2012-04-01, 17:16
Medlem
Jag funderar på att läsa Civilekonom men är osäker på om mitt HP kommer att räcka för att ta sig in. Ekonomprogrammet lär jag däremot komma in på med lätthet. Är det någon som vet om det går att börja läsa på Ekonomprogrammet och sedan hoppa in på en Civilekonomutbildning inför år 2?

Jag har tittat på de olika kurserna och alla skolorna verkar läsa, inte exakt samma, men i alla fall nästan samma kurser. Brukar det godtas om man inte har läst exakt samma men i stort sätt samma kurser?

Till exempel:

År 1 Ekonomprogrammet i Kalmar:
Företagsekonomi I, 30 hp*
Statistik, 15 hp
Nationalekonomi mikro, 15 hp

År 1 Ekonomprogrammet Högskolan i Dalarna:
Ekonomistyrning grundläggande
Organisationsteori
Marknadsföring 1
Extern redovisning
Handelrättslig översiktskurs
Statistik dataanalys och sannolikhetskalkyl för ek.

År 1 Civilekonom Liu:
Företaget och den globala marknaden, 4 hp
Organisation, 7 hp
Externredovisning, 7 hp
Introduktion till nationalekonomi, 8 hp
Handelsrätt, 10 hp
Kalkylering och budgetering, 7 hp
Statistik A, 7 hp
Makroekonomi, 10 hp

År 1 Civilekonom Umu:
Företagsekonomi A 30hp
Statistik 15hp
Handelsrättslig översiktskurs 15hp

År 1 Civilekonom Lund:
Företagskonomi 30 hp
Nationalekonomi 30 hp
Citera
2012-04-01, 17:35
Medlem
Varför skulle du komma in på civilekonom år 2 för? menar du att du skulle förbättra ditt hp tills dess?

Tror inte du kommer kunna läsa på någon sämre skola för att sen byta till nån bättre.

Annars kan du läsa en ekonomi kandidat och sen söka master på valfri skola.

Civilekonom blir man bara i Sverige ändå (har jag läst) tror också detta är på väg bort och kommer ersättas med master (3+2år).

Du kan förövrigt blir civilekonom på vilken skola du vill bara läsa fler kurser bara att dom inte får ge ut den titeln.
Senast redigerad av wvwv 2012-04-01 kl. 18:02.
Citera
2012-04-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wvwv
Varför skulle du komma in på civilekonom år 2 för? menar du att du skulle förbättra ditt hp tills dess?

Tror inte du kommer kunna läsa på någon sämre skola för att sen byta till nån bättre.

Annars kan du läsa en ekonomi kandidat och sen söka master på valfri skola.

Civilekonom blir man bara i Sverige ändå (har jag läst) tror också detta är på väg bort och kommer ersättas med master (3+2år).

Du kan förövrigt blir civilekonom på vilken skola du vill bara läsa fler kurser bara att dom inte får ge ut den titeln.

Folk hoppar alltid av program, och då brukar man kunna hoppa in om man läst samma saker vet jag, och det är vanligtvis betydligt lägre intagningspoäng för att hoppa in i en redan startad klass.

Man ska kunna byta upp sig enligt, som umu skriver:
Det går inte att bara byta program under studiernas gång. Däremot finns det en möjlighet att söka in till eventuella lediga platser på "senare del av program" om man läst kurser som kan tillgodoräknas på programmet antigen via fristående kurs eller på ett annat program.
Citera
2012-04-01, 19:04
Medlem
Skit i att söka till ett civilekonomprogram, det är bara en tidsfråga innan universitet/högskolor slutar utbilda civilekonom. Mycket bättre val att läsa en kandidat i ekonomi och sedan köra vidare a la master.
Citera
2012-05-14, 17:16
Medlem
Du ska absolut inte läsa civilekonomprogrammet eftersom det inte finns i utlandet.
Läs mycket hellre ekonomprogrammet + magister.
Mkt bättre!!
Citera
2012-05-14, 17:52
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixnilsson90
Du ska absolut inte läsa civilekonomprogrammet eftersom det inte finns i utlandet.
Mkt bättre!!

Att civilekonom inte finns utomlands är väl inget argument för att man absolut inte ska läsa det om man nu inte är övertygad om att man vill jobba just utomlands. Dessutom har ekonomer tagit sig utomlands långt innan vi införde bolongasystemet.
Citera
2012-05-14, 17:54
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixnilsson90
Mkt bättre!!

Du får det att låta som om ekonomstudenter utomlands läser 3 + 2 år ekonomi. Det har blivit lite av en vandringssägen att 3+2 är precis vad alla utomlands läser, när det kan variera mycket vad grundexamen innehåller, och där två års avancerade studier inte alls är särskilt vanligt.

Om du vill hoppa på ett civilekonomprogram så bör du kolla upp vad som krävs för antagning till en senare del, vid LiU till exempel så blir det svårt att tillgodoräkna sig allt du har läst tidigare. Speciellt externredovisningen kan vara svår att tillgodoräkna sig från andra lärosäten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in