2012-03-29, 22:38
Medlem
Kära Flashback.

Skulle skapa ett nytt projekt i FCP idag, och körde med ProRes 422 LT 720p 30fps i min Sequence. Klippen jag skulle använda var från två olika kameror (1280*720 samt 720*480), och jag körde allt i Streamclip och konverterade till ProRes 422 LT 720p 30fps för att få en så bra bas som möjligt för min redigering. 720*480-materialet skalade jag upp och så lades det ju till lite svart på sidorna för att få till rätt bildförhållande. Så långt är allt bra.

MEN.

Importerar jag filerna till FCP så säger browsern att klippen är i 720*480, och vill jag använda dem måste jag ändra sequencen eller så blir ju allting förstås bajsmacka.
Kollar jag information om klippet i Finder, Streamclip, VLC, Quicktime Player eller till och med FCPs egna "Clip Analyser" så säger SAMTLIGA att klippen minsann är 1280*720, vilket de ju klart och tydligt är när man öppnar dem i dessa program. Varför blir det då problem i browsern i FCP?

Tog en screenshot där ni kan se de motsägelsefulla uppgifterna inom FCP:
http://dl.dropbox.com/u/12807704/FCP.png

Så nu undrar jag, vad i hela fridens namn beror detta på? Jag är inte särskilt van vid att jobba med detta, så det är antagligen något enkelt jag missat som stirrar mig i ögat utan att jag vet om det, men lite hjälp på traven vore väldigt uppskattat!
Citera
2012-03-29, 23:56
Medlem
Hmm.

Provade köra ett av klippen genom Compressor istället för att få det i ProRes 422, och då funkade det minsann att importera i FCP. Provade även de klippen jag kört genom Streamclip, och döm om min förvåning när dessa nu behandlas som de ska... Mycket märkligt, och fortfarande rätt irriterande då jag inte har en aning om vad det beror på att det blev som det blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in