2012-03-30, 13:37
Medlem
qleaps avatar
Hej!

Enligt min psykiatriker r Escitalopram starkare SSRI n vanlig Citalopram.
Hur r det med detta egentligen?
Citera
2012-03-30, 13:56
Medlem
Det stmmer att det r dubbelt s potent, fem milligram motsvarar tio milligram citalopram. Men det r egentligen bara hrklyverier d tio milligram citalopram innehller fem milligram escitalopram. Det r en produkt enkom skapat fr att undg patentlagarna, ngot man inte borde slsas skattepengar p.

Wikipedia sammanfattar det bra:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Escitalopram
Citera
2012-03-30, 17:08
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Medicin och hlsa -> Psykofarmaka

/Mod
Citera
2012-03-30, 18:25
Medlem
lithionits avatar
Ja det r mer potent, har bttre effekt och frre biverkningar. S det r definitivt mycket bttre n citalopram enl. mnga studier.

Diskuterade med min lkare att jag ville g upp till 30 mg cipralex. Men han sa att det inte r enkelt att man bara kan "verstta" 30 mg cipralex till att det skulle motsvara 60 mg citalopram.

Anledningen till att det r bttre (frenklat) r att citalopram molekylen bestr av 2 delar, varav den ena mest bidrar till bieffekter och inte till den antidepressiva effekten. Cipralex bestr av den ena aktiva delen av citalopram och drav mer "rent" och man slipper en del av biverkningarna. Har testat bgge 2 och cipralex vinner hands down, mr bttre av det n citalopram och man blir inte s avtrubbad av cipralex som av citalopram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in