2012-06-22, 20:02
Medlem
Epatrucks avatar
Det blir totalt FUCKED UP om du blir stämplad som missbrukare. Det blir omöjligt närapå att få fungerande medicin. Behöver man medicin mot ångest te.x och har stämpeln missbrukare kommer du aldrig få annat än allergi medicin o bota ångesten med ungefär. Och lyckopiller, SSRI som dom prakar fickorna fulla på en med.
Självmedicinera är det som gäller för mig och många andra med som har missbruks stämpeln.
Citera
2012-06-22, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av venevene
Var tvungen att lämna delar av patient journal till arbetsförmedlingen där det står att jag dricker mkt.
Såna diagnoser ska tydligen hjälpa mig för att få bättre hjälp.
Tror det mer tjälper mig än hjälper mig om man bara mår psykiskt dåligt och inte är missbrukare så är man en "bra" människa. Men direkt när folk ser att man missbrukar så faller man i statusen. Känner mig besviken över att jag ska behöva visa såna journaler till arbetsförmedlingen
Man får bara skit av att säga till psykologen om sina beroenden

Det där är ju lite tveeggat. När jag gick för behandling, så sa dem till mig att jag även kunde säga till min tjej att hon var välkommen för "stödsamtal" och terapi - eftersom hon klassades som "medberoende". JAg funderade på det ett tag, men bestämde mig att ta hela steget, och sa det till hennem, att hon var välkommen för "stöd". Och hon har ju varit ärligt med vad de har sagt till henne om mig, och det är ju så öronen ramlar av.
De har bokstavligen bedrivet "kampanjer" för att få henne att lämna mig. Legat på henne om och om igen, ettt ständigt återkommande tema om att hon ska lämna mig. Att det är bäst för alla - inklusive mig. Det var bara detta det handlade om hela tiden, att hon skulle lämna mig. I själva verket var det så att hon behövde mig, jag hjälpte henne på många sätt, och jag har aldrig slagit henne (men hon har attackerat mig däremot).
Så till slut så stod hon inte ut, utan slutade att gå dit. Och jag berättade detta för dem, och jag sa att det var liksom inte den bilden ni gav till mig om det här "stödet". Och då sa dem rent ut att de inte brydde sig om mig egentligen, utan det handlade om barnen. Hade det handlat om bara mig, så hade jag varit färdigbehandlad för länge sen.
Jag är nte bitter över detta, eftersom jag har fått bra behandling. Och det är väl riktigt att barnen ska komma i första rummet. MEn å andra sidan så ska man vara sann, och det vet både mina och hennes föräldrar vem det är som behöver vem...
Så jag blir kanske förvånad hur de professionella psykologer, psykiatrikerna och terapeuterna försökte klistra på oss såna uppenbart felaktiga schablonbilder. Och antagligen så hade deras "råd" varit katastrofala också. Nu är allt så bra det har kunnat bli, min tjej är forskarstuderande, jag går i underhållsbehandling, och mina barn är utmärker sig positivt; och vi har aldrig haft kontakt med polis, soc eller vad det nu kan vara sen jag gick dit första gången för ett antal år sen.

Men den skadan de hade gjort om de hade fått sin vilja igenom, den hade varit katastrofal för oss; och jag hade nog inte levat.
Citera
2012-06-23, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epatruck
Det blir totalt FUCKED UP om du blir stämplad som missbrukare. Det blir omöjligt närapå att få fungerande medicin. Behöver man medicin mot ångest te.x och har stämpeln missbrukare kommer du aldrig få annat än allergi medicin o bota ångesten med ungefär. Och lyckopiller, SSRI som dom prakar fickorna fulla på en med.
Självmedicinera är det som gäller för mig och många andra med som har missbruks stämpeln.

Min kompis är 100% stämplad som missbrukare om och om igen, men oj vad han får ut mediciner! Lyrica, Citodon, Imovane, Stesolid & oxascand. Han får 100 pack stesolid var tredje månad, oxascand nytt pack varannan vecka osv...... Hur kan han få det så himla enkelt!? bra läkare bara?
Citera
2012-06-23, 00:51
Medlem
Citat:
Beror på dig, din situation och läkaren. Finns många pundare som får ut massvis med knarkmedicin.
Citera
2012-06-23, 20:42
Medlem
Epatrucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Beror på dig, din situation och läkaren. Finns många pundare som får ut massvis med knarkmedicin.

Tror inte de läkarna vet om att dem har missbruksstämpeln isf
Citera
2012-06-23, 21:19
Medlem
Epatrucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippingballs
Min kompis är 100% stämplad som missbrukare om och om igen, men oj vad han får ut mediciner! Lyrica, Citodon, Imovane, Stesolid & oxascand. Han får 100 pack stesolid var tredje månad, oxascand nytt pack varannan vecka osv...... Hur kan han få det så himla enkelt!? bra läkare bara?

Dom jag vet som får t.ex Xanor mot ångest utskrivet av läkare är duktiga på att prata o har väl lite övertalningsförmåga plus att dom behöver dom. Men har dom missbruksstämpeln så vet jag faktiskt ingen som får nå fungerande lugnande. Inte här i huvudstaden vartfall. Enbart SSRI och antihistaminer. Skulle tro de flesta självmedicinerar med grejer från "gatan"

Se till att aldrig få missbruk i pappren. Bara en varning till alla som vill ha fungerande medicin i framtiden.
Det är TOTALT kört att få bens mot ångest av ex beroendeläkare som påstår sig kunna så mycket. Dom vet inte ett skit om hur dåligt folk kan må.
Har träffat läkare som har som "princip sak" att inte skriva ut benso till folk. Haja va sjukt. Hur dåligt du än mår så skriver inte läkaren ut medicinen till dig.

Skulle va väldigt intressant att ta reda på hur mycket folk som självmedicinerar med alkohol el annat just pg av att dom inte får nån medicin som hjälper dom.

Likaså hur många som skriver ut sig från avgiftningar för att dem inte får annat än Lergigan(allergimedicin) när dom ska avgiftas. Mycket, mycket intressant o få reda på hur många som gör det. Har sett en väldigt många sticka efter läkar besöket.
Citera
2012-06-23, 21:57
Bannlyst
Citat:
Dom jag vet som får t.ex Xanor mot ångest utskrivet av läkare är duktiga på att prata o har väl lite övertalningsförmåga plus att dom behöver dom. Men har dom missbruksstämpeln så vet jag faktiskt ingen som får nå fungerande lugnande. Inte här i huvudstaden vartfall. Enbart SSRI och antihistaminer. Skulle tro de flesta självmedicinerar med grejer från "gatan"

Se till att aldrig få missbruk i pappren. Bara en varning till alla som vill ha fungerande medicin i framtiden.
Det är TOTALT kört att få bens mot ångest av ex beroendeläkare som påstår sig kunna så mycket. Dom vet inte ett skit om hur dåligt folk kan må.
Har träffat läkare som har som "princip sak" att inte skriva ut benso till folk. Haja va sjukt. Hur dåligt du än mår så skriver inte läkaren ut medicinen till dig.

Skulle va väldigt intressant att ta reda på hur mycket folk som självmedicinerar med alkohol el annat just pg av att dom inte får nån medicin som hjälper dom.

Likaså hur många som skriver ut sig från avgiftningar för att dem inte får annat än Lergigan(allergimedicin) när dom ska avgiftas. Mycket, mycket intressant o få reda på hur många som gör det. Har sett en väldigt många sticka efter läkar besöket.

På den mottagningen jag gick och det är i en storstad så var det standard just som du säger med effexor + mitrozepin + lyrica + propavan/theralen. När propavanen inte fungerade så bra längre så fick jag imovane 7.5mg. Jag går inte längre på kliniken men träffar läkaren på VC var tredje månad och får då nya recept. Effexoren och mitrazepin vägrade jag till slut att ta eftersom de inte hade effekt ändå. Men jag har sparat en massa paket mitrazepin, för att kunna använda som insomning.

Jag fick ett tag stilnoct, men de drog de in. Istället blev det imovane som jag tycker är en fantastisk medicin - och narkotisk också. Och det räcker med en tablett på kvällen. Lyrican tar jag bara ibland. Överskottet säljer jag (har 600mg). De här tabletterna är standard i min stad.

Men nu har tydligen socialstyrelsen gått ut med att man ska begränsa Lyrican kraftigt - och det drabbar nog många som går på klinikerna. Det är ju mycket svårare att sluta utan Lyrican enligt mig och många andra, det vet jag. Och jag vet iaf en som är död nu efter de drog in hans mediciner inklusive Lyrica. Lyrica blir ju ett slags substitut, genom att överdosera och experimentera med det så man faktiskt kan få ordentliga highs, så håller man sig enklare från andra tyngre droger.
Citera
2012-06-24, 00:33
Medlem
Citat:
Tror inte de läkarna vet om att dem har missbruksstämpeln isf
Jo.
Citera
2012-06-25, 12:48
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Det är inte helt omöjligt, bara svårare. Visst har jag fått läkare som blåvägrar narkotikaklassad medicin till mig, medan andra skriver ut. Gäller att träffa "rätt" läkare. Jag har fått opioider, benso, z-analoger, Metylfenidat. Fast att det står att jag har missbrukat både alkohol och droger.
Citera
2012-06-25, 20:26
Medlem
Soluss avatar
Jag får ut z-analoger och metylfenidat, dock ej benso.
Citera
2012-06-25, 20:44
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Jag får ut z-analoger och metylfenidat, dock ej benso.

Samma här.
Citera
2012-06-25, 21:17
Medlem
Är på ett behandlings hem, Lyrica inga problem inte Ritalin heller om har en ADHD diagnos. Det jag märkt missbrukare brukar få utskrivet är Iktorvil många har ju fått ep av sitt missbruk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in