2012-03-31, 15:09
Medlem
Hej!
Försöker installera Linux Mint 12. Jag har laddat ner hela iso.filen, bränt den på en dvd rw skiva med maxhastighet. Programmet är Imgburn, jag valde "burn image to dvd".

När jag bootar står det "invalid or corrupt kernal image" och dvd försöker boota igen, men misslyckas.

Någon idé vad som kan vara vajsing??

Mvh,

grishals
Citera
2012-03-31, 19:20
Medlem
Zoms avatar
Använd inte DVD-RW och bränn på lägre hastighet. Antagligen något med bränningen som kukade ur.

Alternativt kör på ett USB-minne istället, om du har ett.
Citera
2012-03-31, 21:24
Medlem
Nu funkade det att boota, nu är jag vid installationsdelen. När jag väljer att installera sida vid sida, så väljer den min huvudpartition c: men jag har redan en annan partition d:, som bara är samsungs backup. Går jag in på redigera partitionen så kan man välja en massa grejer, vad skall jag sätta den som, ntfs eller något annat? Sedan kan man välja monteringspunkt, dos eller windows, vad skall man välja där?

Tack på förhand!
Citera
2012-04-01, 00:36
Medlem
gotos avatar
Skivor (särskilt RW) kan vara ganska opålitliga. Varför inte installera från usb istället?

Använd iso-filen du har tillsammans med programmet UNetbootin och ett usb-minne.
Citera
2012-04-01, 21:24
Medlem
Hej!

Någon som installerat Linux mint 12 på senaste? Har ett konstigt problem.... Jag har fixat partitionerna och börjat välja språk och grejer, sedan skall man välja en bild. Problemet är att sedan händer ingenting!

Jag har provat att dubbelklicka och trycka Enter, men inget händer. Det kanske finns en fortsättknapp längst ner på skärmen, jag har flyttat upp bilden så långt det går, men jag ser inte längst ner på sidan...

Har provat att ändra upplösningen, från 16:9 till 4:3, men det hjälpte inte...

Nån som har en lösning på detta sjuka problem??
Citera
2012-04-01, 21:38
Medlem
Zoms avatar
Ta ett screenshot, tror att det ska räcka att trycka på print screen. Då ser vi direkt vad du menar.

Se till att stryka bort känslig information som namn/inloggningsnamn etc. om du inte vill att vi ska kunna läsa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in