• 1
  • 2
2012-03-30, 14:42
Medlem
Är det någon här som håller med mig? Sociologi är inte så kompliserat utan bara tråkit?
Det är det som gör det så jobbigt att komma igång med de ?
Citera
2012-03-30, 14:44
Medlem
bombaccis avatar
Tråkigt är en subjektiv upplevelse.
Citera
2012-03-30, 14:45
Medlem
johanness avatar
det brukar vara både tråkigt och svårt att försöka lära sig något man egentligen inte är så intresserad av. kanske saknar du helt enkelt intresse för sociologi?
Citera
2012-03-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
det brukar vara både tråkigt och svårt att försöka lära sig något man egentligen inte är så intresserad av. kanske saknar du helt enkelt intresse för sociologi?

Hmm...kan nog stämma
Citera
2012-03-30, 14:49
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes

Eftersom jag personligen tycker att det är skitspännande så skulle jag förmoda att det faktiskt är så, TS saknar förmodligen intresset för sociologi. Det är absolut inget fel att känna så, det kanske är dags att satsa på något annat?
Citera
2012-03-30, 15:01
Medlem
Bazinga90s avatar
För att förtydliga lite, på den första delkursen av sociologi som jag gick var det närmare 45 studenter, när vi sedan skulle gå vidare till nästa termin (sociologi II eller B) var det endast 10 stycken kvar. Några som jag har pratade sa att de hittat något annat som de ville studera, någon tröttnade på perspektiven inom sociologin och en hel del tyckte helt enkelt att det var ett alldeles för tråkigt ämne, så du är inte den första som går i liknande tankar. Har du hittat något annat som du skulle vilja studera?
Citera
2012-03-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
För att förtydliga lite, på den första delkursen av sociologi som jag gick var det närmare 45 studenter, när vi sedan skulle gå vidare till nästa termin (sociologi II eller B) var det endast 10 stycken kvar. Några som jag har pratade sa att de hittat något annat som de ville studera, någon tröttnade på perspektiven inom sociologin och en hel del tyckte helt enkelt att det var ett alldeles för tråkigt ämne, så du är inte den första som går i liknande tankar. Har du hittat något annat som du skulle vilja studera?

Ja alltså jag är ju mest intresserad av politik och internationella relationer, allså mer på statliga nivåer och inte individ/gruppnivå som sociologi
Citera
2012-03-30, 16:16
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saak100
Ja alltså jag är ju mest intresserad av politik och internationella relationer, allså mer på statliga nivåer och inte individ/gruppnivå som sociologi

Läs statsvetenskap istället då. Det är inte lika tramsigt som sociologi.
Citera
2012-03-30, 17:32
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Läs statsvetenskap istället då. Det är inte lika tramsigt som sociologi.

Håller med om att statsvetenskap förmodligen kan passa TS. Att sociologin skulle vara tramsigt har jag bara en sak att säga om: De flesta ämnen blir mer intressanta med ökad kunskap, detsamma gäller sociologin.
Citera
2013-09-07, 01:20
Medlem
Lost-Highways avatar
Sociologi är tvärtom ett väldigt spännande och roligt ämne! Det som är framförallt intressant är sociologins omfattning och bredd. Väldigt få ämnen kan inneha så många olika inriktningar, metoder och perspektiv på att undersöka samhället och människors vardag som just sociologin har.

Inom sociologin kan man studera allt från queerteori till historiska studier till kvantitativa undersökningar till väldigt teoretiska frågor kring hur kunskap skapas i mänskliga relationer och sammanhang. För att inte tala om på vilka områden man kan tillämpa sociologiska studier: kultur, konst, kön, arbete, familj, religion, undervisning, vetenskap, vetande, institutioner och staten.

För den som är intresserad av det mesta är sociologi ett alldeles ypperligt ämne!
Citera
2013-09-07, 12:04
Medlem
Det är klart att det blir svårt om man tycker det är tråkigt. Jag undrar dock vad fan man lär sig genom att läsa en kandidat i sociologi? Alltså praktiskt. Inte fan blir man en bättre rekryterare, personalare eller arbetsförmedlare för att man läst några år sociologi som bara är teoretiskt flum? Ändå har de flesta personalvetare en examen inriktad mot sociologi eller socialpsykologi. Det handlar väl mer om hur man är som person. En kandidat i arbetsrätt torde vara betydligt bättre.
Citera
2013-09-07, 19:02
Medlem
luciddreamers avatar
Sociologi var det roligaste ämnet jag läst.
Dock väldigt forskningsinriktat och inget att få jobb på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in