Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Man har ju skapat en shack-maskin som (jag tror ?) är obesegrad.
Sen beror det ju lite på hur du definierar smarthet, om det är att räkna ut formler och matematik så kan givetvis ingen människa mäta sig med datorer, å andra sidan så klarar inga datorer att räkna ut hur sossarna ska göra för att vinna valet, det krävs en annan typ av intelligens för det.
Att vara väldigt bra på schack tycker jag inte är detsamma som att vara intelligent. Problemet är väl just att det programmet/den datorn bara slår människan i just schack. För att skapa en maskin som klår människan på "alla" områden måste man nog (precis som hjärnan fungerar) skapa ett program som från början bara har ett begränsat antal funktioner och sen fyller sig själv med kunskap och utvecklas med tiden.
Huruvida man nånsin kommer kunna skapa nåt som är intelligentare än människan är väl en rätt vanlig filosofisk fråga som antagligen ingen har svaret på, ens om det är
teoretiskt möjligt. Men
helt orimligt verkar det väl inte. Dock gissar jag att vi är
långt därifrån i dagens forskning.
Som en liten OT på posten kan jag berätta att jag ganska noga studerade Sonys robothund Aibo nyligen. Japanerna har fått till det fysiska riktigt imponerande. Den rör sig hur coolt som helst, MEN är dum som ett jävla stolpskott. (Såg en karate-robot som Sony gjort på tv också förresten. Samma sak där)