• 1
  • 2
2012-03-28, 20:57
Medlem
lithionits avatar
Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar?

Har själv en tik, och kommer nog även i framtiden vilja skaffa tik igen just för att det passar mig bäst.
(självklart finns det stora individuella skillnader mellan hundar men rent generellt)

Tikar
+ lättare med andra hundar
+ ofta inte lika dominanta och kräver lika hård hand som hanar
+ är sällan kräsna i maten (tikar är ju trotsallt programmerade för att kunna äta valparnas bajs och kiss) kan även vara en nackdel att de vill äta ankbajs ex.
+ kissar allt på en gång, otroligt skönt att slippa revirpinkandet. Det är en av de största anledningarna till att jag tycker det är skönt med tik
+ tycker att tikar i allmänhet luktar mindre än hanar, många hanar har nån frän doft beror säkert på testosteronet
- löpet och allt som är relaterat till det; blodfläckar, flytningar tvätta tikskydd och byta bindor, hormon och beteendeförändringar (löpet och allt relaterat till det tycker jag är det värsta med att ha tik, ska kastrera min när hon blir äldre)
- risken att tiken kan bli dräktig ex. om hon är lös och det kommer en hane. Bara dom fastnar så kan det bli valpar även utan nån längre hängning. Skendräktigheten är också jobbig, min hund blir allmänt koko tror att hennes leksaker är hennes valpar :P
- dyrare med försäkring (iom att de kan få fler hälsoproblem än hanar) och dyra att kastrera.

Hanar
+ Man sliper allt vad löp heter, även om vissa kan bli jobbiga, sluta äta, bli helt fixerade om det är en tik som löper i närheten.
+ Är ofta mer beskyddande i hotfulla situationer
+ billigare försäkring
- revirpissandet
- svårare med andra hundar. Vissa kan inte tolerera andra hanar överhuvudtaget
- är ofta mer aggresiva, i min hunds valpkull så kunde man redan se stora skillnader i mataggresivitet, högljuddhet, dominansbeteende mellan tikarna och hanarna.
- dom superdominanta hanarna kan vara jättejobbiga, vilja pissa var 5:e meter
- mer kräsmagade
- större än tikar av samma ras, starkare, kan dra mer, äter mer mat. Verkar mer benägna att få problem med magen (enligt dom jag känner som både haft tikar och hanar)
Citera
2012-03-28, 21:31
Medlem
Ogillar han hundars pissande skulle aldrig ha det i min trädgård bland mina bärbuskar.
Kastrering på tikar funkar fint så slipper både dom och en själv dom problemen en tik medför.
Citera
2012-03-28, 21:52
Medlem
Jag föredrar hanar framför tikar alla gånger pga just att tikar löper, tycker de verkar skitvidrigt att få hundmens överallt i huset .

De där med att hanar är aggressivare beror ju på hur man uppfostrar dem och vilken ras man har.

Rasen har ju även betydelse när det gäller storlek, styrka och hur mycket de äter.

Men det är ju vad jag tycker....
Citera
2012-03-28, 23:06
Medlem
slugs-Ps avatar
Hane + Löper inte första älgjaktsveckan..
Citera
2012-03-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Tikar
+ lättare med andra hundar
+ ofta inte lika dominanta och kräver lika hård hand som hanar
+ är sällan kräsna i maten (tikar är ju trotsallt programmerade för att kunna äta valparnas bajs och kiss) kan även vara en nackdel att de vill äta ankbajs ex.
+ kissar allt på en gång, otroligt skönt att slippa revirpinkandet. Det är en av de största anledningarna till att jag tycker det är skönt med tik
Alla tikar jag haft har varit precis motsatta än de där punkterna. Revirpinkar dessutom, den ena lyfter till och med på benet och pissar högt. Alla hanar jag har haft att göra med har varit mycket mjukare än tikarna. Dumsnälla nästan.

Hundmens är inte så farligt. Mina vovvar har inga mensskydd alls och det är få droppar som hamnar på golvet eller andra ställen då de är mycket noga med att hålla rent. Löpet är väl det mest jobbiga. Då blir de sådär hormonstinta och ska prompt vänta på den där snygga hundkillen, i -40 grader... Två tjuvparningar har dock skett, men fina bebisar blev det.
Senast redigerad av jetblack666 2012-03-28 kl. 23:37.
Citera
2012-03-29, 00:02
Medlem
Imperors avatar
Håller med om det mesta, men vill också hålla med jetblack om att tikar kan vara värre än hanhundar när det kommer till andra hundar. Hanar kan gruffa lite men kommer snabbt över det, tikar slåss på liv och död (inte alltid, men risken är större). Min tik var den valp i kullen som trakasserade alla sina syskon oavsett kön och visar också tendenser till revirpinkning och lyft på benet.

Ett plus till för tikar är att man kan klia dem på magen utan att få snigelspår på handen...

Har själv haft både hanar och tikar och kan tycka att hanar är lättare att ha med att göra, mer rakt på sak så att säga. Tikar är mer egensinniga och kan få för sig att det inte har med mig att göra (är ju själv kille). Tror att hanar är lättare för män och tikar för kvinnor. Har dock själv tik nu som sagt och jag tror att kön kommer att vara sekundärt i mitt nästa hundval, kommer att se till individ i första hand, skillnaden på könen är inte så stor och det ger bara lite olika saker att jobba med.
Citera
2012-03-29, 07:45
Medlem
Föredrar tikar helt klart. Dels för att jag har kennel och då det är jobbigt med tik och hane i samma hus. Tycker inte alls det är jobbigt med löp, våra tikar blöder så lite så löpskydd inte behövs.
Nackdelen med tik är att deras humör kan svänga rejält vid löp. När specifikt en av tikarna löper blir hela flocken "ostabil".

Hanar gillar jag pga humöret. De är även mer showiga på hunduställningar och därför roligare att ställa. Det jag inte gillar är revirpinkandet även inomhus (förekommer mycket hos småhundsraser) och lukten. Sedan vill jag kunna mysa med hunden när som utan att en kissig snopp ska förstöra stämningen.
Citera
2012-03-29, 08:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Håller med om det mesta, men vill också hålla med jetblack om att tikar kan vara värre än hanhundar när det kommer till andra hundar. Hanar kan gruffa lite men kommer snabbt över det, tikar slåss på liv och död (inte alltid, men risken är större). Min tik var den valp i kullen som trakasserade alla sina syskon oavsett kön och visar också tendenser till revirpinkning och lyft på benet.

Ett plus till för tikar är att man kan klia dem på magen utan att få snigelspår på handen...

Har själv haft både hanar och tikar och kan tycka att hanar är lättare att ha med att göra, mer rakt på sak så att säga. Tikar är mer egensinniga och kan få för sig att det inte har med mig att göra (är ju själv kille). Tror att hanar är lättare för män och tikar för kvinnor. Har dock själv tik nu som sagt och jag tror att kön kommer att vara sekundärt i mitt nästa hundval, kommer att se till individ i första hand, skillnaden på könen är inte så stor och det ger bara lite olika saker att jobba med.
Här i huset har det snarare varit tvärtom om man skall tala om någon uppdelning på det sättet.
Citera
2012-03-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Här i huset har det snarare varit tvärtom om man skall tala om någon uppdelning på det sättet.
Ha ha.. Ja, jag skulle vilja hålla med.. Tjejer har lättare att komma överens med killar så många kvinnor väljer nog hanhundar, som någon skrev här har jag en känsla av att hanar är lite mer dumsnälla och lättanpassade.
Min mamma har en tik och hon tycker att tiken är vaken på ett helt annat sätt och att de är mkt samspelta. Personligen tycker jag att de är väldigt lika.. Så det där är nog väldigt individuellt. Min mamma är en väldigt mjuk och lugn person, precis som hennes Eurasiertik. Jag är en ganska dominant person, precis som min Boxerhane och Basenjihane var.

Jag tycker att tikar kan ha mer problem med juver och kön än hanar. Om en hane får irritation i snoppen så kan man spola den själv men tiken måste få medicin. Rätta mig om jag har fel.. Jag har ju inte så mkt vana från tikar men jag har haft tikar också inom familjen. En dog av cancer i juvret och hon hade ofta problem med könet, en Dobermantik.
(vad säger man om tikens kön, underliv? slida?)
Senast redigerad av Tina... 2012-03-29 kl. 15:35.
Citera
2012-03-29, 19:25
Medlem
Imperors avatar
Det jag uppfattat är att tjejer ofta har problem med att kontrollera en hanhunds vaktighet. Detta är dock logiskt eftersom tiken inte har med det att göra, det är hanens jobb. Att det inte uppfattas som ett problem kan ju bero på att tjejer i större utsträckning skaffar hund för att ha någon som vaktar dem?

En hanhund som vet vem som bestämmer vet sin plats och finner sig i det, en tik är långt mer benägen att hela tiden testa och trotsa i min erfarenhet.
Kom på när jag var ute och flanerade nyss att det dock kan bero på att jag haft en något vinklad erfarenhet av just tikar... Alla har varit omplaceringar, en tioårig "Pundarschäfer", en ettårig Rottweiler och min Fittbull som jag har kvar är dem jag har mest erfarenhet av i vuxen ålder. Alla var ju liksom lite knepiga i sig själva!
Citera
2012-03-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Det jag uppfattat är att tjejer ofta har problem med att kontrollera en hanhunds vaktighet. Detta är dock logiskt eftersom tiken inte har med det att göra, det är hanens jobb. Att det inte uppfattas som ett problem kan ju bero på att tjejer i större utsträckning skaffar hund för att ha någon som vaktar dem?

En hanhund som vet vem som bestämmer vet sin plats och finner sig i det, en tik är långt mer benägen att hela tiden testa och trotsa i min erfarenhet.
Kom på när jag var ute och flanerade nyss att det dock kan bero på att jag haft en något vinklad erfarenhet av just tikar... Alla har varit omplaceringar, en tioårig "Pundarschäfer", en ettårig Rottweiler och min Fittbull som jag har kvar är dem jag har mest erfarenhet av i vuxen ålder. Alla var ju liksom lite knepiga i sig själva!
Nej, jag tror att hanhundar skyddar tjejerna i familjen mer. När jag var gravid kunde jag inte gå med min Boxer på gatorna, han var aggressiv mot alla hundar, t om småhundar som han annars ignorerade.
Jag köpte min hund före jag träffade min sambo, hunden såg alltså mig som den starkaste flockledaren. En Boxer går alltid på den starkaste om flockmedlemmar leker, så när min sambo kittlade mig så fick jag även hunden över mig.
Däremot hade han häftiga, testosteronstinna kamplekar med husse och lät som om han skulle försöka äta upp honom. Han gick t om upp i skrevet och markerade att han visste var husse var ömtålig.. Det fanns ingen maktkamp mellan dem utan det var enbart leken som var så häftig.
Sen lekte han allt mildare med övriga familjen beroende på ålder, men med husse kunde han släppa loss allt.
Det var också husse som kunde få bort den misstänksamhet hunden hade för smällare genom att de gjorde testosteronstinna skutt mot smällarna, då blev det en kul grej ist..
Ha ha..
Hunden tyckte iaf aldrig att smällar var något misstänkt mer.
Så jag tror att hundar gör skillnad på både kön och ålder inom sin familj. Vår bebis var han oerhört försiktig med och välte honom inte ens när han hade börjat stappla omkring.

Att tikarna trotsar mer är nog för att de är skarpare, tror jag. De är mer bitchiga helt enkelt.. Jag uppfattar också hanar som lugnare efter unghundsperioden.
Senast redigerad av Tina... 2012-03-29 kl. 19:46.
Citera
2012-04-01, 18:28
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Alla tikar jag haft har varit precis motsatta än de där punkterna. Revirpinkar dessutom, den ena lyfter till och med på benet och pissar högt. Alla hanar jag har haft att göra med har varit mycket mjukare än tikarna. Dumsnälla nästan.

Hundmens är inte så farligt. Mina vovvar har inga mensskydd alls och det är få droppar som hamnar på golvet eller andra ställen då de är mycket noga med att hålla rent. Löpet är väl det mest jobbiga. Då blir de sådär hormonstinta och ska prompt vänta på den där snygga hundkillen, i -40 grader... Två tjuvparningar har dock skett, men fina bebisar blev det.

Va har du för ras? Det verkar smidigt om man har en liten hund ex. yorkshire terrier som inte blöder så mkt min hund väger 40 kg så det blir en del.

Sprang dom lösa när parningen skedde? jag menar det är lätt hänt när dom är brunstiga att dom tar första bästa :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in