2012-03-28, 20:13
Medlem
slamdunks avatar
Hur mycket soppa drar en standard 4-takts 125cc fiddy?. Hur lnge/hur lngt kan man kra p en tank som r 3 liter?

Om man byter till montard dck kan man d kra den typ som en moppe eller tar den skada? Hur lng kan man isf kra utan kolvbyte/oljebyte?
Citera
2012-03-28, 20:25
Medlem
det bsta om du vill spara p motorn r att dreva, tex strre framdrev s kommer den f smre ax men bttre topp, inte dra lika mycket och motorn hller lngre.
Citera
2012-03-28, 21:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Spontant skulle jag sga att brnslefrbrukningen ligger p en sn niv att det inte r nt du behver tnka p, ltt mc kan p landsvg mycket vl komma ned till 0.35L milen.

Hur lnge och hur lngt en 3L tank rcker gr inte att svara p fr det r s mycket som spelar in, r en djvla skillnad p att ligga p landsvg hgsta vxeln 3000varv och va ute i skogen och gasa tills det rasar.

Behver inte motard-dck fr att kra som moped men fr bttre fste och bttre komfort p asfalt, du r medveten om vilket straff det r att kra leksaksfordon p vg?

Hur lnge du kan kra utan kolv och oljebyte beror p hur mycket du pressar motorn men torde kunna kra rtt lnge om du kr som "folk", andra sidan kostar ett oljebyte inte mnga kr om du kper olja i storpack.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-03-28 kl. 21:09.
Citera
2012-03-28, 23:49
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Spontant skulle jag sga att brnslefrbrukningen ligger p en sn niv att det inte r nt du behver tnka p, ltt mc kan p landsvg mycket vl komma ned till 0.35L milen.

Hur lnge och hur lngt en 3L tank rcker gr inte att svara p fr det r s mycket som spelar in, r en djvla skillnad p att ligga p landsvg hgsta vxeln 3000varv och va ute i skogen och gasa tills det rasar.

Behver inte motard-dck fr att kra som moped men fr bttre fste och bttre komfort p asfalt, du r medveten om vilket straff det r att kra leksaksfordon p vg?

Hur lnge du kan kra utan kolv och oljebyte beror p hur mycket du pressar motorn men torde kunna kra rtt lnge om du kr som "folk", andra sidan kostar ett oljebyte inte mnga kr om du kper olja i storpack.

Okey Tnkte mest glida omkring med den under sommaren inte pressa allt fr mycket. Sliter man inte ner "cross" dck ganska fort p asfhalt? Hur ofta ska man byta olja p ett ungefr? Var 5-10 h knns lite overkill. Jag bor mitt i stan s drfr knns en fiddy smidig d jag kan ha den i lgenheten osv. Vad r det fr straff/hur noga kollar polisen?
Citera
2012-03-29, 14:14
Medlem
INTPs avatar
Har du MC-krkort? Om inte blir det olovlig krning, kan tnka mig dagsbter och att du kan bli av med andra krkortsbehrigheter. Eftersom en fiddy r s uppenbart olaglig kommer dom ha gonen p dig s fort du kommer inom synhll...

Kinesiska fyrtaktsmoppar ska f oljan bytt med 100-300 mils intervall, bortsett frn frsta gngen som ska gras efter redan 30 mil. 100 mil med en snittfart p 33km/h (rimligt p 45-moppe) tar 30 timmar... Kanske kan vara en lmplig intervall p en fiddymotor ocks, om den hller s lnge.
Citera
2013-01-27, 11:26
Bannlyst
Bump! Vilken bensin gr en dirtbike 125 orion pro bst p?

Edit: 95-98?
Citera
2013-01-27, 15:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
r motorn original s r det nog skitsamma, hgre oktan minskar risken fr feltndning i motorer med hg kompression.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-01-27 kl. 15:43.
Citera
2013-03-26, 14:24
Medlem
Haschstasch86s avatar
Eftersom dom r 4t s drar dom inte namnvrt mycket, 0.4 liter milen eller liknande. S inget som du behver oroa dig fr.
Citera
2013-03-26, 14:29
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschstasch86
Eftersom dom r 4t s drar dom inte namnvrt mycket, 0.4 liter milen eller liknande. S inget som du behver oroa dig fr.

0.4l/mil r massor.

Men det hnger ju ihop med motorstorleken, etc.
Citera
2013-03-26, 17:15
Medlem
Haschstasch86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
0.4l/mil r massor.

Men det hnger ju ihop med motorstorleken, etc.

inte speciellt mycket jmntfrt med en moped te.x 70cc, 24mm, strre munstycken os.v os.v..

D r 0.4L / mil inte s mycket fr en maskin som r vrlstark fr att vara s liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in