Citat:
Ursprungligen postat av Sapaonfe
Hej!
Förr i tiden när man fick hem en ny dator stoppade man in en sorglig gammal CD med 1-år gamla drivrutiner in i datorn för att få fungerande moderkortsrutiner, DVD-drivrutiner, nätverksdrivrutiner och så vidare.
Nu har jag en nyköpt dator på väg hem, med (Socket 1155) moderkortet MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 (ganska vanligt moderkort bland gamers), och undrar vad folk gör "nuförtiden" för att undvika kladda ner datorn med massa gamla drivrutiner som ändå bara kommer (ofullständigt) avinstalleras o ligger där o skräpa på HDDn.
Om jag installerar Windows 7, kommer detta tvinga mig att direkt installera de gamla medföljande drivrutinerna innan jag kan gå ut på nätet och hämta de senaste? Kan man verkligen lita på att MSI update hämtar rätt drivrutiner för just mitt moderkort? Är det risk att MSI även vill försöka hitta senaste AMD drivrutinerna för mitt grafikkort också? Jag hatar när moderkortstillverkaren vill installera "deras egna" drivrutiner för ens grafikkort i stället för att låta mig själv hitta de senaste på AMDs hemsida.
Jag har hört talas om "Ninite" för att installera vanlig mjukvara vid nyinstallation av dator, men detta är bara vanlig mjukvara och inte drivrutiner. Undrade om någon kände till liknande för just drivrutiner. Gör folk sånt ens, är det lönt? Vill gärna veta vad erfarna gamers gör nuförtiden som sagt...
Jag använde skivan som följde med senast när jag köpte ny dator (1 månad sen), jag har för mig att jag fick med ett program som automatiskt kollade upp om jag hade dem senaste drivrutinerna för t.ex. moderkortet. Grafikkortets drivrutiner laddade jag bara ner via internet
Edit: Har även en MSI laptop där jag använder deras MSI live update eller vad programmet heter. Funkar fint för mig.