2012-03-28, 11:57
Medlem
MyNutss avatar
Tjenare. Har haft detta problem nu i ungefär ett par veckor skulle jag tro, det kom från ingenstans. När jag sitter och pillar med datorn (spelar ingen roll om jag spelar HoN, SC2 eller bara surfar omrking) så stänger den av sig själv efter ett tag, kan ta allt från 30 min till 3h innan den stänger av sig. Sen när den är avstäng måste jag vänta i ett par minuter innan jag sätter på den, annars stänger den av sig själv i startfasen...

Laddade hem SpeedFan och har nu förstått att den stänger av sig själv pga överhettning, här har ni en bild på lite temperaturer http://imageshack.us/f/696/hetp.png/

Kan även tilläggas att mitt chassi är öppet nu. Bör jag damsuga datorjäveln eller liknande? Har inte gjort det på hela tiden jag ägt burken.

Snälla Flashback, vad fan ska jag göra? Kan i princip inte ett skit om sånthär..
Citera
2012-03-28, 12:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2012-03-28, 12:52
Medlem
Dammsuga, Alternativt byta kylpastan om du byggt den själv så kan du misslyckats med pastan.
Sen skulle jag säga sätt tillbaka Chassi dörren annars sabbar du luftflödet!
Citera
2012-03-28, 12:54
Medlem
MyNutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdsmurf
Dammsuga, Alternativt byta kylpastan om du byggt den själv så kan du misslyckats med pastan.
Sen skulle jag säga sätt tillbaka Chassi dörren annars sabbar du luftflödet!

Blir o dammsuga den då, är det bara o dammsuga eller måste man tänka på nåt? Aa har byggt själv, får göra det oxå. chassidörren är på igen
Citera
2012-03-28, 12:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du bör undvika att dammsuga. Se övriga trådar om du söker på frågan.

Köp en burk med tryckluft eller tar med datorn till en bensinmack/kompis som har tryckluft.
Citera
2012-03-28, 12:59
Medlem
Om du ska dammsuga så var försiktig dra ur alla kablar och kör med ett plast munstycke på dammsugaren Och nudda inga komponenter heller för den delen
Senast redigerad av Rymdsmurf 2012-03-28 kl. 13:01.
Citera
2012-03-28, 13:06
Medlem
MyNutss avatar
Fixar tryckluft, vågar inte riskera nånting. Kommer ihåg hur otroligt petig och nervös man var när man skulle bygga datorn, orkar inte gå igenom de oroligheterna igen
Citera
2012-03-28, 13:15
Medlem
Blås ur datorn med tryckluft, använd inte dammsugare! Det finns att köpa tryckluft på sparyburk om du inte har tillgång till en kompressor. Köp ny kylpasta, ta loss processorkylaren och rengör (eventullt med sprit) den från eventuellt fasttorkad kylpasta, rengör även processorn. Applicera ny kylpasta i en lien klick på mitten av processorn och fäst kylaren ordentligt igen. Glöm inte att koppla in CPU-fläkten när du är klar.
Citera
2012-03-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNuts
Fixar tryckluft, vågar inte riskera nånting. Kommer ihåg hur otroligt petig och nervös man var när man skulle bygga datorn, orkar inte gå igenom de oroligheterna igen
haha! Ja det är ju säkrast med tryckluft och det är vädligt delade meningar med att dammsuga datorer vissa som jag kan ha gjort det 100+ gånger och varit försiktigt men aldrig hänt något sen kan någon annan gjort det 1 gång och pajjat datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in