• 1
  • 2
2012-03-28, 19:47
Medlem
Som rubriken lyder, vilken är den bästa grillkolen?
Den senaste påsen jag köpte var ca 70% krossad så nu är jag ute efter ett märke med stora kolbitar, lite krossat, bra brinnegenskaper och god "smak".

Vad är era favoritmärken?

Detta handlar inte om briketter då jag är övertygad om webers överlägsenhet utan svara endast på kol är du snäll.
Citera
2012-03-28, 21:23
Medlem
deBuyers avatar
Märke vet jag inte. Men däremot så brukar mina föräldrar köpa grillkol utav en lokal hembygdsförening som tillverkar sin egen grillkol. Kostar 100 kr för en jättestor säck och är riktigt fin kol! Fin glöd ger den. Sen är det extra kul att den är egentillverkad samt att den är från trakten.
Citera
2012-03-29, 15:35
Medlem
klybans avatar
När det kommer till kol, har jag inte stött på många märken som håller jämt kvalitet.
Enda är la känna på påsen.

Dessa krossade kolen kan man ju använda till korta grillningar som enbart korv.
men förstår irritationen, vi alla har ju stött på den skiten.
Sen är dom märkta med DIN och andra märkningar som man får sig tro att det är någon kvalitet på kolen.
Citera
2012-03-29, 20:09
Medlem
haresEars avatar
Frågan är varför man väljer kol framför briketter? Som jag inte fick svara på.
Den bästa kolen finns i kolmilan. Dock är kol inte att föredra pga just detta. Ojämn kvalité, hög förbränningshastighet osv osv. Weberbriketter är ditt svar
Citera
2012-03-30, 00:03
Medlem
Boddies avatar
Håller med föregående skribent även om det inte är kol! Weberbriketter är det absolut bästa och då talar jag avlång erfarenhet, grillar många 6-14 timmars grillningar med just Weberbriketter
Citera
2012-03-30, 09:19
Medlem
mattias_rs avatar
Briketter alla dagar i veckan men även smaksatta pellets och chips är inte fel, jag köper mina från grillhouse.se.
http://www.grillhouse.se/smokechips-pellets-woodchunks/
Citera
2012-04-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Frågan är varför man väljer kol framför briketter? Som jag inte fick svara på.
Den bästa kolen finns i kolmilan. Dock är kol inte att föredra pga just detta. Ojämn kvalité, hög förbränningshastighet osv osv. Weberbriketter är ditt svar

Jag håller med, använde själv weberbriketter igår när ja gjorde en åttatimmars pulled pork. Överlägsna är dem, biltemas är även mycket bra för lite kortare grillningar. Men nu frågar jag om kol eftersom det är att föredra ibland. Kol ger mycket mer röksmak till exempel och kan va trevligt om man snabbt grillar burgare. Dessutom brinner de mycket varmare vilket är ett måste om man slänger på en ryggbiff eller annan "steak".
Citera
2012-04-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Håller med föregående skribent även om det inte är kol! Weberbriketter är det absolut bästa och då talar jag avlång erfarenhet, grillar många 6-14 timmars grillningar med just Weberbriketter
Hur håller du glöden så länge? Jag använder själv ofta weberbriketter när jag gör långgrillningar, 4h+, men har inte riktigt fått in tekniken än... Använder du minion method? Eller lägger du i tända briketter lite efterhand? Och angående briketter vs. kol så är kol överlägset ibland, beroende på vad man ska grilla. Men om det är 6-14 timmars grillning så är det ju helt klart att föredra briketter, men ibland vill man göra något fort och då är kolens rökighet att föredra.
Citera
2012-04-02, 12:10
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 250ml
Hur håller du glöden så länge? Jag använder själv ofta weberbriketter när jag gör långgrillningar, 4h+, men har inte riktigt fått in tekniken än... Använder du minion method? Eller lägger du i tända briketter lite efterhand? Och angående briketter vs. kol så är kol överlägset ibland, beroende på vad man ska grilla. Men om det är 6-14 timmars grillning så är det ju helt klart att föredra briketter, men ibland vill man göra något fort och då är kolens rökighet att föredra.

Jag körde en pulled pork igår. Började 09 på morgonen, 1900 var det klart. Hade inte lagt på något bränsle under tiden. Fortsatte att se hur länge det gick, 14 timmar på 250 F / 110-115 C utan att fylla på.

Mini minion method. Fyller upp briketter innanför tegelstenar, sedan tänder jag 3-5st och lägger dessa i mitten. Övre spjället har jag alltid helt öppet, undre ungefär så att man får igenom en blyertspenna.

kan meddela att maten vart grym.
Citera
2012-04-02, 12:12
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 250ml
Jag håller med, använde själv weberbriketter igår när ja gjorde en åttatimmars pulled pork. Överlägsna är dem, biltemas är även mycket bra för lite kortare grillningar. Men nu frågar jag om kol eftersom det är att föredra ibland. Kol ger mycket mer röksmak till exempel och kan va trevligt om man snabbt grillar burgare. Dessutom brinner de mycket varmare vilket är ett måste om man slänger på en ryggbiff eller annan "steak".

Varför skulle kol ge dig mer röksmak? Kol ger ingen mer röksmak alls. Det har du trädkuber till.
Du får utan tvekan upp briketter i 400 grader+ om du vill det. 5 briketter räcker för burgare och annat. Finns som sagt inga fördelar mot briketter, eller jo, en fördel, betydligt mindre aska!
Citera
2012-07-03, 10:07
Medlem
urverksapelsins avatar
Härlig tråd. Var får man tag i Weberbriketter billigt o bra i Göteborg?
(har testat flera kol och brikettsorter, blivit besviken på alla)
Citera
2012-07-03, 11:41
Medlem
Dennos avatar
Plantagen är vad jag vet billigast på weber briketter.
Glöm bara inte att släcka dom när ni grillat klart. Annars blir det dyrt i längden. Grilla och stäng ventiler när ni är klara. Sedan tar ni bara lite nya nästa grillning och återtänder dom gamla.

Obs! Glöm inte tända med skorsten bara. Tändvätska göre sig inte besvär på webers briketter, dom är stenhårda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in