• 1
  • 2
2012-03-31, 22:13
Medlem
Ok, nu är jag fått nog av långsamma termometrar med tjocka givare som förstör maten. Vill ha någonting mer användbart innan grillsäsongen drar igång på allvar
Gula klassikern med ugnsprob skulle kunna vara ett alternativ, vad mer finns det? Vad använder ni?
Citera
2012-03-31, 22:16
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ski3r
Ok, nu är jag fått nog av långsamma termometrar med tjocka givare som förstör maten. Vill ha någonting mer användbart innan grillsäsongen drar igång på allvar
Gula klassikern med ugnsprob skulle kunna vara ett alternativ, vad mer finns det? Vad använder ni?

Maverick ET-732, utan tvekan den bästa termometern av alla. Dubbla prober. En för gallret, en för maten. Denna ÄR bäst, skit i vad alla andra säger Den kostar lite, men du har den resten av livet

Problemet med analoga termometrar är att de felar extremt mycket, och tar även rätt lång tid att få en korrekt avläsning på.

Med en Et-732 har du trådlös info direkt i tv-soffan, du slipper gå ut och kolla grillen eftersom du kan hålla reda på temp i grill och kött samtidigt. Det handlar inte om att vara värst, utan bäst
Citera
2012-03-31, 22:23
Medlem
Tack för svar! Har kikat lite på Maverick men tror inte att den matcher gula klassikern i snabbhet eller flexibilitet. Fördelen är naturligtvis att den är trådlös. Gula klassikern:
http://www.maetforum.se/p-1120-tempe...lassikern.aspx
Citera
2012-03-31, 22:35
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Tack för svar! Har kikat lite på Maverick men tror inte att den matcher gula klassikern i snabbhet eller flexibilitet. Fördelen är naturligtvis att den är trådlös. Gula klassikern:
http://www.maetforum.se/p-1120-tempe...lassikern.aspx

Haha, den där termometern är ju sjuk. Känns lite som något man tar med till månen ungefär

Den har ju en extrem precision på en tiondels grad. För grillen tror jag dock ET-732an faller mig bäst i smaken i alla fall. Speciellt då den har dubbla prober och du behöver inte gå ut till grillen/ugnen eller vad du skall mäta för att läsa av korrekt temp.

Nu går den inte att jämföra med den gula klassikern i extremprecision. Å andra sidan vet jag inte om det är tiondels grad jag vill åt, utan just bekvämligheten

Vad gör att du är mer sugen på den gula än t ex en ET-732?
Citera
2012-03-31, 22:39
Medlem
Snabbheten och den tunna proben
Visst kanske det är lite overkill, men vafan, man har lagt pengar på sämre saker
Ska dock ta mig en titt på maverick igen, helt klart ett alternativ till grillen. Har en trådlös weber hemma som tyvärr är värdelös.
Citera
2012-03-31, 22:42
Medlem
Cantorass avatar
Om du bara ska ha den till matlagning klarar du dig säkert med något i stil med den här:
http://www.thermoworks.com/products/handheld/mtc.html
Den använder också K-typ givare, så du har samma flexibilitet som med gula glassikern.
Normalt är det givaren som är flaskhalsen och inte själva mätinstrumentet - lägg pengarna på några bra givare istället.
Citera
2012-03-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om du bara ska ha den till matlagning klarar du dig säkert med något i stil med den här:
Den använder också K-typ givare, så du har samma flexibilitet som med gula glassikern.
Normalt är det givaren som är flaskhalsen och inte själva mätinstrumentet - lägg pengarna på några bra givare istället.
Grymt bra tips, de hade några fina paket med den också. Får ta mig en funderare!
Citera
2012-03-31, 23:12
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Maverick ET-732, utan tvekan den bästa termometern av alla. Dubbla prober. En för gallret, en för maten. Denna ÄR bäst, skit i vad alla andra säger Den kostar lite, men du har den resten av livet

Problemet med analoga termometrar är att de felar extremt mycket, och tar även rätt lång tid att få en korrekt avläsning på.

Med en Et-732 har du trådlös info direkt i tv-soffan, du slipper gå ut och kolla grillen eftersom du kan hålla reda på temp i grill och kött samtidigt. Det handlar inte om att vara värst, utan bäst

Jag startade inte tråden, men tack för tipset, är precis vad jag har letat efter. Perfekt att veta när man behöver gå ut och fylla på kol.
Citera
2012-04-01, 22:38
Medlem
Jag kör med Gula Klassikern sedan några år och är grymt nöjd.

/Martin
Citera
2012-04-16, 22:06
Medlem
Har nu fått min mtc mini och testat den lite snabbt. Kan konstatera två saker:

1 Sjukt snabb, mäter på 2-3sek med den tunna proben.
2 Den grillsäkra proben känns otroligt gedigen, det skulle inte förvåna mig att den skulle klara av att bli överkörd av en bil. Märks att det är kvalitet rakt igenom.

Tyvärr blev det rätt dyrt med moms och skit, att tänka på för er som funderar på att beställa.
Citera
2012-04-16, 22:27
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Har nu fått min mtc mini och testat den lite snabbt. Kan konstatera två saker:

1 Sjukt snabb, mäter på 2-3sek med den tunna proben.
2 Den grillsäkra proben känns otroligt gedigen, det skulle inte förvåna mig att den skulle klara av att bli överkörd av en bil. Märks att det är kvalitet rakt igenom.

Tyvärr blev det rätt dyrt med moms och skit, att tänka på för er som funderar på att beställa.

Nice, har du länk på produkten?
Citera
2012-04-16, 22:30
Medlem

Köpte deras semi-pro kit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto