2012-03-30, 09:30
Medlem
mr.arnes avatar
Lärde mig precis att Filevault 2 använder ens inloggningslösenord som kryteringsnyckel, betyder det att lösenordet måste vara ganska lång och komplext för att krypteringen ska bli effektiv? Vill helst inte ha ett överdrivet komplicerat användarlösenord eftersom det promptas om det titt som tätt.
Citera
2012-03-30, 09:42
Medlem
Ja och nej.

Krypteringen i sig är stenhård och håller dina filer safe. Däremot om du har ett busenkelt lösenord så avkrypterar man ju din filevault igenom att gissa ditt lösenord.
Citera
2012-03-30, 09:54
Medlem
mr.arnes avatar
Okej och hur funkar det om man har ett användarlösenord, slår på FV2, och sedan ändrar lösenordet till ett mer komplext? Krypteras allt om då eller?
Citera
2012-03-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Okej och hur funkar det om man har ett användarlösenord, slår på FV2, och sedan ändrar lösenordet till ett mer komplext? Krypteras allt om då eller?

Oklart, inte testat to be honest - finns det någon specifik anledning till att du vill köra krypterat? Datorn blir "slöare" och du är fucked om du glömmer bort ditt lösenord.

Är väll bättre och lägga "hemliga saker!11" på en extern disk och kryptera den med Disk Utility.

http://support.apple.com/kb/HT4790
Kanske står något om det där i TL;DR dock.

QQ
Citera
2012-03-30, 10:14
Medlem
mr.arnes avatar
Dels är det en laptop och dels märker jag ingen prestandaskillnad, kanske för att jag kör SSD. Kanske är uppstarten någon sekund långsammare men vem bryr sig om det. Dessutom är jag intresserad hur det funkar rent tekniskt.
Citera
2012-03-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Dels är det en laptop och dels märker jag ingen prestandaskillnad, kanske för att jag kör SSD. Kanske är uppstarten någon sekund långsammare men vem bryr sig om det. Dessutom är jag intresserad hur det funkar rent tekniskt.

Sålänge du inte glömmer lösenordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in