2012-03-28, 15:07
Medlem
Kesslers avatar
Ja jag vet att C är för tung lastbil med max ett lätt släp och CE är för flera släp. Men vad innebär lätt släp? Vilka lastbilar får du köra med "bara" C-kort?

Om man har C kort är det lättare då att ta CE senare (förutom erfarenheten av att man köra lastbil)? Hur funkar det med allt? Borde ju vara bättre att ta CE för då har man ju båda, eller? Anledningen till att jag undrar är för att jag antar att det blir billigare och lättare att ta C så kan man ta CE senare.
Citera
2012-03-28, 15:09
Medlem
Lätt släp max 750kg.
Citera
2012-03-28, 15:44
Medlem
Kirchhoffs avatar
Du måste ha C-kort innan du får ta CE. Du kan alltså inte ta CE direkt (kanske genom någon yrkesutbildning, men vanligtvis inte).

Finns en del info på http://www.korkortsportalen.se
Citera
2012-03-28, 15:58
Medlem
toby79s avatar
Du kommer i vilket fall som helst få betala E-utbildningen senare så skaffa dig ett C och sen petar du på ett E också. E står för tungt släp och i princip allt man drar efter lastbilar är tungt.
Citera
2012-03-28, 16:23
Medlem
Kesslers avatar
Tack för svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du kommer i vilket fall som helst få betala E-utbildningen senare så skaffa dig ett C och sen petar du på ett E också. E står för tungt släp och i princip allt man drar efter lastbilar är tungt.
Jo precis. Därför jag funderar på att bara ta C först och tjäna ihop lite pengar (kommer låna pengar till utbildningen) och ta CE senare. Men är det lätt att få jobb med C-kort? Eller är det betydligt lättare med CE?
Citera
2012-03-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Tack för svaren!
Jo precis. Därför jag funderar på att bara ta C först och tjäna ihop lite pengar (kommer låna pengar till utbildningen) och ta CE senare. Men är det lätt att få jobb med C-kort? Eller är det betydligt lättare med CE?

Tänk dig jobb som att köra paketbil, typ för DHL, Posten, Schenker m fl, sådana körningar är ju de vanligaste för folk utan E behörighet.
Bra körning att börja samla erfarenhet med, har man tur kan man efter lite tid bli erbjuden E behörighet om det exempelvis behövs folk till de körningarna framöver.
Sen finns det ju en hel del andra körningar som oftast inte innefattar släp, brödbil, fiskbil, sopbil, slammsugare, liten kranbil med tipp som ofta kommunerna brukar ha, sen finns ju en del lastbilar som levererar eldningsolja till villor mm som inte drar släp

Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Du måste ha C-kort innan du får ta CE. Du kan alltså inte ta CE direkt (kanske genom någon yrkesutbildning, men vanligtvis inte).

Finns en del info på http://www.korkortsportalen.se

Dock får man ansöka om lämp för alla behörigheter, så du får övningsköra tung lastbil med tungt släp utan att ha C, men som sagt måste du ha C behörigheten för att få skriva upp och göra uppkörning för CE.

Jag fick AM A BE C CE på mitt lämp när jag ansökte om CE
Senast redigerad av boaormen 2012-03-28 kl. 16:48.
Citera
2012-03-29, 18:12
Medlem
Ames84s avatar
När du fixar ditt läkarintyg samt ansöker om körkortstillstånd, ansök för grupp 3. Då får du nämligen behörighet till ALLT. Det gjorde nämligen jag..

Jag är i slut fasen till mitt CE kort, har uppkörning snart... resan hit var helt okej.

Jag gjorde YKB samt c-teorin samtidigt, man får väldigt mycket gratis om man gör de på så vis. Sen körde jag lite och fixade uppkörningen en månad senare, klarade c-kortet i dec 2011..

Nu Har jag övningskört en del CE och har snart mitt kort i handen, bokade uppkörning igår så snart har jag den.

När du tar CE så får du BE automatiskt, samma sak blir de sen om du tar D.. då får du DE om du har CE sen innan.. =)

Btw, det är skit kul å köra med släp.. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in