Resultat: Bästa RPG?
Baldur's Gate II
14,58%
21 röster
Dark Souls
3,47%
5 röster
Dragon Age: Origins
6,94%
10 röster
Planescape: Torment
1,39%
2 röster
Pokémon Röd/Blå
18,06%
26 röster
The Elder Scrolls IV: Oblivion
4,86%
7 röster
The Elder Scrolls V: Skyrim
27,08%
39 röster
Witcher 2
5,56%
8 röster
World of Warcraft
11,81%
17 röster
Fallout 2
6,25%
9 röster
  • 1
  • 2
2012-03-27, 16:00
Medlem
Fina Gubbens avatar
Game of The Year 2011 här på Flashback får väl anses vara färdigtställt där TES V: Skyrim tog förstaplatsen med Battlefield 3 tätt bakom. Förra året efter GOTY hade vi Game of The FPS, och nu ska vi återigen sätta och ner och utse ett nytt spel som får priset "Game of The RPG".

Den här tråden är alltså till för att utse det bästa RPG'et genom tiderna enligt Flashback forum användares preferenser. Vilket spel man själv anser vara det bästa beror helt på vad man själv gillar.

I det här läget nominerar vi spel. Du får nominera hur många du vill, men se till att verkligen nominera dom & MOTIVERA UTFÖRLIGT varför, annars kommer din röst inte att räknas.

Här är lite riktlinjer (stjäl återigen från förra tråden).

[1] Nomineringar
Användarna är fria till att nominera så många spel dom vill, förutsatt att det är regelrätta nomineringar. Se exempel nedanför.
Citat:
Ultima IV är bäst!
Citat:
Ultima IV!
Citat:
Ultima IV är det bästa spelet jag spelat!!!!111
Dessa tre fungerar inte som nomineringar. För att det ska gillas ska man motivera varför spelet förtjänar en plats i omröstningen. One-liners & liknande tas inte med i beräkningen. Nu behöver det inte vara världens uppsatser men ett par meningar till varför man tycker att spelet är det bästa inom sin genre är uppskattat.

Här har ni exempel på lyckade nomineringslistor:
https://www.flashback.org/sp20371800
https://www.flashback.org/sp20373661
https://www.flashback.org/sp20733215
https://www.flashback.org/sp20782156

Här har ni exempel på misslyckade nomineringar:
https://www.flashback.org/sp20633603
https://www.flashback.org/sp20725011
https://www.flashback.org/sp20372396
https://www.flashback.org/sp20807600

Läs igenom detta & tänk efter hur ni väljer att motivera er. Gränsen är inte så hård, men en välskriven motivering har större chans att tas med i beräkningen än en skriven på fem sekunder.

[2] Tidsplan
Nomineringarna hålls öppna till klockan [23.59] på söndagen den 13 maj 2012 . Efter det börjar räkningen av dessa. När nomineringarna är räknade startas det upp en poll så att ni kan börja rösta på ert favorispel!

[3] Omröstning
Nomineringarna räknas av mig & av några frivilliga, som tidigare.

Mod (förmodligen Mondo som tidigare) kommer få listan skickad av mig när alla röster är räknade. Detta för att undvika att någon vilse själ väljer att skicka in en egen lista & vi blir kvar med en felaktig lista.

[3.1] Omröstning - antal spel
Eftersom RPG är en stor genre som funnits sedan dom tidiga åren, så borde tjugo [20] spel vara en fin gräns för en omröstning som den här.

[3.2] Omröstning - röstningen
Vi har tidigare haft att man endast får rösta på ett spel och jag tycker att detta har funkat utmärkt. Ingen har klagat på att man vill rösta på fler spel, så vi kör på det igen. 1 spel får man rösta på.

[4] Diskussion
Diskussion får förekomma i tråden så länge den är relevant, dvs om man ifrågasätter någon nominering av att spel och så vidare.

[5] RPG-spel
Här får ni en lista på RPG-spel. Är spelet inte med på listan så är det helt enkelt inte ett RPG & jag vill inte höra några klagomål om flashspel på någon mystisk rysk sida eller kompisens hemmasnickrade Chrono Trigger-modd inte är med. Är det inte med så är det helt enkelt inte ett RPG-spel enligt uppsata ramar.

List of role-playing video games

Notera att ni får klicka in er på ett specifikt år för att se vilka RPG-spel som är släppta det året. Notera även att spel som ligger under "Unreleased" inte kommer tas med i omröstningen.

Ha så kul.

Skyrim vann alltså detta!
För mer tyckande och omröstningar, se Game of The Year - 2012! [Dags att nominera]
/Mod
Senast redigerad av MondoBizarro 2012-11-27 kl. 22:50.
Citera
2012-03-27, 16:14
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vill nominera Fallout 2.

Alla som har spelat detta mästerverk förstår varför. Humorn, "the look and feel", alla bisarra saker man kan stöta på och allt man kan göra. Ett av dom första spelen där ens handlingar på en plats har betydelse på en annan och även första gången i en uppföljare som man stötte på karaktärer som mindes händelserna i föregångaren. Till sist vill jag nämna det fantastiska introt. ett signum för serien redan sen det första Falloutspelet.
Citera
2012-03-27, 16:34
Medlem
Snorlyktans avatar
Då Fallout redan är nominerat tar jag och nominerar lite av en underdog. Ett jävligt bra spel som fick lysande recensioner, men som av någon anledning köparna övergav.

Planescape: Torment var ett i mina ögon närmast perfekt spel, långa dialoger med massor av information (inget jäkla hack 'n slash här) och med många gånger jäkligt roliga side-kicks (dödskallen Morte som alltid har något ironiskt att säga och biter sina fiender till döds t.ex.).
Själv vaknar man i ett bårhus och kommer snart på att man inte kan dö. Eller jo, man kan dö, men man tenderar att vakna på bårhuset igen, i vissa fall MÅSTE man dö för att få tillgång till nya krafter.

Spelet baserades grafiskt sett på samma motor som Baldurs gate, och liknar givetvis det mästerverket på många sätt, men jag tycker P:T var snäppet bättre på de flesta plan. Större djup i dialoger, större djup i karaktärerna och jäkligt underhållande side-quests.
Citera
2012-03-28, 10:18
Medlem
goelens avatar
Pokémon Röd/Blå (1996) väljer jag att nominera. Många av oss är uppväxta med spelen, samlarbilderna, leksakerna, TV-serien, m.m. Ett nyskapande RPG som sedan har utvecklats och blivit en av de mest säljande spelserierna någonsin. Pokémon bjuder på en härlig blandning av RPG, äventyr och klurigheter för alla åldrar.
Jag väljer att nominera just denna versionen eftersom det var den som la grunden till allt. Den var originel, spännande och en fantastisk upplevelse när man var liten. Ett av de första RPG-spelet jag någonsin spelade och det är fortfarande det roligaste, utan tvekan. Då fanns det bara 150 pocket monster att samla på men det kommer fler och fler hela tiden. Det är dock bara dem 150 första man minns.

Med reservation för stavfel. Jag skriver ifrån telefonen.
Senast redigerad av goelen 2012-03-28 kl. 10:22. Anledning: helvetes telefonjävel
Citera
2012-03-28, 14:09
Medlem
Farbror Fazers avatar
Om det är något spel som ska nomineras så är det definitivt Dragon Age: Origins!

För mig som fortfarande var lite ung när planescape och baldurs gate var på tapeten så kan jag bara anta att folk har rätt när de säger att DA går i baldurs gate-anda. Och när de spelen ses som några av de bästa genom tiderna så nöjer jag mig med att DA ändå är ett helt ok spel.

Jag har alltid älskat RPGspel. Alla genres spelas men det är i de spelen som jag njuter allra mest, samma sak i DA. Jag har startat om spelet med alla olika raser och klasser, säkert lagt 50+ timmar på spelet, men till denna dag ännu inte ens klarat ut mainstoryn

Jag har en tendens att göra allt jag kan förutom mainstory, detta gör att jag tröttnar på spelet och slutar spela innan jag är klar. Något som hänt mig i både fallout 3 och NV (Jag har dock klarat 3an nu!)

Det samma hände väl med Dragon Age 2 med, men det var snarare för att det var det sämsta spelet jag någonsin lagt fingrarna på så jag kunde fan inte ens spela vidare även om jag velat. Kommer det med på listan bredvid DA:O så ska någon brinna.

Dragon Age:Origins får min nomineringsröst för att det är ett av de bästa spelen jag någonsin lagt fingrarna på
Citera
2012-03-28, 17:00
Medlem
Kupos avatar
Då passar jag på att nominera Baldur's Gate II.

Vill man hitta ett spel med djupare huvudstory kan man göra det. Det finns även knasigare spel och spel där man har mer frihet att göra lite vad man vill. Men i dessa andra spel är det oftast något annat som drar ner spelet, detsamma gäller dock inte för BG2.

Det skapades när 2D-grafiken var på en nivå att man än idag kan spela det utan att besväras nämnvärt av låg upplösning eller andra tekniska begränsningar som påverkade äldre spel. Dessutom kändes varje område speciellt med alla detaljer som fanns jämfört med dagens spel där allt bara ska vara enormt trots att det är fyllt med samma texturer.

Huvudstoryn är som sagt inte den allra djupaste om man jämför med andra samtida mästerverk, men den är ändå riktigt välskriven. Samtidigt finns det så enormt mycket att göra utöver den. Dessutom känner man även här hur mycket de har fokuserat på varje liten detalj för att göra varje litet uppdrag till något utöver det vanliga.

Detta ackompanjeras av en stor och mångsidig samling karaktärer att ta med på äventyret. På grund av detta har NPCs inte riktigt samma djup som i spel där fokus ligger på färre karaktärer, men man kan ändå se fram emot många underhållande konversationer samtidigt som man får tampas med deras personliga problem någon gång under resan.

Något som ofta offras i andra välskrivna RPGs är gameplay, men här utmärker sig BG2 med ett system som ger enormt mycket valmöjligheter som gör det till ett av de absolut roligaste spelen att bygga upp en stark grupp för att kämpa sig igenom väldesignade banor med utmanande strider samtidigt som det aldrig känns som ett vanligt hack 'n slash.

Därför anser jag att BG2 är tidernas bästa RPG och kanske även tidernas bästa spel alla kategorier.
Citera
2012-04-07, 19:06
Medlem
Schnauzers avatar
Trots att RPG är min favoritgenre så har jag inte spelat så fantastiskt många. Jag vill nominera The Elder Scrolls IV: Oblivion och The Elder Scrolls V: Skyrim.

Frihetskänslan första gången jag spelade Oblivion går inte riktigt att beskriva, hade aldrig upplevt något liknande i ett tv-spel förut. I båda spelen kan det lätt hända att man hamnar på något sidospår och håller på i flera timmar med något man inte hade tänkt göra från början.
Jag vet inte om det tas i åtanke men det finns ett stort community för moddar till båda spelen vilket kan göra spelet bättre på alla möjliga sätt och vis. Det finns jäkligt många brister med spelen men friheten och spelglädjen väger upp för det.

Har märkt att The Elder Scrolls III: Morrowind ska vara riktigt najs men jag har aldrig spelat det. Fick ett piratkopierat ex från Hong Kong när jag var yngre, ångrar verkligen att jag inte spelade det då och nuförtiden spelar jag knappt på datorn längre och det verkar knepigt att få tag på till Xbox 360.
Citera
2012-04-26, 20:43
Bannlyst
Witcher 2, ett helt fantastiskt RPG. Sedan så är Elder Scrolls också fantastiskt, men mer fritt i character creation vilket inte ger mig känslan av att jag är någonting extra, som i Witcher 2. Elder Scrolls är mer ett sand box, beroende framkallande spel, jag nominerar Witcher 2 för att storyn når snäppet högre än Skyrim.
Citera
2012-05-08, 23:28
Medlem
DuSomTroddes avatar
I skrivande stund vill jag nominera två spel. Dessa är TES V: Skyrim och World of Warcraft. Motiveringen till nomineringarna är som följer:

Skyrim: Efter att ha spelat ändlösa timmar av Oblivion och fullkomligt förälskat mig i spelet hade jag stora förväntningar inför Skyrim. Jag ramlade av stolen - bildligt talat - under de första timmarna av spelet. Allt var så bra! Du kunde göra allt du ville, allt var möjligt. Att spelet skulle ta 300 timmar effektiv tid var inget som störde mig, jag ville bara sitta så länge som möjligt. Därför nomineras detta spel till ett av två spel inför FB awards: RPG.

World of Warcraft: Gammal Warcraft-spelare som man är kände man ju genast att det här skulle bli något stort. Spelade min första campaign på kusinens dator och blev direkt fångad. Inte i grafiken, men upplevelsen. När man sedan fick farsan att betala för de första månaderna kändes det ännu mer äventyrligt. Att upptäcka en värld man bara kunde drömt om innan. Började spela -06 och har slutat och börjat om flera gånger under den perioden. Jag har ofta tappat gnistan men kommit tillbaka för gemenskapen och att det finns så himla mycket att göra! Dock behöver vissa saker bättras på innan MoP, t ex PvP. Det är alldeles för lätt i dagsläget, det kan många hålla med om. Men det är ändå ett kul spel. Därför, av ovanstående motiveringar, nominerar jag detta spel till det andra av två spel inför FB awards: RPG.
Citera
2012-05-22, 06:13
Medlem
goelens avatar
Nomineringarna stängs? 13 maj har passerat för länge sedan.
Citera
2012-05-22, 11:22
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Nomineringarna stängs? 13 maj har passerat för länge sedan.
Händer väldigt mycket utanför Flashback för mig, så jag har inte hunnit ta tag i detta än, men vi kan väl pusha tillbaka datumet till söndag (27/5).
Citera
2012-05-25, 06:15
Medlem
GolfWangs avatar
Dark Souls
Fantastisk känsla genom hela spelet även om det kräver en hel del tålamod. Otroligt oförlåtande spel men det vägs upp av en grym kontroll. Att känna hur blodet kokar inom en när man kör fast och dör gång på gång är så värt när man får känna känslan av lycka och seger när man tagit sig vidare. Prepare to die!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in