kan i sig själv bli ett sabotage, därför bör moderatorer uppmana till en mer genomtänkt struktur vid rapportering, förutom en uppmaning till med gräsrotsaktivism att göra fler rapporteringar i de fall överträdelserna i solklara.
Vid tveksamma fall bör medlemmen ta kontakt med berörd moderator och fråga innan rapport skickas.

Allt för att höja nivån i forumet, snabba på korrigeringarna, bli av med de medlemmar som försöker "kuppa" trådar och forum, men även ge medlemmen en demokratiskt ansvar, vilket borde tilltala alla.
Citera
2012-04-02, 00:53
Medlem
BigFatCones avatar
Jag gillar inte alls tanken på användare som systematiskt punktmarkerar varandra.
Citera
2012-04-02, 01:02
Medlem
crillecrilles avatar
Punktmarkera låter lite väl starkt. Det händer att jag går in och kollar användares inlägg om det är rent trams denna har postat. Om det visar sig att det finns fler regelbrott så rapporterar jag de på vanligt vis. Någon gång har jag skrivit "KFK" i sista rapporteringen, men jag tycker inte riktigt att det ska behövas. Det är inte upp till mig att bedöma det ändå.

Fråga till moderatorerna: Kollar ni snabbt på posthistorik när ni raderar rent trams eller delar ut varningar för tex 0.03? Förstår om ni inte orkar det speciellt ofta med tanke på hur mycket de flesta av er har att göra(förmodar jag). Hur upptäcker man annars en eventuell "icke KFK"-användare?

Jag tror som så att om bara alla seriösa användare hade använt sin rätt(jag känner det som en skyldighet) att rapportera så hade allt blivit så mycket bättre.

Edit: Jag gillar initiativet Drullknull.
Senast redigerad av crillecrille 2012-04-02 kl. 01:06.
Citera
2012-04-02, 06:18
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag gillar inte alls tanken på användare som systematiskt punktmarkerar varandra.

Utveckla gärna din syn i frågan. Personligen har jag inget emot om andra kollar min aktuella postning, tvärtom, jag vet att mina medvetna och planerade överträdelser förr eller senare kommer att hamna hos moderator.
Om nu medlemmarna tar chansen att rensa upp forumet genom att rapportera i högre utsträckning, punktmarkerar notoriska överträdare, lär er arbetsbörda öka initialt, efter en tid kommer troligen det att lunga ner sig; när rättshaveristerna lärt sig att medvetna försök till urspårningar inte lönar sig (vilket de gör idag i varierande utsträckning).

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Punktmarkera låter lite väl starkt. Det händer att jag går in och kollar användares inlägg om det är rent trams denna har postat. Om det visar sig att det finns fler regelbrott så rapporterar jag de på vanligt vis. Någon gång har jag skrivit "KFK" i sista rapporteringen, men jag tycker inte riktigt att det ska behövas. Det är inte upp till mig att bedöma det ändå.

Fråga till moderatorerna: Kollar ni snabbt på posthistorik när ni raderar rent trams eller delar ut varningar för tex 0.03? Förstår om ni inte orkar det speciellt ofta med tanke på hur mycket de flesta av er har att göra(förmodar jag). Hur upptäcker man annars en eventuell "icke KFK"-användare?

Jag tror som så att om bara alla seriösa användare hade använt sin rätt(jag känner det som en skyldighet) att rapportera så hade allt blivit så mycket bättre.

Edit: Jag gillar initiativet Drullknull.

Många gånger tar det flera månader innan en rättshaverist korrigeras, då oftast p.g.a. att medlemmen skriver välformulerade inlägg, om än ofta OT, dessa ärketyper brukar inte råka ut för KFK.
Vad jag vill ha sagt är att det finns medlemmar som har ett utstuderat sätt att försöka få trådar att spåra ur/byta inriktning i diskussionen än trådens eller forumets ämne, dessa borde komma upp till ytan betydligt snabbare än idag.

KFK tycker jag är ett starkt, oftast rör det sig om medlemmar med välformulerade inlägg, själva kvalitén på inlägget är det inget fel på, men ämnet och fokus är ett annat än trådens det som rör trådens frågeställning.

Seriösa medlemmar bör inleda sin session här med en slumpartad kontroll i en tråd, gärna i de forum rättshaveristerna flockas, rapportera några OT-inlägg med en välformulerad rapport, och vid behov punktmarkera de medlemmar som utmärker sig.

Jag ser inga praktiska problem med lite gräsrotsaktivism på flashback, tvärtom, seriositeten och kvalitén kan på ett snabbt och smidigt sätt förbättras mycket snabbt, utan stora uppoffringar från moderatorkollektivet.
Samtidigt delegeras ansvaret, som sig bör, på deltagare i diskussionerna att hålla reda på de medlemmar som har en tydlig avsikt att förstöra och sänka kvalitetsnivån.
Citera
2012-04-02, 06:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Utveckla gärna din syn i frågan. Personligen har jag inget emot om andra kollar min aktuella postning, tvärtom, jag vet att mina medvetna och planerade överträdelser förr eller senare kommer att hamna hos moderator.
Om nu medlemmarna tar chansen att rensa upp forumet genom att rapportera i högre utsträckning, punktmarkerar notoriska överträdare, lär er arbetsbörda öka initialt, efter en tid kommer troligen det att lunga ner sig; när rättshaveristerna lärt sig att medvetna försök till urspårningar inte lönar sig (vilket de gör idag i varierande utsträckning).

Jag gillar helt enkelt inte att användare punktmarkerar varandra, det görs redan i viss utsträckning och är vad jag har förstått ett inte helt ovanligt verktyg för att göra livet surt för ens meningsmotståndare.
Citera
2012-04-02, 07:43
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag gillar helt enkelt inte att användare punktmarkerar varandra, det görs redan i viss utsträckning och är vad jag har förstått ett inte helt ovanligt verktyg för att göra livet surt för ens meningsmotståndare.

Det kan jag förstå, men är rapporteringen saklig mot bakgrund av forumets regler ser jag inga problem, själv blev jag varnad en gång 2005 och en gång 2011 på goda grunder.
Problemet är nog snarare så att de debattörer som inte kan hålla sig inom regelverket ständigt försöker utöka sin röst genom en massa OT (som många gånger är välformulerat), medvetna felplaceringar av trådar, korspostning m.m. Givetvis blir livet surt för rättshaveristerna, men en ensidig och grundlös rapportering av en illvillig medlem bör också kunna rendera i en varning, det rör sig inte om en anynom mobb för att kväsa meningsmotståndare.

Slutligen, vi borde lyfta fram den demokratiska aspekten på Flashback, en seriös medlem värnar om det fria ordet samt det ansvar som följer av yttrandefriheten; det senare ett signum för flashback.
Med fler delaktiga medlemmar kan kvalitetsnivån höjas, det krävs inte fler regler eller nitiska moderatorer, bara lite mer intitiativ av den enskilde medlemmen.
Citera
2012-04-02, 08:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
utöka sin röst genom (...) medvetna felplaceringar av trådar, korspostning m.m
Hittar du t ex en äkta korspostning - samma inläggsinnehåll i flera trådar - är det bara att redovisa fyndet i en RP.

Citat:
(...)
Många gånger tar det flera månader innan en rättshaverist korrigeras, då oftast p.g.a. att medlemmen skriver välformulerade inlägg, om än ofta OT, dessa ärketyper (...)
Det är lovvärt att du engagerar dig för att forumet ska hålla hög kvalitet. Jag vill problematisera det lite. Du spinner resonemanget runt vad du kallar ärketyper och rättshaverister. Just de konton du klassar in som ärketyper och rättshaverister kanske många andra inte alls har speciellt stora problem med. Vi kanske tänker på helt olika konton? Du tycker vissa konton förstör. Andra läsare stör sig på andra konton. Det är inte självklart vilka som är rättshaverister och inte. Vidare är det enbart envist postande rättshaverister som drar ner läsvärdet.

Ett problem du upplever är att det tar så lång tid innan ett rötägg straffat ut sig. Det kan jag förstå. Men föreställ dig att taskiga postningar hos en del konton beror på en liten svagbegåvning eller en nonchalant läggning. Är det då inte ganska juste att den svagbegåvade får lite tid på sig att lära sig gränserna? Och den slappe att lära sig att lägga sin nonchalans åt sidan just när h*n postar? Många har en potential att lära sig.

Citat:
(...)
Vad kan medlemmen göra? Använda rapporteringsfunktionen givetvis, fast betydligt oftare än idag. Några tips på hur en rapportering kan se ut
(...)
Anmärkning: vid upprepade off - topic inlägg av samma medlem bör du ta upp några exempel i form av länkar till de trådar som förstörs

Se till att rapporten är genomtänkt och “formell”, blanda inte in personligt tyckande, utgå strikt från reglerna och låt moderatorerna göra sitt arbete.
(...)
Som du beskriver RP i mitt urval ovan så säger jag: Go ahead! Redovisa vad du funnit och ge om nödvändigt en förklaring till vad du menar med din valda anledning. Men skriv ingen lång harang i RP:n.
Citera
2012-04-02, 10:49
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är lovvärt att du engagerar dig för att forumet ska hålla hög kvalitet. Jag vill problematisera det lite. Du spinner resonemanget runt vad du kallar ärketyper och rättshaverister. Just de konton du klassar in som ärketyper och rättshaverister kanske många andra inte alls har speciellt stora problem med. Vi kanske tänker på helt olika konton? Du tycker vissa konton förstör. Andra läsare stör sig på andra konton. Det är inte självklart vilka som är rättshaverister och inte. Vidare är det enbart envist postande rättshaverister som drar ner läsvärdet.

Egentligen är det inget problem om en mindre grupp stör sig på en medlem som ständigt åsidosätter reglerna, regelöverträdelser är ett problem oavsett åsikter och/eller debatteknik, och de skall korrigeras.
Det rör sig om inte om den enskildes politiska hemvist, retorik, argumentationsteknik eller ”fasansfulla” idéer utan en informell metodologi att komma tillrätta med de notoriska överträdarna snabbt och enkelt, inom ramarna för vad forumet tillåter bör tilläggas.
Genom att stimulera medlemmars aktiva deltagande kan rättshaveristerna snabbare korrigeras utan att moderatorkollektivet behöver lägga ner mer tid e.x. genom en snabb sammanställning av aktuell historik i rapporten.
Citera
2012-04-02, 11:32
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Egentligen är det inget problem om en mindre grupp stör sig på en medlem som ständigt åsidosätter reglerna, regelöverträdelser är ett problem oavsett åsikter och/eller debatteknik, och de skall korrigeras.
Det rör sig om inte om den enskildes politiska hemvist, retorik, argumentationsteknik eller ”fasansfulla” idéer utan en informell metodologi att komma tillrätta med de notoriska överträdarna snabbt och enkelt, inom ramarna för vad forumet tillåter bör tilläggas.
Genom att stimulera medlemmars aktiva deltagande kan rättshaveristerna snabbare korrigeras utan att moderatorkollektivet behöver lägga ner mer tid e.x. genom en snabb sammanställning av aktuell historik i rapporten.
Fast det är inte vår uppgift att varesig korrigera eller uppfostra användarna, vår uppgift är att se till att regelverket följs i postade inlägg i diskussionerna och att "städa" i trådarna. Systemet med varning ger dock en användare chans att förstå att man gått över gränsen och förhoppningsvis ta till sig det inför framtida postande.
Varningar delas ut när det behövs i en tråd, och det utifrån det postade inlägget.
Jag ogillar tanken att en användare skulle förföljas, punktmarkeras, då det inte ska behövas.

Fortsätt rapportera, det är alla vi användare som gör Flashback till vad det är, men att användarna jagar varandra med rapporteringar är inget jag vill uppmuntra till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in