Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Tack för svaren!
Jo precis. Därför jag funderar på att bara ta C först och tjäna ihop lite pengar (kommer låna pengar till utbildningen) och ta CE senare. Men är det lätt att få jobb med C-kort? Eller är det betydligt lättare med CE?
Tänk dig jobb som att köra paketbil, typ för DHL, Posten, Schenker m fl, sådana körningar är ju de vanligaste för folk utan E behörighet.
Bra körning att börja samla erfarenhet med, har man tur kan man efter lite tid bli erbjuden E behörighet om det exempelvis behövs folk till de körningarna framöver.
Sen finns det ju en hel del andra körningar som oftast inte innefattar släp, brödbil, fiskbil, sopbil, slammsugare, liten kranbil med tipp som ofta kommunerna brukar ha, sen finns ju en del lastbilar som levererar eldningsolja till villor mm som inte drar släp
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Du måste ha C-kort innan du får ta CE. Du kan alltså inte ta CE direkt (kanske genom någon yrkesutbildning, men vanligtvis inte).
Finns en del info på
http://www.korkortsportalen.se
Dock får man ansöka om lämp för alla behörigheter, så du får övningsköra tung lastbil med tungt släp utan att ha C, men som sagt måste du ha C behörigheten för att få skriva upp och göra uppkörning för CE.
Jag fick AM A BE C CE på mitt lämp när jag ansökte om CE