• 1
  • 2
2012-04-01, 17:56
Medlem
Parkours avatar
Hej allesammans!

Jag har precis köpt min första jetski, en Sea Doo RXT-X RS från 2010.
Det är ett par saker jag undrar över bara.

För det första, hur lägger man till med en jetski när det inte finns tillgång till brygga? Småfendrar och ett rep i bagaget? Eller lägger man ankare och simmar in 10 meter?

Grund & övriga förödelser i okänt vatten? Tids nog har jag tänkt att jag ska köpa en plotter, men av det jag hittat så får man ge mellan 5 & 10000 för själva GPSn & sen tillkommer sjökort på det?
Så hur ska man våga ge sig ut ifrån Saltholmen i Gbg ut i skärgården om man inte har den blekaste var grunden finns? Förutom dom som är utmärkta med "pinnar" såklart.

Mycket tacksam för svar!

Tjing!
Citera
2012-04-01, 18:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
För det första, hur lägger man till med en jetski när det inte finns tillgång till brygga? Småfendrar och ett rep i bagaget? Eller lägger man ankare och simmar in 10 meter?
Spontant låter det som idioti att gå för nära land med ett glasfiberskrov(sandstrand undantaget), vilka alternativ det finns kan jag tyvärr inte svara på men ankare låter som det kan fungera om det inte blåser för mycket, alternativt ankare och ett rep du fäster vid land.

Citat:
Grund & övriga förödelser i okänt vatten? Tids nog har jag tänkt att jag ska köpa en plotter, men av det jag hittat så får man ge mellan 5 & 10000 för själva GPSn & sen tillkommer sjökort på det?
Så hur ska man våga ge sig ut ifrån Saltholmen i Gbg ut i skärgården om man inte har den blekaste var grunden finns? Förutom dom som är utmärkta med "pinnar" såklart.
Pirata sjökortsprogram till datorn och sen skriver du ut rutten och lägger i plastficka som du tejpar igen torde funka om du har lite lokalsinne.
http://www.eniro.se/sjokort/

Och läs för fan på nu om sjömannavett, etikett och säkerhet så du inte blir nån i statistiken som kör ihjäl nån eller fryser ihjäl på nån kobbe...
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-04-01 kl. 18:14.
Citera
2012-04-01, 18:27
Medlem
AKJBs avatar
Citat:

Det är absolut ingen fara att dra upp den på stranden. Det du bör tänka på är att fimpa motorn en bit innan land för att undvika skit i insuget, sen är det bara att dra upp. Gör likadant när du ska ut, putta ut dig en bit innan du startar.

Citat:

Du ska inte våga dig ut med en skoter i 60 knop om du inte känner vattnet. Det är inte konstigt att det finns utbildning i höghastighetsnavigering då det är helt anorlunda än "långsam" navigering. Köp ett sjökort, gå en kurs i iaf förarbevis innan du ger dig ut och riskerar andras liv!
Citera
2012-04-01, 18:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKJB
Det är absolut ingen fara att dra upp den på stranden.
Så skrovet håller verkligen för sånt
http://4.bp.blogspot.com/_UN9KJXukCr...0/CIMG1866.JPG
Citera
2012-04-01, 18:46
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Det finns ju släpvagnar med elvinsch som är till för att koppla på jetskin så att vajern sedan rullar upp jetskin på vagnen.
En sådan hade min vän och det tog 5-10 minuter att få jetskin från vattnet upp på vagnen för att låta den stå på vagnen tills dagen efter eller när han kände för att åka med den.

Om du inte har en på din släpvagn kan du köpa en på Jula eller Clas Ohlson.
http://www.jula.se/elvinsch-604078
Senast redigerad av Regnum.Chroatorum 2012-04-01 kl. 18:49.
Citera
2012-04-01, 18:53
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Spontant låter det som idioti att gå för nära land med ett glasfiberskrov(sandstrand undantaget), vilka alternativ det finns kan jag tyvärr inte svara på men ankare låter som det kan fungera om det inte blåser för mycket, alternativt ankare och ett rep du fäster vid land.

Pirata sjökortsprogram till datorn och sen skriver du ut rutten och lägger i plastficka som du tejpar igen torde funka om du har lite lokalsinne.
http://www.eniro.se/sjokort/

Och läs för fan på nu om sjömannavett, etikett och säkerhet så du inte blir nån i statistiken som kör ihjäl nån eller fryser ihjäl på nån kobbe...

Jo det är sant, dessutom måste man nog stänga av motorn innan det blir för grunt, vill ogärna att maskinen suger in finsand i motorn.
Har du något program att rekommendera? Gärna med färdiga sjökort.

Sjövett har jag! Det betyder dock inte att jag kommer köra lugnt och sansat, men kommer ha respekt för andra på sjön.

Citat:
Det är absolut ingen fara att dra upp den på stranden. Det du bör tänka på är att fimpa motorn en bit innan land för att undvika skit i insuget, sen är det bara att dra upp. Gör likadant när du ska ut, putta ut dig en bit innan du startar.

Du ska inte våga dig ut med en skoter i 60 knop om du inte känner vattnet. Det är inte konstigt att det finns utbildning i höghastighetsnavigering då det är helt anorlunda än "långsam" navigering. Köp ett sjökort, gå en kurs i iaf förarbevis innan du ger dig ut och riskerar andras liv!

Tack för tipset! Men någon kurs blir det inte för mig, så länge jag vet var grunden finns. Jag kan ju ligga bakom Älvsnabben och linjebåtar för att sedan ligga och gasa i deras spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Regnum.Chroatorum
Det finns ju släpvagnar med elvinsch som är till för att koppla på jetskin så att vajern sedan rullar upp jetskin på vagnen.
En sådan hade min vän och det tog 5-10 minuter att få jetskin från vattnet upp på vagnen för att låta den stå på vagnen tills dagen efter eller när han kände för att åka med den.

Om du inte har en på din släpvagn kan du köpa en på Jula eller Clas Ohlson.
http://www.jula.se/elvinsch-604078

Jojo, skotern ska inte ligga i vattnet, kommer ta upp den efter varje åkning. Men det blir svårt att få med kärran till holmarna : )
Citera
2012-04-01, 18:56
Medlem
Parkours avatar
Sen tänkte jag på en annan sak, om man kör tillräckligt fort så behöver man ju inte oroa sig för grund som inte går över ytan. Ligger du i 50 knop + så planar ju mer eller mindre hela skotern
Citera
2012-04-01, 19:30
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Sen tänkte jag på en annan sak, om man kör tillräckligt fort så behöver man ju inte oroa sig för grund som inte går över ytan. Ligger du i 50 knop + så planar ju mer eller mindre hela skotern

Tycker det låter som en utmärkt idé. Prova gärna!
Citera
2012-04-01, 19:37
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Tycker det låter som en utmärkt idé. Prova gärna!

Jag anar en viss ironi i ditt inlägg. Jag menar självklart inte att du ska ligga som en idiot överallt. Men det är ju inte precis att du har ett skrov djupt som en segelbåt
Citera
2012-04-01, 21:31
Medlem
AKJBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så skrovet håller verkligen för sånt *
http://4.bp.blogspot.com/_UN9KJXukCr...0/CIMG1866.JPG

Citat:
Det är absolut ingen fara att dra upp den på stranden.

fin strand du hittade där ankan...
Citera
2012-04-01, 21:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
fin strand du hittade där ankan...
det är så det ser ut vid saltholmen
Citera
2012-04-01, 23:02
Medlem
Parkours avatar
Var trevliga mot varann nu våren är på ingång! Alla borde vara glada.
På Saltholmen lägger jag i den vid rampen, inga problem där inte.
Men som Arne.Anka säger, mestadels av Göteborgs skärgård består av klippor, och ärligt talat så lägger jag nog hellre till vid en klippa än vid en långgrund sandstrand, frågan är ju bara hur jag ska göra för att inte repa upp skrovet, fendrar hjälper ju inte mot botten så att säga.

Jag läste på Guppa.se om någon som brukade ta med sig en tygsäck som han fyller med sand/sten när han ska lägga till, så använder han den som ett ankare. Istället för att åka runt med ett 10kg tungt ankare i bagaget. Kan ju åka runt en del när man är ute och leker om man säger så hehe

Jag köpte precis ett GPS-program till min Iphone nu, 88 någonting hette det. Verkar fungera suveränt, jobbigt att jag kan inte kan läsa sjökort bara.
Inte för att jag bryr mig något om fyrar etc, det ända jag behöver veta är hur grunden är utmärkta.

Det finns möjligtvis ingen som vet en hemsida som enkelt beskriver dom olika symbolernas betydelse?

EDIT: Hittade denna! Riktigt användbart
http://www.sjofartsverket.se/pages/3...ningar_INT.pdf

Sov gott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in