Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-30, 20:35
Medlem
TheDistances avatar
Hej,

köpte ny butangas för att fylla på min cigarrtändare idag.

Har följt alla instruktioner; töm på all gas/luft först, i med ny gas tills det sprutar/bubblar lite, vänta låt tempereras, och pröva att mixtra med "+/-"..

När allt är klart kommer det en gaslåga och jag måste ha inställningen på "max", men den är inte alls som när tändaren var ny.. efter ett tag blir den svag och tillslut som en vanlig tändare med "eld-låga". undrar var felet ligger.. Det är ingen jättebillig tändare men ej heller särskilt dyr. Köpte det i cigarraffären (seriös sådan).

Några tips?

mvh

TD
Citera
2012-03-30, 21:08
Medlem
anonymfans avatar
Vet inte om detta funkar, eller om du redan har testat eller vet om det här, men prova att ta isär "locket" och skruva/lossa på +/-.
Brukar alltid göra så när mina tändare inte funkar, nackdelen är ju att tändaren slösar mycket gas, men vrid på du och testa.

En liten och kort video, men hoppas du förstår: http://www.youtube.com/watch?v=dXKms1R9yJ4
Citera
2012-03-31, 10:47
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfan
Vet inte om detta funkar, eller om du redan har testat eller vet om det här, men prova att ta isär "locket" och skruva/lossa på +/-.
Brukar alltid göra så när mina tändare inte funkar, nackdelen är ju att tändaren slösar mycket gas, men vrid på du och testa.

En liten och kort video, men hoppas du förstår: http://www.youtube.com/watch?v=dXKms1R9yJ4

Mje... det här handlar om en cigarrtändare.. inte en vanlig cigaretttändare.
Citera
2012-03-31, 10:52
Bannlyst
Det är rätt onödigt att köpa en särskild cigarrtändare, även om det såklart ser stiligt ut. Clas Ohlson har en stormtändare som drivs med butangas och kostar 39 kr, om jag minns rätt. Lågan är som lågan på en blåslampa.
Citera
2012-03-31, 13:55
Medlem
anonymfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDistance
Mje... det här handlar om en cigarrtändare.. inte en vanlig cigaretttändare.
Läste fel sorry !
Citera
2012-03-31, 15:50
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är rätt onödigt att köpa en särskild cigarrtändare, även om det såklart ser stiligt ut. Clas Ohlson har en stormtändare som drivs med butangas och kostar 39 kr, om jag minns rätt. Lågan är som lågan på en blåslampa.

tack för tipset, men den här tråden handlar alltså om varför jag inte får bra fart i min nuvarande cigarrtändare. den jag har är också som en stormtändare.. och kostade väl runt 100:- så sak samma, stort sett.

tack.

ps stormtändaren jag hittar på Clasohlsson ligger på 179:- dvs mer än min cigarrtändare. men tillbaks OnT.
Senast redigerad av TheDistance 2012-03-31 kl. 15:52.
Citera
2012-04-01, 18:32
Medlem
TheDistances avatar
bump, inga andra tips/råd?
Citera
2012-04-02, 04:19
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDistance
Hej,

köpte ny butangas för att fylla på min cigarrtändare idag.

Har följt alla instruktioner; töm på all gas/luft först, i med ny gas tills det sprutar/bubblar lite, vänta låt tempereras, och pröva att mixtra med "+/-"..

När allt är klart kommer det en gaslåga och jag måste ha inställningen på "max", men den är inte alls som när tändaren var ny.. efter ett tag blir den svag och tillslut som en vanlig tändare med "eld-låga". undrar var felet ligger.. Det är ingen jättebillig tändare men ej heller särskilt dyr. Köpte det i cigarraffären (seriös sådan).

Några tips?

mvh

TD

Du nämner tyvärr varken modell, formgivning eller märke på Din cigarrtändare.

På sida två i denna PDF, "Maintenance Tips for Torch Flame Lighters, Adjusting Stopper Setting" finns tips med tillhörande bildinstruktioner på hur man kan gå tillväga för att höja gaslågan, om det finns likheter mellan Din tändare och den tändare som åsyftas i texten.
http://www.prometheuskkp.com/pdf/torch-maintenance.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in