2012-03-29, 16:22
Medlem
PHundens avatar
Går det skapa en ISO från em VM?
Antingen i VMware eller i något liknande program?
Hade varit gött att kunna installera exempelvis linux i en virtuell miljö och slippa göra bort sig på en riktig dator och när man väl är nöjd så trycker man ut en iso/CD/USB av det och installerar på "riktigt".

Någon som vet om detta är möjligt?
Citera
2012-03-29, 17:18
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHunden
Går det skapa en ISO från em VM?
Antingen i VMware eller i något liknande program?
Hade varit gött att kunna installera exempelvis linux i en virtuell miljö och slippa göra bort sig på en riktig dator och när man väl är nöjd så trycker man ut en iso/CD/USB av det och installerar på "riktigt".

Någon som vet om detta är möjligt?

Javisst går det, tanka ner Virtualbox (den är gratis).
Sen laddar du hem iso-fil för den disten du vill testa.
Citera
2012-03-29, 17:38
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Javisst går det, tanka ner Virtualbox (den är gratis).
Sen laddar du hem iso-fil för den disten du vill testa.
Tror personen mer menar att man installerar linux i den virtuella miljön, kukar runt tills man börjar bli nöjd och sen skapar en installationsavbild som man sen lägger in på det fysiska systemet.

Jag vet själv ingen smidig lösning, men det beror lite på vad du är ute efter. Om du bara vill lägga till eller ta bort vissa förinstallerade program så kan du med hjälp av http://susestudio.com/ pilla runt i paketträdet och redigera inställningsfiler. När du sen är nöjd kan du välja att skapa en ISO- eller IMG-fil som du sen kan installera ditt system från.
Citera
2012-03-29, 21:10
Medlem
PHundens avatar
Precis, jag vill skapa en ISO från en VM som jag har jobbat med.
Största anledningen är att jag vill kunna installera program, göra inställningar i programmen och göra alla kopplingar jag behöver för att det skall fungera.

Lite som att göra en vm som man sedan säkerhetskopierar, fast för riktiga datorer
Kanske är något man skall föreslå till de som tillverkar VM-program.
Citera
2012-03-30, 07:11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHunden
Precis, jag vill skapa en ISO från en VM som jag har jobbat med.
Största anledningen är att jag vill kunna installera program, göra inställningar i programmen och göra alla kopplingar jag behöver för att det skall fungera.

Lite som att göra en vm som man sedan säkerhetskopierar, fast för riktiga datorer
Kanske är något man skall föreslå till de som tillverkar VM-program.
Jag tror inte att det är särskilt många som faktiskt har användning för den sortens funktionalitet när de använder virtuella maskiner. För fysiska installationer så brukar man ju annars bara behålla /home på en separat partition och ta backup på /etc. Då får man med alla inställningar, men man måste likväl installera om alla gamla program vid ominstallation.
Citera
2012-03-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Jag tror inte att det är särskilt många som faktiskt har användning för den sortens funktionalitet när de använder virtuella maskiner. För fysiska installationer så brukar man ju annars bara behålla /home på en separat partition och ta backup på /etc. Då får man med alla inställningar, men man måste likväl installera om alla gamla program vid ominstallation.

Lånar tråden då du skriver om exakt det jag undrar. Nu körs arch x64 + kde med helt underbara inställningar, fått allting klockrent. Om någon månad eller två så blir det en ny maskin, blir inte en pryl som är lika som denna (hårdvarumässigt), men det blir samma setup, arch x64 + kde. Eftersom det kommer skilja så oerhört hårdvarumässigt så installerar jag om allt, känns enklast. Men nu till saken, för att direkt återfå denna überbra konfig, är det bara att behålla /home och /etc och sedan lägga över..?

Borde ju funka rätt bra då det mjukvarumässigt blir identiskt... tycker ja..
Citera
2012-03-30, 14:49
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Lånar tråden då du skriver om exakt det jag undrar. Nu körs arch x64 + kde med helt underbara inställningar, fått allting klockrent. Om någon månad eller två så blir det en ny maskin, blir inte en pryl som är lika som denna (hårdvarumässigt), men det blir samma setup, arch x64 + kde. Eftersom det kommer skilja så oerhört hårdvarumässigt så installerar jag om allt, känns enklast. Men nu till saken, för att direkt återfå denna überbra konfig, är det bara att behålla /home och /etc och sedan lägga över..?

Borde ju funka rätt bra då det mjukvarumässigt blir identiskt... tycker ja..
Om du inte ändrat något med systemets inställningar (något som ligger i /etc/ alltså) kan du helt enkelt strunta i den katalogen. Gör en backup på din hemmapp bara.

Är det bara KDE du vill ha kvar inställningarna för så räcker det att bara spara hemmappen.

Om du ska ha kvar samma hårddisk så kan du ändra HOOKS till
Kod:
HOOKS="base udev pata scsi sata usb filesystems" 
i din /etc/mkinitcpio.conf och sen generera om kärnans initrd med mkinitcpio -p linux. Då kommer den nya initrd:n att innehålla väldigt många drivrutiner och vara generell nog att fungera med den mesta sorters hårdvara. Med andra ord, du slipper installera om.

Efteråt sen så ändrar du bara tillbaka så du har autodetect i dina HOOKS i mkinitcpio.conf och genererar om initrd:n igen om du inte vill ha en jättestor initrd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in