• 1
  • 2
2005-02-12, 18:34
Medlem
Ja dessa tv och stjärnkockar som lagar mat i tv-rutan, har mer än en gång påtalat hur v-i-k-t-i-g-t svartpeppar och salt är. Vilken rätt det än handlar om, så ska det såklart innehålla eller avslutas med några stänk av salt och peppar när det ska stekas eller tillagas någon fast rätt.
Självklart...

Det som jag inte riktigt kan förstå är hur dåligt dem använder dessa kryddor som dem lärt sig i kockskolan som en slags helig ritual. Dessa två kryddor ska ju alltid finnas med när dem lagar mat... ett par varv med pepparkvarnen, samt ett par nypor salt "över rätten"... "måste vara med.."

Men det är ju konstigt, den mängden peppar och salt som dem anser "så viktig" kan ju inte ens bli kännbar för smaklökarna, eftersom mängden dem använder är löjligt obefintlig. Ett par drag med peppar, och nån ynklig nypa salt.

Dessutom så strör dem kryddorna "över maten", men missar ju hälften, det blir på sidan om eller några (t ex köttbitar) missas helt. Säg nu inte att kryddorna ändå fördelas i stekpannan. Jag vet själv när jag kryddar att en del av köttbiten kommer att vara smaklös, och en annan del kommer vara kryddig om man kryddar ojämt.

Och saltar och kryddar jag så lite som dem gör, så känner man ingen skillnad... helt meningslöst, det kunde likagärna vara helt utan kryddor alls.

Varför envisas dem med salt och peppar, när dem uppenbarligen inte kan eller våga använda dem? Någon mer som tänkt på detta?
Citera
2005-02-12, 18:48
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Vad jag inte begriper är hur de styrande på TV har kunnat få för sig att folk vill sitta och titta på en idiot som lagar mat? Hur jävla kul och intressant är det?
Ynkliga portioner gör de också. Skulle inte ens mätta en tonårsflicka och än mindre en riktig karl.
Citera
2005-02-12, 18:58
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Vad jag inte begriper är hur de styrande på TV har kunnat få för sig att folk vill sitta och titta på en idiot som lagar mat? Hur jävla kul och intressant är det?
Ynkliga portioner gör de också. Skulle inte ens mätta en tonårsflicka och än mindre en riktig karl.
Rätt. Det har ju blivit rena kockterrorn i Tv senaste åren. Man sitter och slötittar, vips dyker en klämkäck köksassistent upp i rutan, oombedd på något sätt.

Det måste finnas nå'n tittarundersökning som Tv-företagen stödjer sig på, höga siffror styr. För det kan väl inte vara så illa att 'Följa-John' gäller... dom andra kör med Tina, vi kör med Eric...osv?

Förresten, det kanske inte handlar om mat egentligen? Tina Nordström t ex drog nog en hel del tittare, som dreglade av andra skäl än vad maträtterna framkallade.

Och, håller med trådskaparen, löjlig nivå på kryddningen. För att få rejält drag i smaklökarna, så krävs mer än detta lagomduttande.
Citera
2005-02-12, 19:04
Medlem
Jag sandar all mat, från makaroner till pannkakor, med rejält mycket salt och grillkrydda, det räcker.
Citera
2005-02-12, 19:05
Medlem
Citat:
Jag sandar all mat, från makaroner till pannkakor, med rejält mycket salt och grillkrydda, det räcker.

sandar? som i att du verkligen öser på krydda med en skovel?
Citera
2005-02-12, 19:09
Medlem
Henkko:

Ja, inte långt ifrån i alla fall. Mat blir helt smaklös utan salt och grillkrydda.
Citera
2005-02-12, 19:14
Medlem
Citat:
Henkko:

Ja, inte långt ifrån i alla fall. Mat blir helt smaklös utan salt och grillkrydda.

salt? kör på!
grillkrydda? hm..

jag börjar faktiskt tro att tjejer är känsligare för salt än killar. jag vet iaf att alla kvinnor som lagat mat till mig varit snåla med saltet. det kan vara något som ligger i släkten, jag vet inte. känner ni igen er?
Citera
2005-02-12, 19:16
Medlem
Henkko:

Ja absolut! Varenda tjej jag har varit tillsammans med har antingen saltat jävligt dåligt eller också har de inte använt salt överhuvudtaget.
Citera
2005-02-12, 19:21
Medlem
Citat:
Henkko:

Ja absolut! Varenda tjej jag har varit tillsammans med har antingen saltat jävligt dåligt eller också har de inte använt salt överhuvudtaget.

då är jag inte ensam om detta irritationsmoment, vilket känns skönt. delad olycka är hälften så svår

undrar varför det är så? finns det nån genetisk/biologisk förklaring?

samma sak med saft, den är ALLTID för svag.

när jag tänker efter brukar även kaffet vara för svagt...

börjar se ett samband här
Citera
2005-02-12, 20:52
Medlem
rhodrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Varför envisas dem med salt och peppar, när dem uppenbarligen inte kan eller våga använda dem? Någon mer som tänkt på detta?

Kryddor kan ju användas för att få fram/förstärka råvarornas naturliga smaker. Kanske är det precis vad dessa kockar försöker sig på, alternativt tror sig klara av.
Personligen är jag generellt en vän av mycket kryddning.
Undantaget är större stycken nötkött där ytterst lite salt och vitpeppar användes när till exempel biffen hettas upp på båda sidorna.

Rött kött är gött!
Citera
2005-02-12, 20:57
insomnias avatar
Citat:

Själv följer man efter de visa orden - "Finns inget som heter för mkt salt, bara för lite."
Citera
2005-02-12, 21:20
Medlem
von Schmerzs avatar
Ärligt talat skiter jag fullständigt i hur tv-kockarna kryddar maten och hur de lägger upp den. Jag gillar att kolla på matlagningsprogram, för ofta får inspiration till att laga nåt nytt och spännande. Följa deras recept slaviskt är det bara idioter som inte kan laga mat som gör.

För övrigt vill jag ha en hel kanal som bara sänder Floyds program, dygnet runt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in