• 1
  • 2
2012-03-29, 09:34
Medlem
Nu pratar jag om folk från norden, inte utlänningar.
Jag satt för en stund sen och glodde igenom en lista på Norges premiärministrar genom tiderna.
Om man tittar på bilder på folk (svenskar, norrmän etc) från t.ex. 1800-talet eller 1900-talets början, då skägg verkligen var inne, så är det otroligt slående vilken enorm skäggväxt karlarna har.
Det fick mig att tänka! Jag har noterat det här förut, och haft tanken i bakhuvudet ettt tag.

Är det bara jag, eller ser de flesta skägg halvtaskiga/glesa ut nuförtiden?
Med några få undantag. Alltså, betydligt sämre "standard" än förut.

Är det pågrund av allt östrogen som flyter omkring i vårt dricksvatten pga p-piller?

Kost? Miljö? Förändrade arbetsuppgifter? Förorerningar?

Igen, jag pratar *INTE* om utlänningar här.
Jag är ingen själv, och det här är inte någon sorts attack mot det nordiska överhuvudtaget.
Det är bara en liten övertrött observation.

Exempel är nog överflödiga.
Man behöver bara kolla på var och varannan manlig person från tidsperioden för att hitta extraordinära skägg och mustascher i alla möjliga galna former.
Citera
2012-03-29, 09:42
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComandanteChe
Jag satt för en stund sen och glodde igenom en lista på Norges premiärministrar genom tiderna.
Om man tittar på bilder på folk (svenskar, norrmän etc) från t.ex. 1800-talet eller 1900-talets början, då skägg verkligen var inne, så är det otroligt slående vilken enorm skäggväxt karlarna har.
Det fick mig att tänka! Jag har noterat det här förut, och haft tanken i bakhuvudet ettt tag.

Är det pågrund av allt östrogen som flyter omkring i vårt dricksvatten pga p-piller?

Jag är ingen själv, och det här är inte någon sorts attack mot det nordiska överhuvudtaget.

Man behöver bara kolla på var och varannan manlig person från tidsperioden för att hitta extraordinära skägg och mustascher i alla möjliga galna former.

I've notced this as well.

An unqualified guess would be to blame it on the jews, illuminati or the low-carb diet
Citera
2012-03-29, 09:51
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
I've notced this as well.

An unqualified guess would be to blame it on the jews, illuminati or the low-carb diet
Haha!

Jag tror på att vi har bättre rakutrustning nuförtiden, kombinerat med mode - vem går runt med gigantiskt fullskägg idag? Låter man det växa ut till att bli 20-25 cm långt så gör det inget om man har kala fläckar här och där, det syns ändå inte.
Citera
2012-03-29, 09:52
Medlem
percees avatar
Beror det inte bara på att de flesta rakar sig med hyvel och att det inte ses som snyggt på många arbetsplatser med skägg. Jag är riktigt nöjd med min egen skäggväxt och lät bli att raka mig på två månader precis. Men det var inte speciellt skönt med så mkt päls i ansiktet, så det blev nedtrimmat igen.

Men jag tycker att jag ser många med imponerande skäggväxt, men dom kanske blir färre, kanske av samma anledning som alla mäns "sperm-count" har gått i botten de senaste åren (konstgödsel )
Senast redigerad av percee 2012-03-29 kl. 09:55.
Citera
2012-03-29, 09:57
Medlem
losdrivaren999s avatar
För det första så är ju alla olika Och idag finns ju inget mode som alla har(förut var det ju ett strikt mode för vissa arbetskategorier eller släkt tillhörighet.

Nu kan folk se ut precis som dom själva vill
Och kanske för att jorden blir ju varmare hela tiden! Män behövde kroppsbehåring för att kunna jaga men inte frysa så mycket.
Och nu sitter ju fler och fler inne och jobbar.

Citat:

Citera
2012-03-29, 10:10
Medlem
Core.s avatar
Jag vet inte om jag har någon vetenskaplig uppbackning, men av mina vänner så är det bara vi som har tränat och varit aktiva hela livet som fått rejäl skäggväxt. Undantag finns åt båda håll, men det är inte många.

Nästan alla som vuxit upp bakom en dataskärm och tv har gles spretig växt. Så kan det ha med något testosteron eller liknande, att man slet mer förr?

Jag vill poängtera att jag mycket väl kan ha fel, detta är endast baserat på egna erfarenheter.
Citera
2012-03-29, 10:27
Medlem
Gtars avatar
Hörde på radio igår att "skägg" trenden är tillbaka
Nu ska man låta skägget växa...och det värsta är att man ska låta det se ovårdat ut..öö?
Jag har inte tänkt på det...ska ta och observera "skägg-världen" lite
Citera
2012-03-29, 10:52
Medlem
johanness avatar
den som inte har levt under en sten (eller långt bort från europa) de senaste tio åren torde ha märkt att det har blivit vanligt bland urbana nord- väst- och centraleuropeiska män i 20- 40-årsåldern att bära skägg under denna tidsperiod. förr i världen skulle få låta skägget växa om de inte redan hade utvecklat en någorlunda jämn skäggväxt -- nu för tiden gör de det utan betänkligheter, särskilt i sverige, där många är övertygade om att det är viktigare att följa trender än att se bra ut. därför kan man i sverige se betydligt fler glesa skägg nu än förr.
Citera
2012-03-29, 10:57
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag vet inte om jag har någon vetenskaplig uppbackning, men av mina vänner så är det bara vi som har tränat och varit aktiva hela livet som fått rejäl skäggväxt. Undantag finns åt båda håll, men det är inte många.

Nästan alla som vuxit upp bakom en dataskärm och tv har gles spretig växt. Så kan det ha med något testosteron eller liknande, att man slet mer förr?

Jag vill poängtera att jag mycket väl kan ha fel, detta är endast baserat på egna erfarenheter.
Intressant observation! Efter att ha funderat igenom vänkretsen hittar jag dock inget tydligt samband så det kan nog mycket väl vara slumpmässigt men det vore för all del intressant att se en undersökning av det, varför någon nu skulle vilja göra det.

För egen del är jag genomsnittligt skäggig. Precis som hela mig. Jävla skitgener.
Citera
2012-03-29, 11:05
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:

Bisphenol A, som återfinns i PET-flaskor, sägs kunna påverka oss rätt mycket.
http://www.tappedthemovie.com/blog/?p=151
http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A

Det är uteslutet att anta att det har något med evolutionen att göra, mest troligt beror det på alla gifter vi får i oss.
Citera
2012-03-29, 11:07
Medlem
cirkulationsplatss avatar
Riktiga män har ett rejält skägg!

Håller för övrigt med om att det finns för många stadsfjollor som springer runt med glesa skägg.
Speciellt fult är det när det är småungar på 18-20 år som springer omkring med taskig skäggväxt, jag tror helt enkelt inte att deras skäggväxt är tillräckligt utvecklad och de borde vänta några år innan de ger sig på att spara till ett bra skägg.

Men givetvis är det så att alla skäggodlingar har en kritisk punkt precis i början då det inte ser bra ut.
Citera
2012-03-29, 11:22
Medlem
Kan ni lägga upp bild på ett glest skägg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in