Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-31, 00:06
  #1
Medlem
Marimus avatar
Vet någon vilka bra grejer det kan finnas för sånginspelning på datorn? Finns det bra ljudkort, sångmikrofoner med bra ljud samt program som får med själva musikuppspelningen live? Jag sjunger många exempelvis piano versioner av låtar från datorn. Hade varit kul att spela in det så att det låter bra, som i studio
Citera
2012-03-31, 19:26
  #2
Medlem
bl-gr-ns avatar
Egentligen så har du det redan i datorn. Kanske köpa till en mikrofon.

I datorn har du säkert en rosa 3,5mm ljudkontakt, den är avsedd för mikrofoner.
Det du behöver är mjukvara, jag föreslår gratisprogrammet Audacity som förutom spela in ljud även kan redigera ljuden och exportera till olika format som mp3 eller WAV.

Tror inte du behöver oroa dig för rundgång, (som i radion) men... Du får själv komma på, om det räcker med en inspelning eller om du först måste spela in instrumenten/låten och sedan sången (med musiken i hörlurarna) och sedan lägga ihop dem i Audacity,

Lycka till
Citera
2012-04-01, 14:55
  #3
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Egentligen så har du det redan i datorn. Kanske köpa till en mikrofon.

I datorn har du säkert en rosa 3,5mm ljudkontakt, den är avsedd för mikrofoner.
Det du behöver är mjukvara, jag föreslår gratisprogrammet Audacity som förutom spela in ljud även kan redigera ljuden och exportera till olika format som mp3 eller WAV.

Tror inte du behöver oroa dig för rundgång, (som i radion) men... Du får själv komma på, om det räcker med en inspelning eller om du först måste spela in instrumenten/låten och sedan sången (med musiken i hörlurarna) och sedan lägga ihop dem i Audacity,

Lycka till

Jag har en riktig mikorofon som jag kan koppla in till datorn, det låter förjävligt. Ljudkortet klarar antingen inte ljudet eller så blir det helt fel i något mellan en riktig mikrofon och kopplingen till en dator och inte till förstärkare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback