• 1
  • 2
2005-02-11, 19:21
Medlem
Roger Pontares avatar
Skulle bara vara kul att se vad ni föredrar, gasspis är väl relativt ovanligt i Sverige nuförtiden, men det verkar som den är på väg tillbaka eftersom efterfrågan börjar öka igen.
Själv så älskar jag gasspis, otroligt kul att laga mat på jämfört med elsspis. Gas och en bra kniv(köpte en global för några månader sen efter den långa tråden om globalknivar här)gör matlagning mycket roligare!
Citera
2005-02-11, 21:47
Medlem
beos avatar
Gas alla gånger. Tyvärr har jag elspis, dock med nåt fiffel med strömstyrka eller nåt (EJ elektrikerutbildad) så det är bra drag i den.
Gasugn är dock åt helvete.
Citera
2005-02-12, 13:50
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Gasspis låter och har sig. Visst, det blir varmt fort men jag föredrar en bra hällspis.
Citera
2005-02-12, 15:10
Medlem
OliTs avatar
Då induktion hamnar under kategorin elspis så får det bli mitt svar.
Citera
2005-02-12, 15:14
Medlem
FetFulElaks avatar
Gas, alla gånger! Blir varmt snabbt, blir exakt värme och så låter det så skönt.. POFF! PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!
Citera
2005-02-12, 15:16
Medlem
Luxuss avatar
när man lagar mat på gasspisen blir det lite sådär mysig camping-känsla...
själv är jag dock sjukt orolig för att glömma gasen på eller att nån liten packning ska börja läcka så därför bytte jag till el.
Citera
2005-02-12, 15:17
Bannlyst
Är uppvuxen med gasspis och tycker det är kanon.Även dom flesta kockar föredrar det.Men nu ska kåken jag bor i totalrenoveras och efter en omröstning kommer min kära gasspis att bytas mot en elspis.Helgerån enligt mig.När jag var liten köpte vi gaspolletter i mjölkaffären som det hette på den tiden som matades in i mätaren.Den moderna gasen är både miljövänlig och giftfri har jag för mig.
Citera
2005-02-12, 16:47
Medlem
Inte som andras avatar
gas är kung..hade det förrut...fan va bra det är ....saknar
Citera
2005-02-14, 10:26
Medlem
Gas är underbart!!

Ett par elplattor kan man ha bredvid för att koka ris eller något på. Och så föredrar jag elugn.

Ni som saknar gas... det finns bot på det. Man kan köpa en liten tvåplattorsbrännare för inbyggnad i köksbänk! Gör sig jävligt bra brevid er hällspis eller vad ni nu dras med.

Siemens har ett par varianter, kostar runt 5'

KÖP!
Citera
2005-02-14, 18:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Gas är en säker investering för att göra matlagning roligare
Jag har inget emot gasspis, känns kanske en aning farligt...föredrar varmluftsugn, då gå det undan
Citera
2005-02-16, 22:07
Medlem
Megaforces avatar
Fördelen med gas är framförallt att värmen leds runt kärlet betydligt bättre och det blir inte bara bränt i botten av kastrullen. Det är svårare att laga vissa maträtter på elplatta och tar framförallt mycket längre tid eftersom man måste hålla lägre temperatur.

Utomlands är det betydligt vanligare med kombinationsspisar där man har både el och gas. Detta eftersom elen är betydligt dyrare än gas (även om man har gasflaska).
Citera
2005-02-16, 22:31
Medlem
PastorFredriks avatar
spisen ska vara gas, men ugnen helt klart el. det sparar en massa oro, och så har ugnen termostat, till skillnad från de gasugnar jag haft
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in