Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-28, 13:58
  #1
Medlem
Hej!

Förr i tiden när man fick hem en ny dator stoppade man in en sorglig gammal CD med 1-år gamla drivrutiner in i datorn för att få fungerande moderkortsrutiner, DVD-drivrutiner, nätverksdrivrutiner och så vidare.

Nu har jag en nyköpt dator på väg hem, med (Socket 1155) moderkortet MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 (ganska vanligt moderkort bland gamers), och undrar vad folk gör "nuförtiden" för att undvika kladda ner datorn med massa gamla drivrutiner som ändå bara kommer (ofullständigt) avinstalleras o ligger där o skräpa på HDDn.

Om jag installerar Windows 7, kommer detta tvinga mig att direkt installera de gamla medföljande drivrutinerna innan jag kan gå ut på nätet och hämta de senaste? Kan man verkligen lita på att MSI update hämtar rätt drivrutiner för just mitt moderkort? Är det risk att MSI även vill försöka hitta senaste AMD drivrutinerna för mitt grafikkort också? Jag hatar när moderkortstillverkaren vill installera "deras egna" drivrutiner för ens grafikkort i stället för att låta mig själv hitta de senaste på AMDs hemsida.

Jag har hört talas om "Ninite" för att installera vanlig mjukvara vid nyinstallation av dator, men detta är bara vanlig mjukvara och inte drivrutiner. Undrade om någon kände till liknande för just drivrutiner. Gör folk sånt ens, är det lönt? Vill gärna veta vad erfarna gamers gör nuförtiden som sagt...
Citera
2012-03-28, 14:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapaonfe
Hej!

Förr i tiden när man fick hem en ny dator stoppade man in en sorglig gammal CD med 1-år gamla drivrutiner in i datorn för att få fungerande moderkortsrutiner, DVD-drivrutiner, nätverksdrivrutiner och så vidare.

Nu har jag en nyköpt dator på väg hem, med (Socket 1155) moderkortet MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 (ganska vanligt moderkort bland gamers), och undrar vad folk gör "nuförtiden" för att undvika kladda ner datorn med massa gamla drivrutiner som ändå bara kommer (ofullständigt) avinstalleras o ligger där o skräpa på HDDn.

Om jag installerar Windows 7, kommer detta tvinga mig att direkt installera de gamla medföljande drivrutinerna innan jag kan gå ut på nätet och hämta de senaste? Kan man verkligen lita på att MSI update hämtar rätt drivrutiner för just mitt moderkort? Är det risk att MSI även vill försöka hitta senaste AMD drivrutinerna för mitt grafikkort också? Jag hatar när moderkortstillverkaren vill installera "deras egna" drivrutiner för ens grafikkort i stället för att låta mig själv hitta de senaste på AMDs hemsida.

Jag har hört talas om "Ninite" för att installera vanlig mjukvara vid nyinstallation av dator, men detta är bara vanlig mjukvara och inte drivrutiner. Undrade om någon kände till liknande för just drivrutiner. Gör folk sånt ens, är det lönt? Vill gärna veta vad erfarna gamers gör nuförtiden som sagt...

Jag använde skivan som följde med senast när jag köpte ny dator (1 månad sen), jag har för mig att jag fick med ett program som automatiskt kollade upp om jag hade dem senaste drivrutinerna för t.ex. moderkortet. Grafikkortets drivrutiner laddade jag bara ner via internet

Edit: Har även en MSI laptop där jag använder deras MSI live update eller vad programmet heter. Funkar fint för mig.
Citera
2012-03-28, 14:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptjern5
Jag använde skivan som följde med senast när jag köpte ny dator (1 månad sen), jag har för mig att jag fick med ett program som automatiskt kollade upp om jag hade dem senaste drivrutinerna för t.ex. moderkortet. Grafikkortets drivrutiner laddade jag bara ner via internet

Edit: Har även en MSI laptop där jag använder deras MSI live update eller vad programmet heter. Funkar fint för mig.

Har du kollat att den faktiskt kör och använder senaste drivrutinerna nu? MSI Live Update har strulat för mig förr... kan ladda ner senaste drivisarna 10 gånger och står ändå att den använder de gamla. Gäller inte alla drivisar, ljudkortet på moderkortet tycks använda senaste.
Citera
2012-03-28, 14:24
  #4
Medlem
Det är absolut rekommenderat att ladda ner de senaste drivrutinerna från utvecklarnas hemsidor. Så som jag brukar göra är att installera Ethernet drivrutiner från moderkortsskivan för att få tillgång till internet. Efter det så är det bara att gå ut på internet och hämta de senaste drivrutinerna till allt du behöver.

Ett annat alternativ om man har tillgång till en annan dator är att ladda ner alla senaste drivrutiner man behöver och lägga över dom på ett USB-minne. Sen är det bara att köra in minnet i datorn och installera det man vill ha.
Citera
2012-03-28, 14:38
  #5
Medlem
bugulus avatar
Grundläggande är ju att du har drivrutinen för nätverkskortet så att du i alla fall kan surfa och hämta hem nya drivrutiner.

Jag använder även crackad version av Driver Genius vilket ser till att samtliga drivrutiner är fullt uppdatera... programmet hittas på piratbukten.

När jag köpte min dator för drygt 2 år sedan så fick jag med en USB sticka som installerade Windows 7 + samtliga drivrutiner aktuella vid den tidpunkten.
Citera
2012-03-29, 10:46
  #6
Moderator
Protons avatar
Dessutom har ju win7 en väldigt stor uppsättning av egna drivisar som funkar förträffligt imho. Beträffande drivisar till grafikkort och lite sådant säger jag som föregående talare: Kolla in tillverkarens sida och hämta drivisar därifrån.
Citera
2012-03-29, 12:51
  #7
Medlem
roleones avatar
Skulle också vilja påstå att din oro för "gamla drivisar som ligger och skräpar på HDDn" är helt obefogad. Drivisar har inte växt nämnvärt i storlek så länge jag kan minnas och kommer att utgöra en ytterst försumbar datamängd på en modern dator.
Citera
2012-03-29, 15:53
  #8
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Skulle också vilja påstå att din oro för "gamla drivisar som ligger och skräpar på HDDn" är helt obefogad. Drivisar har inte växt nämnvärt i storlek så länge jag kan minnas och kommer att utgöra en ytterst försumbar datamängd på en modern dator.
Håller med, 100%igt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback