2012-03-28, 21:10
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har en Canon 7D + en Speedlite 430ex II, och tänkte börja exprimentera lite med multi-blixt läget. Men så fort jag sätter på den externa blixten, kan jag inte ställa in "multi-blixt" alternativet under "Blixtstyrning->Funktionsinställningar extern blixt->blixtmetod", det alternativet går inte att välja.. så jag antar att det är nån inställning på blixten jag måste göra också, men hittar inget i manualerna för kameran och blixten...

Så är det någon här som vet hur man gör detta?
Citera
2012-03-28, 21:21
Medlem
krmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3t0st
Hej!

Nu är det så att jag har en Canon 7D + en Speedlite 430ex II, och tänkte börja exprimentera lite med multi-blixt läget. Men så fort jag sätter på den externa blixten, kan jag inte ställa in "multi-blixt" alternativet under "Blixtstyrning->Funktionsinställningar extern blixt->blixtmetod", det alternativet går inte att välja.. så jag antar att det är nån inställning på blixten jag måste göra också, men hittar inget i manualerna för kameran och blixten...

Så är det någon här som vet hur man gör detta?

430ex2 har vad jag vet, inte multiläge, den enda canonblixt jag använt som haft det är 580ex och det var några år sedan, det kanske har kommit nåt nytt nu..
Citera
2012-03-28, 21:28
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm
430ex2 har vad jag vet, inte multiläge, den enda canonblixt jag använt som haft det är 580ex och det var några år sedan, det kanske har kommit nåt nytt nu..
Styrde för två veckor sedan 430 EX och 550 EX med en 580EXII och fick ut stroboskopeffekt med alla tre. Vore konstigt om inte 430EXII också har den funktionen. Jag behövde inte ändra något alls på slavarna mer än att ställa in dem på slave.

Edit: sida 29 och 37 i den engelska manualen till 430EXII
Senast redigerad av Tre100 2012-03-28 kl. 21:32.
Citera
2012-03-28, 21:59
Medlem
krmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tre100
Styrde för två veckor sedan 430 EX och 550 EX med en 580EXII och fick ut stroboskopeffekt med alla tre. Vore konstigt om inte 430EXII också har den funktionen. Jag behövde inte ändra något alls på slavarna mer än att ställa in dem på slave.

Edit: sida 29 och 37 i den engelska manualen till 430EXII

Det stämmer nog som du säger, jag tänkte på 430 EX och inte 430 EX II. iofs så kan säkert 430 EX slava på strobe från masterblixten..
Citera
2012-03-30, 20:16
Medlem
Mailade Canon support om denna fråga, och svaret är att min blixt är en slav, så jag måste ha en master blixt för att kunna använda multi-blixt möjligheten. Tråkigt att behöva köpa en ännu dyrare blixt för att få det fungera... men men..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in