• 2
  • 3
2013-10-16, 21:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur använder du den i köket? Det blir väl lite halvlurigt att mäta innertempen med en sådan?
Innertemperatur har jag en K-typ jag köpt på dealextreme.

Använder den till fritering kolla oljetemperatur och allmänt bilda mig en uppfattning om temperaturer på olika saker.
Givetvis är det inte ett måste i köket, men funnit det mycket intressant vad det är för temperaturer i ens matlagning.
Som senast på en pulled pork i en gryta i ugnen.
Där jag lärde mig lite hur temperaturen är förhållande på vilken temp man satt på.
Visade sig att min ugn är 10-15 grader varmare än vad som man satte ugnen på.
Citera
2013-10-16, 21:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Innertemperatur har jag en K-typ jag köpt på dealextreme.

Använder den till fritering kolla oljetemperatur och allmänt bilda mig en uppfattning om temperaturer på olika saker.
Givetvis är det inte ett måste i köket, men funnit det mycket intressant vad det är för temperaturer i ens matlagning.
Som senast på en pulled pork i en gryta i ugnen.
Där jag lärde mig lite hur temperaturen är förhållande på vilken temp man satt på.
Visade sig att min ugn är 10-15 grader varmare än vad som man satte ugnen på.
Vad har du för prob till din termometer? Jag köpte en K-type från Kina men proben är ca 2,5-3mm och trubbig. Till vätskor funkar det ju utmärkt men jag vill ju kunna mäta exempelvis fisk utan att mosa sönder den totalt.
Vågar man fila änden på proben så den blir spetsig eller sitter sensorn precis innanför?
Fick även med en "sladd" med sensor som är avsedd för att mäta lufttemperatur och jag funderade på om det skulle gå att ansluta den till en stoppnål eller liknande och få till en smal prob. Risken är väl dock att den dels visar fel och dels tar lång tid innan den "värms upp".
Citera
2013-10-17, 01:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad har du för prob till din termometer? Jag köpte en K-type från Kina men proben är ca 2,5-3mm och trubbig. Till vätskor funkar det ju utmärkt men jag vill ju kunna mäta exempelvis fisk utan att mosa sönder den totalt.
Vågar man fila änden på proben så den blir spetsig eller sitter sensorn precis innanför?
Fick även med en "sladd" med sensor som är avsedd för att mäta lufttemperatur och jag funderade på om det skulle gå att ansluta den till en stoppnål eller liknande och få till en smal prob. Risken är väl dock att den dels visar fel och dels tar lång tid innan den "värms upp".
Min är "0,59=1,49mm.
Probe = http://dx.com/p/k-type-surface-temperature-probe-3934
Mätdel = http://dx.com/p/k-type-digital-indus...-c-1300-c-7286

Så tror du behöver denna probe istället.
För mig jag fick annat med, men slängde dessa direkt.
Såg ingen användning för dessa.
Citera
2018-10-10, 18:46
Medlem
Väcker liv i en 5 år gammal tråd....
Är på jakt efter en bra stektermometer. Har precis avverkat 2 stycken, den senaste gick på ca 350 spänn, gick sönder efter ca 3 månader... Visar som lägst 40 grader hela tiden.

Skall det vara omöjligt att hitta en bra termometer, som inte kostar minst 1500?

Jag är ute efter en digital termometer som:

1. Kan sitta inne i steken i ugnen (alltså ingen som inte tål ugnsvärme)
2. Den skall vara noggrann. Behöver inte vara snabb.
3. Gärna med en smal sond.
4. Inte svindyr.

Finns det en sån? Mottar gärna tips!

Mvh,

grishals
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto