• 1
  • 2
2012-03-30, 23:22
Medlem
DanteAlighieris avatar
Den person som bland annat hackade Scarlett Johanssons mail och spred personlig information och dom mycket väl kända nakenbilderna kan nu få upp till 60 års fängelse samt böter på $2,5 miljoner.

http://www.reuters.com/article/2012/...82P0ZB20120327

Citat:
He was ordered held in custody and faces up to 60 years in prison, plus fines and restitution of about $2.5 million when sentenced in July.

Chaney, who admitted hacking the emails of more than 50 celebrities, was arrested in October 2011 after an 11-month investigation named "Operation Hackerazzi" by the FBI.

Tycker ni detta straff är i paritet med brottet? Är det rimligt att hackning av detta slag kan ge högre straff än våldtäkt?

Jag är för hårda straff för intrång på den personliga integriteten, men jag känner att detta är lite väl...
Citera
2012-03-30, 23:25
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det hjälper nog till att det är "kändisar" som blivit utsatta också
USA i ett nötskal.
Citera
2012-03-30, 23:37
Medlem
TheGamers avatar
Håller med dig TS, det är lite väl för mycket men 1-2 år och 20 000 dollar i böter.
Citera
2012-03-30, 23:39
Moderator
blomvattnares avatar
Infogat i rubrik: "mail hackade".

/Mod
Citera
2012-03-30, 23:39
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Tycker ni detta straff är i paritet med brottet? Är det rimligt att hackning av detta slag kan ge högre straff än våldtäkt?

Jag är för hårda straff för intrång på den personliga integriteten, men jag känner att detta är lite väl...

Fängelsestraffet är helt galet men däremot bötes och skadeståndsstraff ska ju finnas, och nivan måste ju, som du skriver, ligga i paritet till skadan åsamkad...

Dessutom ska den ju inkomstbaseras så har du en låg inkomst, säg 200k SEK om året kommer 100.000:- i skadestånd kännas lika mycket 2,5 miljoner i skadestånd för en miljonär...

2,5 miljoner i skadestånd för Ingvar Kamprad hade ju varit galet. Han ska ju pynta 20 miljarder eller nått.
Citera
2012-03-30, 23:40
Medlem
18137s avatar
Orimligt högt straff enligt mig...
Citera
2012-03-30, 23:42
Medlem
sedans avatar
Tycker faktiskt att det är lite värre när det är en kändis som får sin information spridd än en "privatperson". Till att börja med så exponeras innehållet till mycket högre grad än i övrigt, och sedan kan mångas karriärer (Vanessa Hudgens hade ju stora problem iom att hon var anställd av Disney) ta en allvarlig smäll. Givetvis kan även privatpersoners liv skadas av det, och det är inte heller ok.

Kort och gott är det helt sjuka straff dock. Trots allt får man tycka att de får skylla sig själva lite...
Citera
2012-03-30, 23:49
Medlem
18137s avatar
Det sjuka är ju USA:s juridiska system där straff kan läggas på varandra utan någon som helst "mängdrabatt". Har han gjort ett 50 tal hacks och varje betingar typ 1 års fängelse borde det trots det inte betyda resten av livet inspärrad enligt mig... Det är fucked up. Ge honom 5 år eller något, det räcker nog för att han aldrig ska göra om det.

Pengarna tycker jag också är larvigt egentligen. Hacken drabbar ju ingen fattig direkt. Bara rättegångskostnaderna från detta lär ju hålla honom skuldsatt resten av livet ändå.
Citera
2012-03-30, 23:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Det rör väl sig om hyfsat avancerad teknik för att kapa så många kändisars email? Eller är det bristande säkerhetsåtgärder som åsamkat detta?
Citera
2012-03-31, 00:29
Medlem
Brottet han är misstänkt för har 60 år i straff skalan, detta innebär inte att mannen i fråga kommer få 60 års fängelse. Max några år skulle jag gissa på.
Citera
2012-03-31, 00:32
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det rör väl sig om hyfsat avancerad teknik för att kapa så många kändisars email? Eller är det bristande säkerhetsåtgärder som åsamkat detta?

Då kanske dom ska erbjuda honom ett jobb istället?
Citera
2012-03-31, 01:06
Medlem
nittionios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Då kanske dom ska erbjuda honom ett jobb istället?

Det har ju hänt innan så... Tror det är ganska stor sannolikhet att han får något jobberbjudande efter straffet. Om straffet inte är för långt då dvs
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in