Tänkte starta ett ämne om detta och satt och leta efter ett lämpligt ämne att lägga det under.
Satt och kollade på Dokument utifrån (
http://svt.se/2.174811/1.2750007/krig_i_guds_namn) och fasade över hur vi människor i religionens namn försöker överträffa varandra i grymhet.
Jag har alltid varit av övertygelsen att religionen mer eller mindre är roten till allt ont, men jag funderar lite på om det bara är vårat mest organiserade och/eller största sätt att hata varandra.
Hur hade världen sett ut utan religionen? Vi verkar ju ha en omättlig aptit på att hata och döda varandra. Hatet finns ju i mindre organiserade eller i mindre omfattning i allt från politik och pengar till individers hat mellan ex. supportergrupper eller folkslag.
Det verkar ju vara ett mänskligt drag att hata i grupp och att i princip leta ursäkter och göra det. Då kommer man ju till frågan om jag som inte önskar andra människor allt ont är den som är mindre mänsklig?
Kontentan av detta, och det som hade varit tänkt som min frågeställning om jag skapat tråden är om världens hat, krig och dödande verkligen hade varit mindre om religionen inte funnits eller försvunnit? Hade vi inte bara då hittat andra ursäkter att hata och döda?