2012-03-28, 21:20
Medlem
Wahnsinns avatar
Upptäckte nyss ett märkligt problem med min (interna) lagringsdisk. Den innehåller ca 8 GB i filer, men av totalt 298 GB så står det när man kollar diskens egenskaper att 266 GB används. Nog för att jag vet att Windows spökar bort en och annan gigabyte för swapfiler, shadowcopys, papperskorgen etc, men det här är ju löjligt! Någonting är uppenbarligen galet, för det är knappast normalt att 86 % av hårddiskens utrymme bara går upp i rök.

Vad kan det bero på? Jag har gjort allt det vanliga; felkontroll, diskrensning, defragmentering osv. Jag använder Windows 7 32-bit.
Citera
2012-03-28, 21:22
Medlem
deyys avatar
Du kan inte ha drabbats utav något skadligt virus? Vet att min kompis lyckades med detta och att hans hårddisk på 1tb var helt fylld utan att han hade något använt.
Ladda ner något program som listar dom största filerna. Han fick då fram massa "random-filer". Tog han bort dessa så skapades nya men han löste det genom att ominstallera windows.
Citera
2012-03-28, 21:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gör en sökning på C: för alla filer större än 100MB, väldigt bekvämt sätt att få fram bl.a loggfiler som växt okontrollerat, varit med om det flera ggr både för program och spel.
Citera
2012-03-28, 22:06
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Du kan inte ha drabbats utav något skadligt virus? Vet att min kompis lyckades med detta och att hans hårddisk på 1tb var helt fylld utan att han hade något använt.
Ladda ner något program som listar dom största filerna. Han fick då fram massa "random-filer". Tog han bort dessa så skapades nya men han löste det genom att ominstallera windows.
Jag gjorde en virussökning och noterade att antivirusprogrammet spenderade vääääldigt lång tid på att söka igenom en mapp som var på 0 byte, och efter lite detektivarbete visade det sig att den "tomma" mappen i själva verket innehöll över 250 GB säkerhetskopieringsfiler! Rensade bort allihop och stängde av automatisk säkerhetskopiering (vem fan aktiverade den? ), och nu är hela 290 GB ledigt!

Problemet är med andra ord löst.
Citera
2012-03-28, 22:26
Medlem
auchentoshans avatar
Nu är det hela löst, men jag kan ändå passa på att tipsa om ett litet trevligt program som heter WinDirStat som visar storlekar på kataloger och filer på ett väldigt överskådligt sätt. Både i trädstruktur, men framför allt grafiskt. Använder det då och då när jag jagar stora filer.
Citera
2012-04-03, 21:58
Medlem
Jag har samma problem.

win dir stat påstår att det ska finnas över 100gb i min användare / App data.

Jag hittar inte app data så den är då förmodligen dold. hur hittar jag dolda filer?

tacksam för svar
Citera
2012-04-03, 22:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
App data låter som en dold systemmapp ja.
http://windowstips.nu/visa-dolda-filer-och-mappar/
Citera
2012-04-03, 22:08
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helvete1
Jag har samma problem.

win dir stat påstår att det ska finnas över 100gb i min användare / App data.

Jag hittar inte app data så den är då förmodligen dold. hur hittar jag dolda filer?

tacksam för svar
I utforskaren hittar du en meny uppe till vänster som heter "ordna". Gå in där och välj "mapp- och sökalternativ". Sedan klickar du på fliken "visning", och där inne kan du ställa in så att dolda filer visas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in