2012-03-28, 10:22
Medlem
Hej.
Har en HP Elitebook med Windows 7 Professional och skulle vilja installera Ubuntu 11.10 vid sidan av Windows. Jag har fixat en boot-cd och har varit inne och kikat lite i Ubuntu utan att installera det. När jag går in i GParted ser jag att min hårddisk redan är partionerad i 4 delar av Windows.
sda1 med filsystem ntfs på 300MB (System)
sda2 med filsystem unknown på 273GB (namnlös i GParted men C i WIndows)
sda3 med filsystem ntfs på 16GB (HP_Recovery)
sda4 med filsystem fat32 på 5GB, (HP_Tools)
Dessutom unallocated 8GB.

Hur skall jag gå till väga för att kunna installera Ubuntu? Jag har läst någonstans att man inte vill ha mer än 4 partitioner på en disc, och innebär det då att jag måste städa bort HP-partitionerna?
Mycket tacksam för all hjälp!
Citera
2012-03-28, 13:05
Medlem
Ja, din C disk är ju rätt stor. Du skulle ju kunna prova krympa ner den och installera Ubuntu på den, installationsprogrammet borde hjälpa till med det mesta.

Säkrast är dock att rensa precis allt, skapa partioner efter eget tycke, först in med windows och sedan linux. HP's partioner i all ära, men dom är mer eller mindre onödiga om man fixar saker själv iallafall - dock är dom bra för människor som precis kan hitta "any key"

Det är ju dock en del risker inblandade, det kan ju generalskita sig. Så backup på allting viktigt är att rekommendera. Ingen superhjälp, men det är inte helt enkelt att skriva ett svar som du rakt av kan följa. Jag skulle ha tagit backup på allt, pröva krympa C disk och in med Ubuntu där, om det inte funkar skulle jag rensa allting och göra rubbet från scratch (fungerar iallafall).

Återkom gärna med hur det gick.
Citera
2012-03-28, 14:56
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
Jag har läst någonstans att man inte vill ha mer än 4 partitioner på en disc, och innebär det då att jag måste städa bort HP-partitionerna? Mycket tacksam för all hjälp!

Jag tror du kan ha upp till fyra primära partitioner. Om du har utökade partitioner, så går en av de primära åt, så att du bara kan ha tre primära partitioner, plus utökad-segmentet. Jag är inte säker, men jag tror att du kan ha ett obegränsat antal utökade partitioner på utökad-segmentet. Du har fyra partitioner redan, alltså måste en tas bort och ersättas av ett utökad-segment (givetvis backad upp nånstans). Jag är osäker på om man kan ta vilken som helst partition för detta, eller om det måste vara den sista, jag tror vilken som helst. Om jag inte helt missförstått det, så klarar moderna Windows-OS att använda utökade partitioner, precis som Linux gjorde från begynnelsen. Du verkar ha ett något knepigt läge, eftersom det är C: som är störst, och det verkar vara den som bör krympas, samtidigt som du har maximalt antal partitioner. Om alla är primära, så måste du spara minst en, ta bort den och använda som utökad-segmentet i stället, varefter du återskapar den borttagna partitionen i en utökad inkarnation.

En mycket enklare lösning är att välja virtuella-maskinspåret, som jag kör på min HP ProBook: jag har installerat VirtualBox , numera OpenSource sponsrat av Oracle Corp.. Jag kör (bl.a.) Debian 6, men vilken som helst Linux borde funka, och mycket annat. Då skapar du virtuella diskar i stället för att partitionera om hårddisken. VirtualBox är en trygg lösning, programmet är stabilt och trevligt att arbeta med, samtidigt som du inte gör jätteingrepp på din hårddisk som kan gå fel om man inte håller tungan rätt i mun.
Citera
2012-03-28, 17:57
Medlem
Ok, tack för svar.
Jag ska fundera lite på hur jag ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in