2012-04-01, 18:58
Medlem
Hej!

Jag spelar fotboll och har gjort det en lång tid men för ca 2 veckor sedan började jag få ont i insidan av foten, värst är det när insidan av foten får mycket tryck på sig eller vad man ska säga, t.ex vid skottövningar när man använder foten som stöd och trycker i från. Jag har verkligen ingen koll på kroppens delar osv men iaf så är det precis i mellan fotknölen och hälen på insidan av foten där det gör ont, snackade lite med tränaren som trodde det kunde vara ett uttänjt ledband eller liknande. Det har inte uppstått efter nån konstig landning eller fel tramp osv utan det har smugit sig på och vid framför allt skott övningar och situationer där man skjuter ifrån med foten så känns det väldigt mycket.

Det känns inget när jag går vanligt osv utan det är bara när insidan av foten sträcks ut eller vad man ska säga, antar att det är något ledband där men som sagt kan inte ett skit om ledband eller så så hoppas någon här har nån aning om vad det kan vara för skada och vad jag ska göra åt det. Har funderat på att vila foten en veckas träning eller tycker ni jag ska uppsöka läkare?

Tack på förhand!
Citera
2012-04-01, 19:23
Medlem
Låter märkligt att det ska vara en ledbandsskada när du inte kan komma på att du sträck ut den eller fått en smäll på den. Vet inte allt för mycket om ledbandsskador me här har du lite bra övningar ifall det skulle vara så

http://www.evajurenikova.com/other/l...dor_fotled.pdf

Aktiv träning med mindre belastning som nämns i länken är det bästa vid ledbandsskador, man ska börja träna så fort som möjligt för att stabilisera igen. Jag hade undvikit att göra övningar som gör ont men fortsätta med rehab så du stärker den. Är som sagt tveksam till att det är en ledbandsskada.

Belastar du foten rakt eller snett när du trycker ifrån? Är det ett vanligt löpsteg eller som sista stegen innan du ska skjuta? Gör det bara ont eller känns foten/leden instabil också? Som att den nästan viker sig? Kan vit närmare tanke vara en ledbandsskada, det är lite svårare då insidan av foten är starkare än utsidan. Oavsett skada är rätt träning det bästa.
Citera
2012-04-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Låter märkligt att det ska vara en ledbandsskada när du inte kan komma på att du sträck ut den eller fått en smäll på den. Vet inte allt för mycket om ledbandsskador me här har du lite bra övningar ifall det skulle vara så

http://www.evajurenikova.com/other/l...dor_fotled.pdf

Aktiv träning med mindre belastning som nämns i länken är det bästa vid ledbandsskador, man ska börja träna så fort som möjligt för att stabilisera igen. Jag hade undvikit att göra övningar som gör ont men fortsätta med rehab så du stärker den. Är som sagt tveksam till att det är en ledbandsskada.

Belastar du foten rakt eller snett när du trycker ifrån? Är det ett vanligt löpsteg eller som sista stegen innan du ska skjuta? Gör det bara ont eller känns foten/leden instabil också? Som att den nästan viker sig? Kan vit närmare tanke vara en ledbandsskada, det är lite svårare då insidan av foten är starkare än utsidan. Oavsett skada är rätt träning det bästa.

Det är när jag belastar den snett som smärtan kommer, vid raka steg känner jag inte av det. Nej känns inte direkt som att den ska vika sig, gör bara ont.
Citera
2012-04-01, 21:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är svårt att avgöra om man inte får känna på foten och titta hur det ser ut. Men om vi antar att det ser helt normalt ut och du inte kan minnas ett visst tillfälle då det började göra ont (att det kommit smygande alltså), så kan man tänka sig att det är en belastningsskada (av upprepad felbelastning).

Hur som helst, du ska till en SJUKGYMNAST (som är intresserad av sportskador) och INTE en läkare. Läkare kan INGENTING om dessa skador för det ingår inte överhuvudtaget i utbildningen. Tro mig.
Citera
2012-04-01, 21:31
Medlem
Håller med om att du ska gå till en sjukgymnast.

Jag lider av sviterna efter vad läkarna sa var en kraftig stukning förra våren.
Skadan gick upp igen i november med vila som följd. Då det fotleden blev stel och svullen efter jobbet kontaktade jag vår vårdcentral helt utan hjälp. Tröttnade och bytte till en där jag visst att det fanns experter på idrottskador.
De gick genom mina röntgenbilder och konstaterade ganska raskt att det var en lös benbit och den hade lossnat då jag fick foten under mig på en träning.

Som sagt var lider jag av det än idag och väntar på en enkel operation för att ta bort den här benbiten.

Kontakt därför en expert på området och inget sjukhus eller vårdcentral.
Iaf är det här min åsikt efter min erfarenhet av det här.
Citera
2012-04-02, 00:04
Medlem
Okej okej, ska avstå från träningarna denna vecka och köra lite lättare övningar hemma så länge så får jag se om det känns bättre nästa vecka annars får ja ta erat råd och uppsöka sjukgymnast.

Tacksam för era svar, uppskattas!
Citera
2012-05-07, 18:14
Medlem
Frodoes avatar
Låter som hälsporre kanske? Jag hade det under en längre tid i min fotbollskarriär. Gick till en sjukgymnast som råd mig att köpa gjutna inlägg, vilket jag gjorde. Detta förbättrade skadan helt, efter någon månad var skadan nästan helt borta. Körde även rehab övningar som jag fick av sjukgymnaste.

Jag råder dig att gå till en ortoped/sjukgymnast om än inte har gjort det vid det här laget.
Senast redigerad av Frodoe 2012-05-07 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in