2012-03-27, 19:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en flong ny glänsande 70cc cylinder som ska på en mt5:a och ett 45mm topplock, ska eventuellt höja kompressionen lite men tänkte va lite mer seriös än sist, körde med stålfil tills kolven slog i och sen på med en tjock topplockspackning squish va nog inte mer än 0.3-0.35mm men djävlar va den motorn drog bra med en lågvarvig 3-kanals 60cc cylinder.

Innan jag gör nåt ska jag mäta upp squish och kompressionen, har en reservmotor under sängen jag kan "leka" med så spelar ingen roll hur lång tid det tar, bara det blir bra gjort.
Mäta upp squish är inga problem men hur fan mäter man upp kompressionen på en 2-taktare? sökt men inte hittat nåt vettigt :/

Ps, är medveten om att avgassystemet påverkar kompressionen också men det är en X-faktor jag inte kommer räkna på just nu.
/Arne.Anka
Citera
2012-03-27, 19:50
Medlem
Avva66s avatar
Menar du kompressionsförhållandet så får du köra med vätska.
Den klassiska metoden. Eller hur menar du?

Kamaxeln på en 4-T påverkar också kompressionen, eller trycket.
Men det har väl inget med detta att göra?
Citera
2012-03-27, 20:00
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mäta upp squish är inga problem men hur fan mäter man upp kompressionen på en 2-taktare? sökt men inte hittat nåt vettigt :/

Hmm. Rexxy's mopedprogram kanske hjälper dig? Där kan man räkna ut det mesta vad jag vet.

http://hem.bredband.net/rexxy/RMPdownload.htm
Citera
2012-03-27, 20:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Menar du kompressionsförhållandet så får du köra med vätska.
Jo men hur?
Är ju så små volymer att minsta fel kan göra stor skillnad i slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Hmm. Rexxy's mopedprogram kanske hjälper dig? Där kan man räkna ut det mesta vad jag vet.

http://hem.bredband.net/rexxy/RMPdownload.htm
Krashar...
Citera
2012-03-27, 20:13
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Krashar...

Jag vet tyvärr inte varför, men det kan jag dock räkna ut men jag behöver:

Cylinderdiameter:
Slaglängd:
Toppens Volym:
Citera
2012-03-27, 20:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns med i den lille ligisten också.
Citera
2012-03-27, 20:27
Medlem
Avva66s avatar
Med spruta och plexiglasskiva mot topplocket, med ett litet hål i.
Eller så lägger du toppen på en digitalvåg med 1g upplösning och väger vätskan.
Sen räknar du med packningen också.
Citera
2012-03-27, 21:05
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Eller så lägger du toppen på en digitalvåg med 1g upplösning och väger vätskan.
1g är massor när det är fråga om vatten eller någon petroleumprodukt som på sin höjd väger 1g/ml och förbränningsrumsvolymen är nått i stil med 6-7ml. Om man mäter med kvicksilver kanske det kan ge acceptabel noggrannhet, det är ju rätt tungt...

En metod att mäta förbränningsrumsvolymen är att sätta ihop en motor, låsa veven så kolven sitter vid övre dödpunkt och täta runt den med t.ex. fett (så vätskan inte kan rinna förbi). Sedan ställer man motorn så man har tändstiftshålet rakt upp och mäter hur mycket vätska man får i, antingen till tändstiftshålets nerkant om man kan se det eller till ovankant och att man sedan drar av dess volym.

Volymändringen vid följande planing är ju enkel att räkna ut.
Citera
2012-03-27, 21:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En metod att mäta förbränningsrumsvolymen är att sätta ihop en motor, låsa veven så kolven sitter vid övre dödpunkt och täta runt den med t.ex. fett (så vätskan inte kan rinna förbi). Sedan ställer man motorn så man har tändstiftshålet rakt upp och mäter hur mycket vätska man får i, antingen till tändstiftshålets nerkant om man kan se det eller till ovankant och att man sedan drar av dess volym.
Jo den metoden med några olika varianter har jag läst om, vissa säger att man ska fylla tändstiftshålet upp men borde fan bli fel då det sitter ett tändstift där i normala fall men mäter jag så så blir det till tändstiftshålet nedre kant med fingraderad spruta(2ml) och 2t-olja om inget bättre kommer upp.
Citera
2012-03-30, 22:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fick mätt upp nu och 5.5cc va precis under tändstiftsgängorna och 6cc va lite över.

Cylinderdiameter 45mm
Slaglängd 41,4mm
Toppens volym 5.5cm3
Ger en kompression på 13.0:1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här