2012-03-29, 16:55
Medlem
Geniets avatar
Är det någon skillnad på smaken vid användning av laktosfria produkter i matlagning?

T.ex. en glass med grädde i, eller en sås med både grädde och smör?
Steka t.ex fisk i laktosfritt smör?
Göra puré med gräddbas?
Osv..
Ja, ni fattar.
Citera
2012-03-29, 17:00
Medlem
Suweden-jins avatar
Nej, inte i matlagning. Dock smakar laktosfri glass annorlunda.
Citera
2012-03-29, 17:07
Medlem
King Pins avatar
Laktosfritt är lite lite sötare i smaken. Helt ok.
Citera
2012-03-29, 17:58
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suweden-jin
Nej, inte i matlagning. Dock smakar laktosfri glass annorlunda.

Okej, är det så att även "kräsna" matgäster (kockar) inte känner någon skillnad i maten?
Om man gör egen glass på laktosfri grädde kommer det att göra smakskillnad eller är det enbart laktosfri "köpeglass" som smakar annorlunda?
Citera
2012-03-29, 17:59
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Laktosfritt är lite lite sötare i smaken. Helt ok.

Okej, kommer den större sötman fram i smaken efter matlagningen?
Citera
2012-03-29, 18:04
Medlem
Suweden-jins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Okej, är det så att även "kräsna" matgäster (kockar) inte känner någon skillnad i maten?
Om man gör egen glass på laktosfri grädde kommer det att göra smakskillnad eller är det enbart laktosfri "köpeglass" som smakar annorlunda?

Jag har ingen aning om hur hemgjord glass blir faktiskt, men det bör ju bli bättre förmodar jag! Och nej, man bör inte känna sån stor skillnad i maten, men kockar kanske känner lite, men de behöver ju inte tycka det är äckligt?
Citera
2012-03-29, 18:17
Medlem
Ratis avatar
Laktosfri mjölk smakar väl inget speciellt i matlagning, men dricker man ett glas så smakar det mest bara sött. Dock är det gott till att göra varm choklad.
Citera
2012-03-29, 18:26
Medlem
Chaplains avatar
De flesta laktosfria produkter är ju inte ens laktosfria, man har bara tillsatt laktasenzym, och detta gör så att det smakar sött då laktasen bryter ner laktosen.
Citera
2012-03-30, 09:29
Medlem
mattias_rs avatar
Det finns 2 olika sätt att få en produkt laktosfri vad jag vet, det bästa är att filtrera bort mjölksockret som VALIO gör det är en dyrare process och därför är Valios produkter dyrare, dock finns en liten sötaktighet kvar. Den andra metoden är att tillsätta en enzym som är nämnt och då får man en mycket sötare smak. Nu finns det säkert andra tillverkare än Valio som filtrerar bort mjölksockret men jag har inte den vetskapen.

Vid kokning kan laktosfria produkter skifta i rött på grund av den spjälkade laktosen, även konsistensen kan förändras. Tillsätt därför laktosfri mjölk eller laktosfri grädde mot slutet av koktiden.

Vid Ugnstillagning kan ytan mörkna och bli rödskiftande i högre temperaturer, grädda därför istället vid en lägre temperatur och täck ytan med bakplåtspapper eller liknande.

Vid bakning bör du tänka på att laktosfria produkter är sötare därför bör man minska sockermängden i degar och liknande.
Senast redigerad av mattias_r 2012-03-30 kl. 09:31.
Citera
2012-03-30, 11:20
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaplain
De flesta laktosfria produkter är ju inte ens laktosfria, man har bara tillsatt laktasenzym, och detta gör så att det smakar sött då laktasen bryter ner laktosen.
Aha det visste inte jag.

Jag känner ingen skillnad på laktosfritt eller ej.
Att de är kockar tror jag inte spelar roll - de kockar jag pratat med är mest glada att de slipper laga maten
Citera
2012-03-30, 20:09
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Det finns 2 olika sätt att få en produkt laktosfri vad jag vet, det bästa är att filtrera bort mjölksockret som VALIO gör det är en dyrare process och därför är Valios produkter dyrare, dock finns en liten sötaktighet kvar. Den andra metoden är att tillsätta en enzym som är nämnt och då får man en mycket sötare smak. Nu finns det säkert andra tillverkare än Valio som filtrerar bort mjölksockret men jag har inte den vetskapen.

Vid kokning kan laktosfria produkter skifta i rött på grund av den spjälkade laktosen, även konsistensen kan förändras. Tillsätt därför laktosfri mjölk eller laktosfri grädde mot slutet av koktiden.

Vid Ugnstillagning kan ytan mörkna och bli rödskiftande i högre temperaturer, grädda därför istället vid en lägre temperatur och täck ytan med bakplåtspapper eller liknande.

Vid bakning bör du tänka på att laktosfria produkter är sötare därför bör man minska sockermängden i degar och liknande.

Okej, intressant, tack för svaren.
Citera
2012-03-30, 20:14
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag känner ingen skillnad på laktosfritt eller ej.
Att de är kockar tror jag inte spelar roll - de kockar jag pratat med är mest glada att de slipper laga maten

Jag menade inte kockar generellt utan mer mycket matkunniga människor, kan någon med en mycket utvecklad palett (smaksinne) avgöra om en sås är gjord med laktosfri grädde eller "vanlig" grädde, kan samma person avgöra om en glass är gjord på laktosfri grädde eller "vanlig" grädde?

Att det är smakskillnad när man äter/dricker produkterna "råa" känner jag själv.
När de finns i matlagning däremot har jag ingen aning om, eftersom jag aldrig testat att jämföra, är det någon som har erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in