2012-03-31, 12:21
Medlem
Jag skall snart flytta och det till hus. Idag värms det upp med direktel. Total elförbrukning per år är cirka 25 000 KvH. I detta ingår naturligtvis också vanlig drift av hushållet och beräkningen är gjord med 3 personer (jag är ensam). Huset är cirka 130 kvadratmeter stort.

Min fråga är ganska enkel, vad kan man spara ungefär om man köper en luftvärmepump för 20-30 000? För att det skall löna sig måste man väl spara minst 5 000 KvH per år? För jag tror inte rabattvärmepumparna som säljs för 7-8 000 är något att ha va?

Kort sagt, lönar det sig att köpa luftvärmepump? Eller finns något bättre alternativ?

Och ja, det är 3-glas i fönster och så vidare. Så isoleringsmässigt finns inget att göra. Vitvarorna är nya, så där kan man inte minska elförbrukningen så särskilt mycket.
Citera
2012-03-31, 12:33
Medlem
Bongomans avatar
Har du värmeväxlare på ventilationen?

Det är sällan det går back på en luftvärmepump om man har direktel. Rätt placerad kan den värma hela huset förutom när det är riktigt svinkallt. Farsan fick lägre förbrukning på hela året än vad han hade en normal vintermånad och han hade golvvärme innan. Det finns alltså massor med pengar att spara.
Citera
2012-03-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Har du värmeväxlare på ventilationen?

Det är sällan det går back på en luftvärmepump om man har direktel. Rätt placerad kan den värma hela huset förutom när det är riktigt svinkallt. Farsan fick lägre förbrukning på hela året än vad han hade en normal vintermånad och han hade golvvärme innan. Det finns alltså massor med pengar att spara.
Ja, det finns det.

Min tanke var att placera den i vardagsrummet. Halva huset (nästan i alla fall) är nämligen vardagsrum och kök i öppet samband. Sedan är det väl bara att inte stänga dörrarna in i sovrummen?
Citera
2012-03-31, 17:30
Medlem
Bongomans avatar
Klart bra investering. Ju öppnare planlösning man har, ju mer tjänar man.
Citera
2012-03-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Klart bra investering. Ju öppnare planlösning man har, ju mer tjänar man.
Okej. Jag försöker räkna lite här. Om jag har 25 000 KvH per år och vi säger att 2 000 är annat än uppvärmning så har jag 23 000 KvH per år. Kan en luftvärmepump sänka dessa till säg 15 000 i alla fall? Finns det någon schablon eller liknande?

Och vet du eller någon annan hur dyr pump man måste köpa? Räcker en för 10 000 eller måste man ha en för 50 000?
Citera
2012-04-01, 07:59
Medlem
borrizs avatar
Var i landet bor du?
Glöm inte bort att en värmepumps effektivitet är beroende av yttertemperaturen! De flesta pumpar är effektiva ned till dryga -18 C, under detta kan du lika väl gå över till elvärmen.
Citera
2012-04-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Var i landet bor du?
Glöm inte bort att en värmepumps effektivitet är beroende av yttertemperaturen! De flesta pumpar är effektiva ned till dryga -18 C, under detta kan du lika väl gå över till elvärmen.
Västkusten. -10 grader tycker vi är oerhört kallt här borta. Så jag skulle säga att det är någon natt per år när det är under -15. Och från mars/april fram till oktober har vi plusgrader större delen av dygnet. (jag bor ju också i det dyraste elområdet)
Citera
2012-04-01, 12:22
Medlem
hbys avatar
Du har mycket pengar att spara om du köper en värmepump.
Köp en färdig och installerad för 20-25k, efter ROT. Daikin eller Mitsubishi är det du ska ha.

Lär dig att det heter kWh, så undviker du pinsamheter.
Citera
2012-04-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hby
Du har mycket pengar att spara om du köper en värmepump.
Köp en färdig och installerad för 20-25k, efter ROT. Daikin eller Mitsubishi är det du ska ha.

Lär dig att det heter kWh, så undviker du pinsamheter.
Helt rätt, jag skyller på att jag är trött. kwh. Jag tyckte det såg konstigt ut.

Tack för tipset. Blir säkert bra. Kan man spara in det på 2-3 år eller snackar vi 10?
Citera
2012-04-01, 16:55
Medlem
hbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opera-Ghost
Helt rätt, jag skyller på att jag är trött. kwh. Jag tyckte det såg konstigt ut.

Tack för tipset. Blir säkert bra. Kan man spara in det på 2-3 år eller snackar vi 10?

Direktverkande el, öppen planlösning, bra isolerat.
Absolut möjligt att räkna hem pumpen på 2-3 år.
Citera
2012-04-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hby
Direktverkande el, öppen planlösning, bra isolerat.
Absolut möjligt att räkna hem pumpen på 2-3 år.
Bra. Tack för tipset!
Citera
2012-04-01, 17:52
Medlem
Kan denna vara något? http://www.polarpumpen.se/luft-luft/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fd25-vabh-630-nordenanpassad-inverter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in