2012-04-01, 03:35
Medlem
Hittade ingen tråd som specifikt behandlade detta, startar därför ny tråd

Jag funderar på att köpa Aperture 3 från App Store. Självklart är jag medveten om att mindre uppdateringar såsom buggfixar etc ingår när man pyntat sina 599 spänn. Men säg att Apple skulle lansera en större uppdatering i form av Aperture 4 veckan efter jag betalat för 3:an, skulle jag då vara tvungen att betala ytterligare 599 kr för att få 4:an eller skulle jag kostnadsfritt kunna uppdatera till den nya versionen?

Har någon erfarenheter av liknande dilemman vad gäller program på App Store för Mac?
Finns information om detta någonstans? har kikat in på Apples hemsida men kunde inte hitta något relevant.

Tacksam för er hjälp!
Citera
2012-04-01, 04:45
Bannlyst
Det är mycket möjligt... Man fick ju punga för o få uppdatera till Lion
Citera
2012-04-01, 08:40
Bannlyst
Du kommer bli tvungen att betala igen
Citera
2012-04-01, 21:13
Medlem
GunnarBunkers avatar
Eller så laddar du ner det
Citera
2012-04-22, 00:24
Medlem
TheBurdens avatar
Ja, det blir nog till att betala igen. Är det nått apple är bra på så är det att ta betalt.
Citera
2012-04-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngOchOrutinerad
Hittade ingen tråd som specifikt behandlade detta, startar därför ny tråd

Jag funderar på att köpa Aperture 3 från App Store. Självklart är jag medveten om att mindre uppdateringar såsom buggfixar etc ingår när man pyntat sina 599 spänn. Men säg att Apple skulle lansera en större uppdatering i form av Aperture 4 veckan efter jag betalat för 3:an, skulle jag då vara tvungen att betala ytterligare 599 kr för att få 4:an eller skulle jag kostnadsfritt kunna uppdatera till den nya versionen?

Har någon erfarenheter av liknande dilemman vad gäller program på App Store för Mac?
Finns information om detta någonstans? har kikat in på Apples hemsida men kunde inte hitta något relevant.

Tacksam för er hjälp!
Jag vet inte hur det är med Apples egna program men för tredjepartsprogram så finns ingen motsvarighet till uppgraderingslicenser som varit den naturliga lösningen i alla tider innan App Store. Dvs. att tidigare kunder kan uppgradera från t.ex. version 2 till 3 till ett pris som är mindre än det nya kunder betalar för programmet.

Det betyder att utvecklaren bara har två val: erbjuda gratis uppgradering till alla kunder eller göra nuvarande kunder sura genom att paketera uppgraderingen som en ny produkt och ta fullt betalt för den oavsett om man äger en tidigare version eller är ny kund. Ett inte helt flexibelt system alltså.
Citera
2012-05-02, 21:15
Medlem
TheBurdens avatar
En fråga:

Om jag någon gång i framtiden skulle ominstallera OS X, finns då min köp/nerladdningshistorik kvar i App Store när jag loggar in? Eller gäller det bara betal-appar? Hur funkar det?
Citera
2012-05-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
En fråga:

Om jag någon gång i framtiden skulle ominstallera OS X, finns då min köp/nerladdningshistorik kvar i App Store när jag loggar in? Eller gäller det bara betal-appar? Hur funkar det?

OSX är en betal-app..Om du syftar på att det följde med datorn så ligger det sparat på serienumret och inte på ditt AppleID

All historik sparas, både betal och gratisprogram
Citera
2012-05-02, 21:41
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
OSX är en betal-app..Om du syftar på att det följde med datorn så ligger det sparat på serienumret och inte på ditt AppleID

All historik sparas, både betal och gratisprogram

Även efter ominstallation av OS X? Även gratisprogram? Att de är sparade i historiken nu, det ser jag ju så klart.
Senast redigerad av TheBurden 2012-05-02 kl. 21:43.
Citera
2012-05-02, 21:44
Medlem
Citat:
Även efter ominstallation av OS X? Även gratisprogram? Att de är sparade i historiken nu, det ser jag ju så klart.

Historiken ligger på ditt AppleID, inte på datorn, så ja de sparas även efter en ominstallation
Citera
2012-05-02, 22:06
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Historiken ligger på ditt AppleID, inte på datorn, så ja de sparas även efter en ominstallation

Oki!

En fråga till:

Om jag laddar ner och installerar ett program utanför App Store, men som ändå finns i App Store, kommer det ändå att synas i min historik i App Store? Och om det inte gör det, kan man ändra så att det hamnar där. Tänker på uppdateringar. Eller måste man avsintallera det, och ladda ner det på nytt via App Store?
Senast redigerad av TheBurden 2012-05-02 kl. 22:10.
Citera
2012-05-02, 22:10
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Oki!

En fråga till:

Om jag laddar ner och installerar ett program utanför App Store, men som ändå finns i App Store, kommer det ändå att synas i min historik i App Store? Och om det inte gör det, kan man ändra så att det hamnar där. Tänker på uppdateringar. Eller måste man avsintallera det, och ladda ner det på nytt via App Store?

Nej, det går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in