2012-03-28, 12:38
Medlem
Hej!

En sak jag inte förstår är varför jag alltid får finnar precis runt munnen och vid hakan typ. Jag får inte finnar på näsan, kinderna, pannan eller käklinjen utan enbart runt munnen. Ett läppbalsam brukar jag använda dagligen mot mina torra läppar. Jag rakar mig med rakhyvel och raklödder. Jag kan dock inte tro att något av detta orsakar finnarna. Och det är nästan exakt på samma ställe hela tiden. Jag vet inte varför, men jag har börjat få en teori om att min tandkräm kan orsaka detta? Det kanske är så att jag sover med öppen mun och tandkrämen kommer åt områdena runt munnen?

Finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig att lista ut vad det kan vara...? Jag har inte så värst många finnar, men det ska ändå dyka upp oönskade finnar just där hela tiden. Äter för övrigt ganska nyttigt. Stressar gör jag inte.
Senast redigerad av Mixke 2012-03-28 kl. 12:41.
Citera
2012-03-28, 12:46
Medlem
Elegiiihs avatar
Du kanske äter lite slarvigt så det rinner fett runt munnen?
Tandkräm torkar ju ut huden och tar väl bort finnar om man sätter lite på finnarna.
Citera
2012-03-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegiiih
Du kanske äter lite slarvigt så det rinner fett runt munnen?
Tandkräm torkar ju ut huden och tar väl bort finnar om man sätter lite på finnarna.

Hmm...jag ska tänka på det till nästa gång, men jag tror faktiskt inte att jag äter så slarvigt. Men tack för tipset!
Citera
2012-03-28, 13:28
Medlem
När du t.ex. sitter vid datorn, händer det att du rör ovan nämnda område med dina inte allt för rena händer? Om detta är fallet så rekommenderar jag dig att helt undvika att röra ditt eget ansikte när händerna inte är nytvättade
Citera
2012-03-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorianblue
När du t.ex. sitter vid datorn, händer det att du rör ovan nämnda område med dina inte allt för rena händer? Om detta är fallet så rekommenderar jag dig att helt undvika att röra ditt eget ansikte när händerna inte är nytvättade

Hmm...när du nu nämner händer så var jag faktiskt nyligen på besök hos tandläkaren. Jag lade märke till att han placerade sina fingrar vid min haka/mun. Det roliga är att dagen efter fick jag lite utbrott och det fortsatte så en hel vecka. Det hända för ca en vecka sedan. Kan det vara så att när han pilade med sin fingrar där, så fick jag en massa finnar? :-o

Annars brukar jag inte pilla mig på hakan. Kanske lutar hakan på kudden ibland.
Citera
2012-03-28, 13:37
Medlem
Det skulle kunna vara så att tandläkaren har slarvat med handspriten och sedan förorenade din hud under besöket
Citera
2012-03-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorianblue
Det skulle kunna vara så att tandläkaren har slarvat med handspriten och sedan förorenade din hud under besöket

Saken är att jag åt en pizza samma dag. Jag brukar vanligtvis inte äta pizza. Så nu går jag runt och oroar mig över om det var hans otvättade fingrar som gjorde detta eller pizzan. Sedan läser man på nätet och finner tandkräm som en möjlig orsak. Man blir ju bara mer och mer förvirrad...
Citera
2012-03-28, 13:53
Medlem
nuplie22s avatar
Långa naglar eller otvättade händer och pillande? När jag sitter vid datorn vilar jag nästan alltid hakan i handen eller vad man ska säga, armbågen på bordet liksom.

Jag har alltid helt nedklippta naglar och tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren, eller om jag har ätit. Min kompis är tvärtemot, han har ganska långa naglar och tvättar inte händerna och får också finnar runt mun/haka av alla ställen.

Bara en teori, fett och smuts är väl ingen bra kombination och under naglarna samlas väl en hel del även fast det inte syns?

Edit: Glömde ju hela poängen. När jag var lite yngre och brukade lana så kunde jag få någon/några finnar efteråt, och då skötte man ju inte hygienen direkt. Handen ner bland chips, rör sig i ansiktet osv. På min "vanliga" tid fick jag inte finnar
Senast redigerad av nuplie22 2012-03-28 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in