2005-02-15, 15:47
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Gekko
Svenskarnas härjningar under skånska kriget och jakten på snapphanarna är väl på gränsen till folkmord.

Av vilken anledning? Att svenskarna försörjde sig på skåningarna? Att det utfördes övergrepp? Att man dödade "partisaner"? Inget av det här ligger ens i närheten av begreppet folkmord.

/feldgrau
Citera
2005-02-15, 16:49
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Av vilken anledning? Att svenskarna försörjde sig på skåningarna? Att det utfördes övergrepp? Att man dödade "partisaner"? Inget av det här ligger ens i närheten av begreppet folkmord.

/feldgrau

Nej, i sträng mening har du förstås rätt i det, men eftersom vår nation aldrig utfört något folkmord så får vi röra oss lite i gränszonerna, och där är 1600-talets straffexpeditioner på kontinenten och i Sydsverige det som i första hand kan uppmärksammas, tror jag. Trettioåriga krigets enormt förödande inverkan på Tyskland ska dock inte skyllas på svenskarnas härjningar, den katolska repressionen var nödvändig att bekämpa med alla till buds stående medel, även om kostnaden blev hög för den tyska befolkningen och försenade Tysklands framträdande som verklig kulturnation med åtskilliga decennier.
Citera
2005-02-15, 17:23
Medlem
feldgraus avatar
Visst är det så, om vi hade hållit oss till vad folkmord egentligen betyder så hade den här tråden varit tom. Jag vänder mig bara mot folks (du är inte en av dem, eftersom du bara berättade vad som hände under kriget 1665-1670 utan att lägga någon värdering i det hela om vad för brott det var) användning av ordet folkmord. Jag har följt och diskuterat vad folkmord egentligen är på andra forum och där har vi inte ens kunnat enas över om Stalins konstgjorda massvält under 1930-talet som tog ihjäl miljoner ukrainare var ett folkmord eller inte. Då känns det ganska löjligt att säga att försvenskningsprocessen av Skåne är på gränsen till folkmord.

/feldgrau
Citera
2005-02-15, 23:05
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Citat:

/feldgrau

Ett bättre ord är kanske krigsförbrytelser
Citera
2005-02-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Gekko
Ett bättre ord är kanske krigsförbrytelser
Eller kanske "partisanförbrytelser"?
Citera
2005-02-16, 00:31
Medlem
feldgraus avatar
Krigsförbrytelser låter bättre (även om jag tvivlar på att det fanns någon lag om sådant på den tiden ). Glöm inte att i slutet av kriget härjade även danskarna Skåne i jakt på proviant. Men jag förstår inte vad du tycker är konstigt med att man dödade snapphanar? Terrorister, partisaner och upprorsmakare har i alla tider varit lovligt byte.

/feldgrau
Citera
2005-03-08, 12:51
Medlem
Citat:
Visst är det så, om vi hade hållit oss till vad folkmord egentligen betyder så hade den här tråden varit tom. Jag vänder mig bara mot folks (du är inte en av dem, eftersom du bara berättade vad som hände under kriget 1665-1670 utan att lägga någon värdering i det hela om vad för brott det var) användning av ordet folkmord. Jag har följt och diskuterat vad folkmord egentligen är på andra forum och där har vi inte ens kunnat enas över om Stalins konstgjorda massvält under 1930-talet som tog ihjäl miljoner ukrainare var ett folkmord eller inte. Då känns det ganska löjligt att säga att försvenskningsprocessen av Skåne är på gränsen till folkmord.

/feldgrau

Vilket krig 1665-1670 syftar du på? Nåt Sverige var inblandat i? Okänt för mig.
Citera
2005-03-09, 18:35
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulf_varg
Vilket krig 1665-1670 syftar du på? Nåt Sverige var inblandat i? Okänt för mig.

1655-1660 ska det naturligtvis vara. Ett decennium hit eller dit.

/feldgrau
Citera
2005-03-11, 10:16
Medlem
Citat:
1655-1660 ska det naturligtvis vara. Ett decennium hit eller dit.

/feldgrau

Egentligen ville jag inte vara årtalspetig men hade lite svårt att veta vilket krig ni pratade om, en del nämnde Skånska Kriget, som utkämpades 1675-1679, medan tex Liston Crest tidigare i tråden nämde Karl X krig mot Danmark som utkämpades 1657-1660 (även om det var fred under en period 1658).

Som jag uppfattat det innebar Karl X:s krig en del döda civila danskar eftersom Svenska armén var stationerad på i Danmark under senare delen av kriget och fredsperioden 1658. Att kalla det folkmord är nog emellertid helt fel, vanlig krigföring som levde på vad landet gav, inget systematiskt dödande av människor i syfte att utrota.

Detsamma skulle jag säga gäller för Skånska kriget, inget folkmord, men där lite inslag av gerilla och partisankrig som alltid tenderar att tära på befolkningen.
Citera
2005-03-11, 10:22
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Vill dra mig till minnes att när svenskarna kristnade samerna i norr under 1600-1700-talet så gick man ganska hårt åt dem. Påminde till stora delar om kolonisationen av Nordamerika.

Man sköt lappar, rätt och slätt. Skulle vara intressant om någon mer har information att delge i ämnet.
Citera
2005-03-12, 11:34
Medlem
trass avatar
Folkmord, kulturmord, språkmord

Om man tänjer på begreppet ytterligare kan man ju diskutera den svenska politiken i Tornedalen fram till en bra bit efter andra världskriget som kulturmord. Inte folkmord eftersom man inte hade ihjäl någon, men en medveten assimilationspolitik fördes där målet var att åstadkomma ett språkskifte från lokala finska dialekter (Meänkieli) till svenska. Förbud fanns mot att tala finska på rasterna i skolan t ex. Detta hamnar väl i samma division som den franska politiken i Bretagne och Korsika.

Beteckningen kulturmord kan förvisso också diskuteras då den liställer kultur med språk.
Citera
2005-03-12, 11:47
Medlem
shitmeisters avatar
linköpingsblodbad, stockholmsblodbad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in