2012-04-01, 19:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hby
Du har mycket pengar att spara om du köper en värmepump.
Köp en färdig och installerad för 20-25k, efter ROT. Daikin eller Mitsubishi är det du ska ha.

Lär dig att det heter kWh, så undviker du pinsamheter.
Jag kör själv med Daikon, ett helt ok märke.
Citera
2012-09-30, 11:50
Medlem
JojoBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opera-Ghost
Kan denna vara något? http://www.polarpumpen.se/luft-luft/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fd25-vabh-630-nordenanpassad-inverter

Sitter i samma sits själv, 2-plans radhus på 138 kvm med öppen planlösning och elpanna.

Vilken köpte du? Funderar också på denna mitsubishi, verkar helt ok för pengarna.
Citera
2012-09-30, 21:37
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojoB
Sitter i samma sits själv, 2-plans radhus på 138 kvm med öppen planlösning och elpanna.

Vilken köpte du? Funderar också på denna mitsubishi, verkar helt ok för pengarna.
Har du vattenburen värme så bör du titta på en luft-vatten pump + ackumulatortank, förutom uppvärmning så utnyttjar du pumpen till varmvatten.
Citera
2012-09-30, 21:49
Medlem
Tänk på att det tar längre tid att räkna hem en dyr pump än en billig.
Jag misstänker att det mest ekonomiska är att köpa en i femtusenkronorsklassen och montera själv.
Den kan vara "hemma" efter ett år om du sparar fem tusen om året. En för tjugofem måste gå fler år innan den hamnar på plus och de håller inte i evigheter.

Största skillnaden på billiga och dyra brukar vara att billiga låter mycket mer.
Citera
2012-09-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du vattenburen värme så bör du titta på en luft-vatten pump + ackumulatortank, förutom uppvärmning så utnyttjar du pumpen till varmvatten.

Vad kostar en sådan anläggning, 100'?

Om du då sparar 10' om året (förmodligen inte om du har vattenburen värme) börjar den gå plus efter tio år och 10 år är nog vad du kan räkna med att en sån pump håller.
Citera
2012-09-30, 22:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
Vad kostar en sådan anläggning, 100'?

Om du då sparar 10' om året (förmodligen inte om du har vattenburen värme) börjar den gå plus efter tio år och 10 år är nog vad du kan räkna med att en sån pump håller.
Många och befogade funderingar, hittade en sida som handlar om luft-vatten pumpar:
http://www.luftvattenvarmepump.n.nu/
Citera
2012-10-01, 05:44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag kör själv med Daikon, ett helt ok märke.

Daikin. Daikon är rättika på svenska.

Har en bekant som jobbar på Daikin. De är störst på luftvärmepumpar i världen säger han. Efter vad jag hört om Daikins produkter har du gjort en bra investering, inte bara en OK.
Citera
2012-10-01, 10:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Daikin. Daikon är rättika på svenska.

Har en bekant som jobbar på Daikin. De är störst på luftvärmepumpar i världen säger han. Efter vad jag hört om Daikins produkter har du gjort en bra investering, inte bara en OK.

Tack, När jag skaffade huset så satt det en gammal Sverigepump, som man inte längre kunde få reparerad. Jag tyckte det var lika bra att satsa på en riktig pryl när pumpen började strula mitt i kalla snöiga januari.

btw Upptäckte att väldigt många restauranger kör med D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in