Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Karl X Gustav hade i hjäl en hel del folk. Bl.a. minskade Danmarks befolkning med 15-20%* under de år Sverige ockuperade landet. Har för mig att jag hört nån siffra på att runt halva Böhmens befolkning dog efter att Svenskarna, i ledning av samme kung, varit och hälsat på. Även Polen och andra länder och furstendömmen i regionen, drabbades hårt.
Det bör dock tilläggas att många avled till följd av svält och sjukdommar, vilket endast indirekt kan tillskrivas svenskarna. Om det var mycket beordrade folkmord av den typen som du nämner vet jag ej. Bruket av utrotningar av befolkningen i motsträviga regioner och städer var dock utbrett och ofta sanktionerat från högre ort.
Karl X är trots allt en av de få kungar som har gjort erövringar vilka består än i dag.
*"Den oövervinnlige", Peter Englund
Ja, under kriget mot Polen och Litauen 1655-1660 gick det ofta hårt till. Claes-Göran Isacson skriver i sin
Karl X Gustavs krig om Magnus Gabriel De La Gardies trupper som marscherade in i Litauen österifrån en tid efter att Arvid Wittenberg (med mestadels värvade tyska soldater) angripit Polen från Pommern:
"En stor del av den litauiska befolkningen, stödd av de ortodoxa prästerna, betraktade dock de svenska soldaterna som fiender [större delen av landet var redan ockuperat av ryska trupper, och två protestantiska furstar samarbetade gärna med svenskarna] och redan på hösten bröt ett uppror ut, vilket spred sig över stora delar av landet. Orsaken till detta var bland annat att de svenska trupperna vid sitt intåg i landet plundrat, mördat och skövlat. Upprorsmännen anföll mindre svenska förband och på några månader hade över 1000 svenskar dödats. Situationen blev till slut så ohållbar att De La Gardie gav order om reträtt till Livland. Den stora kniptångsmanövern hade misslyckats."