• 1
  • 2
2012-04-01, 15:53
Medlem
Tjena. Satt och funderade på hur man skulle kunna legalisera cannabis i Sverige och kom på tanken att Sverige har religionsfrihet alltså ska jag kunna röka en spliff med mina rastafarikompisar innan jag sätter mig och mediterar eller vad man nu gör . Jag är säkert inte den första som kommit på eller tyckt det här så det måste finnas något problem med detta. Men eftersom sveriges grundlagar väger tyngre än några andra lagar borde detta gå igenom. Så varför skulle inte detta kunna fungera?
Citera
2012-04-01, 16:04
Medlem
snedtrippens avatar
Det är väl ändå lite skillnad på att tro på en viss sak och att sitta och röka cannabis..
Citera
2012-04-01, 16:04
Medlem
8-digits avatar
Inte undra på att ni drogliberaler är körda i huvudet
Citera
2012-04-01, 16:08
Medlem
Rastafari är en religiös rörelse och det ingår att man röker cannabis i kombination med meditation.

Läs på lite om ämnet innan ni skriver.
Senast redigerad av StonerFace 2012-04-01 kl. 16:11.
Citera
2012-04-01, 16:10
Medlem
Guitarsmokes avatar
Något liknande gick igenom i USA gällande en församling som ville bruka DMT:
Citat:
In September, 2008, the three Santo Daime churches filed suit in federal court to gain legal status to import DMT-containing ayahuasca tea. The case, Church of the Holy Light of the Queen v. Mukasey,[107] presided over by Judge Owen M. Panner, was ruled in favor of the Santo Daime church.

As of March 21, 2009 a federal judge says members of the church in Ashland can import, distribute and brew ayahuasca. U.S. District Judge Owen Panner issued a permanent injunction barring the government from prohibiting or penalizing the sacramental use of "Daime tea." Panner's order said activities of The Church of the Holy Light of the Queen are legal and protected under freedom of religion. His order prohibits the federal government from interfering with and prosecuting church members who follow a list of regulations set out in his order.[108]

Men det är nog oerhört svårt att genomföra något liknande i Sverige. En annan metod vore att starta upp cannabisföreningar som i Spanien och på så sätt kringå lagstiftningen. Men även det tror jag vore svårt, näst intill hopplöst, att få igenom här.
Senast redigerad av Guitarsmoke 2012-04-01 kl. 16:13.
Citera
2012-04-01, 16:12
Medlem
snedtrippens avatar
Det är okej och lagligt att kalla dig rastafari så länge du inte brukar narkotika, ja.
Du kan såklart röka cannabis om du vill det men du ska inte tro att det är lagligt bara för att du kallar dig en rastafari.
Citera
2012-04-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Det är okej och lagligt att kalla dig rastafari så länge du inte brukar narkotika, ja.
Du kan såklart röka cannabis om du vill det men du ska inte tro att det är lagligt bara för att du kallar dig en rastafari.

Motivera gärna varför det inte skulle kunna gå igenom.
Citera
2012-04-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Din idé är inte dum, men att genomföra något liknande i Sverige känns nästan hopplöst. En annan metod är ju att starta upp cannabisföreningar som i Spanien och på så sätt kringå lagstiftningen. Men även det tror jag vore svårt att få igenom här.

Att det skulle vara svårt är det ingen tvekan om men eftersom det är en populär och mild drog som är viktig inom en viss religion så borde det gå. Islam till exempel har en hel del fördelar i samhället. Som muslim får man egen dusch i skolan och på badhus får man bada med kläder.
Citera
2012-04-01, 16:24
Medlem
Huffpuffens avatar
Varför skulle det inte fungera? Sverige har maskeringsförbud i vissa sammanhang, men det gäller ju inte muslimerna på grund av religionsfriheten, så varför ska detta vara ett problem?
Citera
2012-04-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Varför skulle det inte fungera? Sverige har maskeringsförbud i vissa sammanhang, men det gäller ju inte muslimerna på grund av religionsfriheten, så varför ska detta vara ett problem?

Det är det jag menar. Folk som nazister tycker att de ska göra hur som helst eftersom yttrandefrihetsgrundlagen existerar men skillnaden mellan det och cannabis är att cannabisbruk är inget brott som drabbar någon annan än dig själv.
Citera
2012-04-01, 17:23
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8-digit
Inte undra på att ni drogliberaler är körda i huvudet

Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Det är väl ändå lite skillnad på att tro på en viss sak och att sitta och röka cannabis..

Varför då? Cannabis är ett sakrament och en viktig del i rastafari.
I Sverige är det lagligt för en kvinna i burka att vandra runt hur hon vill, hon behöver aldrig ta av den. Men om jag, icke-muslim, skulle få för mig att vandra runt i skid-mask, på vissa ställen hade det varit olagligt.

-Lagligt för muslimer.
-Olagligt för icke-muslimer.

Varför skulle inte det kunna gälla för rastafari och cannabis?
Citera
2012-04-01, 17:26
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Det är ett problem därför att det är KNARK. Det är en jävla skillnad på att maskera sig, att skära i små barn etc. och att KNARKA enligt våra folkvalda. Sen finns det ingen utpräglad "rasism" mot rastafari i Sverige heller, det är inte PK att vara rastafari.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in