• 1
  • 2
2012-07-03, 11:44
Medlem
Deliras avatar
Köper briketter på Granngården, tycker de är riktigt bra. Inte testat deras kol dock, får göra det vid tillfälle.
Citera
2012-07-03, 13:22
Medlem
Harkeleights avatar
Binchotan ska vara riktigt, riktigt bra.
Citera
2012-07-03, 13:24
Medlem
Maledictuss avatar
Hur tillverkar man briketter? Finns det möjlighet att det innehåller tråkiga tillsatser som inte vanligt kol innehåller?
Citera
2012-07-06, 12:23
Medlem
klybans avatar
Netto köper ibland in briketter av allra högsta kvalitet, men är dyra som attan men dryga och glöder lääääänge.
Citera
2012-07-06, 15:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Hur tillverkar man briketter? Finns det möjlighet att det innehåller tråkiga tillsatser som inte vanligt kol innehåller?

Bensen, tjära och annat gojs... Du kommer att dö - men det gör vi alla, förr eller senare

Säkert:

Citat:
Kol
121 Stenkol
Med stenkol avses fast organiskt fossilt bränsle med ett värmevärde på över 24 MJ/kg i askfritt ämne. Stenkolskvaliteterna klassificeras huvudsakligen på basis av mängden avdunstande ämnen och värmevärdet.
1211 Antracit
Antracit är geologiskt den äldsta och längst utvecklade stenkolskvaliteten med den lägsta halten avdunstande ämnen. Antracit har det högsta effektiva värmevärdet, ungefär 33 MJ/kg.
1212 Stenkol, bituminöst
Omfattar kolkvaliteter med ett värmevärde på minst 24 MJ/kg exklusive antracit.
122 Annat kol
1221 Halvbituminöst kol, brunkol, lignit
Brunkol är geologiskt ett ungt kol. Det är mindre förkolnat än stenkol, men innehåller mera avdunstande komponenter, såsom väte och syre. Värmevärdet för brunkol är under 24 MJ/kg.
1222 Kolbriketter
Bitar av bestämd storlek, som tillverkas av stenkol genom att bindeämnen tillsätts.
1228 Koltjära
Tjära som bildas av stenkol i samband med framställning av koks.
1229 Annat kol, ospecificerat
Annat kol än sådant som förs till någon av klasserna ovan. Uppge vilken kolprodukt som använts som bränsle.
123 Koks
Koks är ett bränsle som tillverkas genom torrdestillation av stenkol. I klassen ingår också halvkoks.
124 Koksgas
En gas som uppstår som biprodukt vid koksframställning och som innehåller väte och lätta kolväten. Gasen används som energikälla i koksverk samt inom järn- och stålindustrin.

http://www.stat.fi/tup/khkinv/khkaas...at_2011_sv.pdf
Citera
2012-07-06, 15:56
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bensen, tjära och annat gojs... Du kommer att dö - men det gör vi alla, förr eller senare

Jag föredrar att dö senare än förr om jag kan välja. Dessutom föredrar jag att leva ett friskt liv utan allergier och sjukdomar som massvis med skit man utsätter sig för kan skapa
Citera
2012-07-06, 17:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag föredrar att dö senare än förr om jag kan välja. Dessutom föredrar jag att leva ett friskt liv utan allergier och sjukdomar som massvis med skit man utsätter sig för kan skapa

Vet egentligen inte vad som finns i men jag vet vad som blir över när man gör koks.
Citera
2015-06-14, 10:50
Medlem
wastedandlazys avatar
Tips på nån billig kol på typ rusta eller bauhus?
Citera
2015-06-14, 19:06
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Tips på nån billig kol på typ rusta eller bauhus?

Biltema har 4 för 99kr. Är helt okej.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...ol-2000036190/

Jula har för 30 kr säcken. https://www.jula.se/catalog/tradgard...illkol-764011/

Köp inte på Coop bara. Dom hade en drive för några veckor sedan och jag köpte 4 säckar. Var bara krossat alltihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in