2012-03-31, 00:06
Medlem
Marimus avatar
Vet ngon vilka bra grejer det kan finnas fr snginspelning p datorn? Finns det bra ljudkort, sngmikrofoner med bra ljud samt program som fr med sjlva musikuppspelningen live? Jag sjunger mnga exempelvis piano versioner av ltar frn datorn. Hade varit kul att spela in det s att det lter bra, som i studio
Citera
2012-03-31, 19:26
Medlem
bl-gr-ns avatar
Egentligen s har du det redan i datorn. Kanske kpa till en mikrofon.

I datorn har du skert en rosa 3,5mm ljudkontakt, den r avsedd fr mikrofoner.
Det du behver r mjukvara, jag freslr gratisprogrammet Audacity som frutom spela in ljud ven kan redigera ljuden och exportera till olika format som mp3 eller WAV.

Tror inte du behver oroa dig fr rundgng, (som i radion) men... Du fr sjlv komma p, om det rcker med en inspelning eller om du frst mste spela in instrumenten/lten och sedan sngen (med musiken i hrlurarna) och sedan lgga ihop dem i Audacity,

Lycka till
Citera
2012-04-01, 14:55
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Egentligen s har du det redan i datorn. Kanske kpa till en mikrofon.

I datorn har du skert en rosa 3,5mm ljudkontakt, den r avsedd fr mikrofoner.
Det du behver r mjukvara, jag freslr gratisprogrammet Audacity som frutom spela in ljud ven kan redigera ljuden och exportera till olika format som mp3 eller WAV.

Tror inte du behver oroa dig fr rundgng, (som i radion) men... Du fr sjlv komma p, om det rcker med en inspelning eller om du frst mste spela in instrumenten/lten och sedan sngen (med musiken i hrlurarna) och sedan lgga ihop dem i Audacity,

Lycka till

Jag har en riktig mikorofon som jag kan koppla in till datorn, det lter frjvligt. Ljudkortet klarar antingen inte ljudet eller s blir det helt fel i ngot mellan en riktig mikrofon och kopplingen till en dator och inte till frstrkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in