Till att börja med så är det verkligen fascinerande och skrämmande hur ens uppfostran formar en som person, verkligen en produkt av sin omgivning. Om man verkligen tänker efter så känner jag i alla fall att de principer som hölls under min barndom är dem som jag verkligen tror på.
Det återspeglar sig ofta i politiska värderingar som just handlar om personliga åsikter. Jag har diskuterat detta med vänner och bekanta som kommer från familjer där man hade andra värderingar och det är vad de har anammat och verkligen tror på. När man insett detta så kan man se det ur ett mer objektivt perspektiv och kanske försöka få nya insikter (om man vågar!

) vilket många självklart lyckats med. Dock är sannolikheten är att man till slut kommer tillbaka till sina ursprungsvärderingar då de ligger väldigt stadigt längst bak i huvudet.
Du säger att din åsikt är högst subjektiv och helt baserat på tidigare händelser utom din kontroll.
Vad som är sant eller falskt avgör du själv i din individuella världsuppfattning där du rangordnar intryck som du väljer att ta till dig eller inte. Alltså kontrollerar du allt som du väljer att ta till dig så länge du är medveten om det. Den information som man redan har tagit till sig utom ens kontroll (exempelvis uppfostran, subliminal perception etc.) gäller det att som sagt ha en objektiv syn på när man värderar.
Om man som människa vet med sig att man har rätt och det känns bra för dig samt att du kan se det från en rent objektivt synsätt så har du självklart skapat dig en egen, för dig
sann, åsikt. Problemet är dem inte har denna insikt och helt enkelt är en stomipåse för etablissemanget.