2012-04-09, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qoC
Men lägg av. Klart man får lov att ha förväntningar ifrån folk. Som människa har man vissa skyldigheter hur man skall handla och vissa saker som man skall kunna. Ju äldre man är desto fler skyldigheter har man generellt.

Vilket är detta systemet som du konspirerar emot?

Säg att du får 1 timma på dig att läsa i en bok. På den timman hinner du läsa ca 30sidor. En annan person får 4 timmar. Då har den möjlighet att läsa ca 120sidor.

Du KAN inte förvänta dig saker av andra människor, du KAN inte förvänta dig att någon ska ställa upp, ta ansvar för sig själv, vara lojal. Det som är riktigt illa är att du tror att man kan förvänta sig saker av folk pga en obefintlig siffra.

Du verkar vara så jävulst inrutad i detta samhälle system måste jag säga, ''Ju äldre man är desto fler skyldigheter har man generellt'' ....vadå för en jävla skyldigheter? att passa in i detta samhälle och göra som alla andra? som göras som man ''förväntas'' göra av sådana som du? Nej, jag märker på dig att du inte kan tänka outside the box, det är ingen idé att hålla en diskussion med dig.
Citera
2012-04-09, 15:23
Medlem
Om ni hade befunnit er här bredvid mig hade jag kunnat nita er båda på käften och tio sekunder senare hävda att det bara var en illusion med eran mentalitet? Eller är det bara dagen efter jag kan hävda det? Eller när går verkligheten från att vara verklig till en illusion?
Citera
2012-04-09, 15:23
Bannlyst
Citat:
Jag fattar inte varför ni vill kalla det förgångna för en illusion? Nej, man kan inte ändra på dåtiden men den var ju fortfarande verklig då den utspelade sig?

På wikitionary beskrivs illusion: "något som ser ut som något det inte är; något som ser ut att existera eller inträffa, men som i själva verket inte gör det". Men dåtiden har inträffat en gång i tiden. Alltså är det ingen illusion.

Yes, det du kanske inte vet om är att det är en helt vanlig person, precis som du, som suttit och skrivit det där. Det är inte ''THE svaret'' utan det är ett svar från en person, precis som din teori till mig.
Citera
2012-04-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuredrugss
Du KAN inte förvänta dig saker av andra människor, du KAN inte förvänta dig att någon ska ställa upp, ta ansvar för sig själv, vara lojal. Det som är riktigt illa är att du tror att man kan förvänta sig saker av folk pga en obefintlig siffra.

Du verkar vara så jävulst inrutad i detta samhälle system måste jag säga, ''Ju äldre man är desto fler skyldigheter har man generellt'' ....vadå för en jävla skyldigheter? att passa in i detta samhälle och göra som alla andra? som göras som man ''förväntas'' göra av sådana som du? Nej, jag märker på dig att du inte kan tänka outside the box, det är ingen idé att hålla en diskussion med dig.

Men VARFÖR skall jag inte kunna förvänta mig något av någon annan? Om jag skall flytta så förväntar jag mig att några av mina vänner ställer upp för mig och hjälper mig bära. Detta för att vänner hjälper varandra om de behöver hjälp. Om jag ingår i ett exklusivt förhållande med en kvinna så förväntar jag mig att hon inte ligger med någon annan. Är inte detta rimliga krav som jag kan ställa?

Även om man väljer att leva utanför samhällets normer så har man vissa skyldigheter som människa. Man måste inte passa in över allt osv. Men om man träffar på någon som skadat sig på något vis förväntas man fortfarande hjälpa till eller tillkalla på hjälp. Det är en skyldighet man inte kan frånsäga sig. Lever man helt utanför samhället isolerad i en skog gäller egentligen samma sak om det istället är ett djur som man påträffar.

Jag kan visst tänka utanför lådan. Det är du som väljer att blunda för verkligheten.
Citera
2012-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Yes, det du kanske inte vet om är att det är en helt vanlig person, precis som du, som suttit och skrivit det där. Det är inte ''THE svaret'' utan det är ett svar från en person, precis som din teori till mig.

Du skriver fortfarande svårtolkade inlägg.

Jo, det är bara våra olika teorier vi lägger upp. Men en teori kan ha mer eller mindre verklighetsanknytning. Min har mer, din har mindre.
Citera
2012-04-09, 16:12
Bannlyst
Citat:
Men VARFÖR skall jag inte kunna förvänta mig något av någon annan? Om jag skall flytta så förväntar jag mig att några av mina vänner ställer upp för mig och hjälper mig bära. Detta för att vänner hjälper varandra om de behöver hjälp. Om jag ingår i ett exklusivt förhållande med en kvinna så förväntar jag mig att hon inte ligger med någon annan. Är inte detta rimliga krav som jag kan ställa?

Även om man väljer att leva utanför samhällets normer så har man vissa skyldigheter som människa. Man måste inte passa in över allt osv. Men om man träffar på någon som skadat sig på något vis förväntas man fortfarande hjälpa till eller tillkalla på hjälp. Det är en skyldighet man inte kan frånsäga sig. Lever man helt utanför samhället isolerad i en skog gäller egentligen samma sak om det istället är ett djur som man påträffar.

Jag kan visst tänka utanför lådan. Det är du som väljer att blunda för verkligheten.

Du kan begära att de respekterar dig, om ni kommit överens om att ni ska ställa upp för varandra, eller om det är ett undermedvetet ''avtal'' så kan du förvänta dig det (om ni ska fortsätta vara vänner dvs) men du kan ALDRIG förvänta dig saker av folk och vara säker på att det blir så. Vi kan ta den där diskussionen hur djupt som helst, men som du säger, att man kan förvänta sig saker av någon pg.a en siffra är rent idiotiskt och ett verklighetsfrånvarande tänkande. Som sagt tror jag inte på tid, men jag svarar rent hypotetiskt om det nu skulle existerat.

Och du snackar om moral, att du kan förvänta dig saker av folk, att du kan förvänta dig att dom ska ha en viss moral, och återigen där bevisar du hur pass verklighetsfrånvarande du är i ditt tänkande. Och nej, jag märker att du inte kan tänka utanför ramarna, då skulle du inte resonera som du gör.
Citera
2012-04-09, 16:15
Bannlyst
Citat:

Jo, det är bara våra olika teorier vi lägger upp. Men en teori kan ha mer eller mindre verklighetsanknytning. Min har mer, din har mindre.

För dig ja, men inte för mig. Om vi kollar på majoriteten som skrivit i denna tråd så verkar det som att de håller med mig också, alltså är det din som har en mindre verklighetsanknytning, nu fåre vara nog, diskuterar inte detta mer med dig.

Det är du som inte förstår mina inlägg, för att du tänker i dina inramade boxar, punkt slut.
Citera
2012-04-09, 16:29
Bannlyst
Citat:

Förövrigt så tror du att du vet så mycket om anledningen men faktum är att du inte vet ett skit, och du väljer att tänka och spekulera väldigt inramat. Så vare med det, sluta argumentera nu med dina idiotiska jävla svar, nu svar jag inte på ditt skit något mer.
Citera
2012-04-09, 17:40
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Det finns många som är åldersfixerade, men egentligen finns inte åldern, den existerar inte. Det enda som existerar är Nu.

Om du som 18''åring'' blir förälskad i en dam som är 45 ''år'' på pappret, så ska man inte ens tänka på det, varför? Jo för att man måste tänka i NUET, vart står båda två just NU, det enda som existerar och passar vi ihop?

Det enda som existerar är nuet, allting annat är en illusion, en hallucination, en 18åring kanske är äldre än en 60 åring, allt är bara en illusion.

LEV I NUET!

Om man nu blir förälskad i någon mycket äldre vill man nog vara med denne så länge som möjligt. Det borde vara hjärteskärande att leva 32 år utan sin älskling (räknat på att båda lever lika länge). Mognadsgrad spelar också in, men vissa 45-åringar är ju inte mognare än andra 18-åringar. Men normalfallet innebär inte en så stor åldersskillnad för samma mognadsgrad.

Men för tillfälliga förbindelser håller jag helt med dig.
Citera
2012-04-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Verkligheten kan man påverka.
En illusion kan man inte påverka.

Dåtid och framtid kan man inte påverka.
Nuet kan man påverka.

Alltså: Nuet är den enda verkligheten.

End of discussion

Fast det är ju såklart skitsnack eftersom du påverkar nuet genom din förståelse för det förgångna och din förmåga att förutsäga konsekvenserna av det du gör. Utan dina tidigare erfarenheter är du inte mer kapabel att påverka din omgivning än en grönsak.
Citera
2012-04-09, 18:23
Medlem
Citat:
Om ni hade befunnit er här bredvid mig hade jag kunnat nita er båda på käften och tio sekunder senare hävda att det bara var en illusion med eran mentalitet? Eller är det bara dagen efter jag kan hävda det? Eller när går verkligheten från att vara verklig till en illusion?

så sant så... ts verkar inte kunna svara på denna inlägg av dig och hoppade över...
efter allt jag hade läst så kan jag se vad för IQ ts har och den är nämligen inte hög.
man kan knappas se då som en illusion.
det räcker ju med att efter jag har skrivit denna inlägg så kommer min framtida jag om 1 minut att veta att för 1 minut sedan höll jag på att skriva detta inlägg...
du blir väl mätt efter du har ätit eller är det oxå en illusion för dig ... LOL
Citera
2012-04-09, 19:29
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Fast det är ju såklart skitsnack eftersom du påverkar nuet genom din förståelse för det förgångna och din förmåga att förutsäga konsekvenserna av det du gör. Utan dina tidigare erfarenheter är du inte mer kapabel att påverka din omgivning än en grönsak.
Visst låter det som skitsnack, dvs fina ord som egentligen inte har någont verklighetsanknytning men det är nog inte riktigt så enkelt.
Du pekar på två saker som gör att dåtid och framtid existerar:
1. Förståelsen för det förgångna, och:
2. Förmågan att förutsäga konsekvenser (i framtiden).

Förståelsen om dåtiden är något som sker i nuet. Jag använder de kopplingar mellan neuroner som just nu befinner sig i ett mönster som gör att jag tror att jag tänker tillbaka på dåtiden. Men egentligen är det ju det nutida mönstret som "tänker" och som jag använder.

Förmågan att förutsäga konsekvenser bygger ju också enbart på illusionen om dåtiden den med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in