2005-02-11, 18:01
Medlem
Tokers avatar
Nån som vet om Sverige har begått folkmord?
Specifik händelse?

Nu har jag underför mig att Karl XII beordrade att bränna ner alla byar på en area på ca 200 km i Polen under sitt fälttåg och döda alla pojkar och män över 15 år som ett svar på att några svenska soldater hade dödats av arga bönder som var trött på att svensken tog allt som fanns att äta.
Svagt minne att det stod i boken Poltava av Peter englund men har inte boken här just nu.
Rätta mig om jag har fel
Citera
2005-02-11, 18:48
Medlem
Damericuss avatar
Kanske ska fråga farfar, han har blivit historiemogul nu. Men att vi skall ha bränt lite byar i Polen eller andra länder låter ju rätt.
Citera
2005-02-11, 19:23
Medlem
Liston Crests avatar
Karl X Gustav hade i hjäl en hel del folk. Bl.a. minskade Danmarks befolkning med 15-20%* under de år Sverige ockuperade landet. Har för mig att jag hört nån siffra på att runt halva Böhmens befolkning dog efter att Svenskarna, i ledning av samme kung, varit och hälsat på. Även Polen och andra länder och furstendömmen i regionen, drabbades hårt.
Det bör dock tilläggas att många avled till följd av svält och sjukdommar, vilket endast indirekt kan tillskrivas svenskarna. Om det var mycket beordrade folkmord av den typen som du nämner vet jag ej. Bruket av utrotningar av befolkningen i motsträviga regioner och städer var dock utbrett och ofta sanktionerat från högre ort.

Karl X är trots allt en av de få kungar som har gjort erövringar vilka består än i dag.

*"Den oövervinnlige", Peter Englund
Citera
2005-02-11, 20:15
Medlem
Kanavanss avatar
Någon utövade ett massmord på Gudrun Schymans hjärnceller någon gång på 70-talet
Citera
2005-02-11, 22:45
Medlem
Digerdöden
http://www.susning.nu/Digerd%f6den
Citera
2005-02-11, 23:19
Medlem
Räknas maskarna i röven på Göran P som han vetvilligt har tagit livet av inne på muggen med ett strävt papper efter att ha gratis ätit av det svenska folkets skattepengar.
Citera
2005-02-12, 00:07
Medlem
feldgraus avatar
Folkmord är ju ett ganska hårt definierat begrepp, vilket innebär att jag tvivlar på att någon av alla de svenska illgärningar som begåtts (främst under stormaktstiden då) ens ligger i närheten av att bli klassade som folkmord. Däremot skulle de möjligtvis hamna under klassificeringen democider(*). Begreppet folkmord innebär att man har för avsikt utrota en folkgrupp helt eller delvis, vilket jag tvivlar på att en svensk kung någonsin, realistiskt sett, även om de måhända önskat så, haft. Folkmord i den mening som vi använder idag har mig veterligen inte existerat tidigare än 1900-talet med mycket få undantag. Mänskligheten har helt enkelt inte haft resurserna att utföra sådana handlingar.

(*) term som myntats av statsvetaren R. J. Rummel och som används för att beteckna diverse regeringsbeordrade/-utförda handlingar, t ex folkmord, massmord, 'konstgjord' svält, o s v.

/feldgrau
Citera
2005-02-14, 14:00
Medlem
Perfekts avatar
under 30-åriga kriget ödelade svenskarna stora områden i tyskland, vissa av områdena befolkades inte förren på 1900-talet igen
Citera
2005-02-14, 14:13
Medlem
Trappers avatar
Sverige/Svenska kyrkan mördade väl en hel del samer som inte vill konvertera till kristendomen? vilket årtal vet jag inte.
Citera
2005-02-14, 15:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Karl X Gustav hade i hjäl en hel del folk. Bl.a. minskade Danmarks befolkning med 15-20%* under de år Sverige ockuperade landet. Har för mig att jag hört nån siffra på att runt halva Böhmens befolkning dog efter att Svenskarna, i ledning av samme kung, varit och hälsat på. Även Polen och andra länder och furstendömmen i regionen, drabbades hårt.
Det bör dock tilläggas att många avled till följd av svält och sjukdommar, vilket endast indirekt kan tillskrivas svenskarna. Om det var mycket beordrade folkmord av den typen som du nämner vet jag ej. Bruket av utrotningar av befolkningen i motsträviga regioner och städer var dock utbrett och ofta sanktionerat från högre ort.

Karl X är trots allt en av de få kungar som har gjort erövringar vilka består än i dag.

*"Den oövervinnlige", Peter Englund

Ja, under kriget mot Polen och Litauen 1655-1660 gick det ofta hårt till. Claes-Göran Isacson skriver i sin Karl X Gustavs krig om Magnus Gabriel De La Gardies trupper som marscherade in i Litauen österifrån en tid efter att Arvid Wittenberg (med mestadels värvade tyska soldater) angripit Polen från Pommern:

"En stor del av den litauiska befolkningen, stödd av de ortodoxa prästerna, betraktade dock de svenska soldaterna som fiender [större delen av landet var redan ockuperat av ryska trupper, och två protestantiska furstar samarbetade gärna med svenskarna] och redan på hösten bröt ett uppror ut, vilket spred sig över stora delar av landet. Orsaken till detta var bland annat att de svenska trupperna vid sitt intåg i landet plundrat, mördat och skövlat. Upprorsmännen anföll mindre svenska förband och på några månader hade över 1000 svenskar dödats. Situationen blev till slut så ohållbar att De La Gardie gav order om reträtt till Livland. Den stora kniptångsmanövern hade misslyckats."
Citera
2005-02-15, 11:10
Medlem
frostflakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Någon utövade ett massmord på Gudrun Schymans hjärnceller någon gång på 70-talet
Eftersom hon gjorde det själv med hjälp av alkohol heter det självmord.
Citera
2005-02-15, 11:59
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Svenskarnas härjningar under skånska kriget och jakten på snapphanarna är väl på gränsen till folkmord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in