2012-03-27, 13:26
Medlem
Hur kommer det sig? Måste det finns onska för att godhet ska finnas? Jag tycker att godhet kan ändå få finnas utan onskan. Är jag ensam om att tänka detta eller hur tänker bi angående detta? Varför finns det så mycket ondska?
Citera
2012-03-27, 13:33
Medlem
Extrakts avatar
Om ondska inte existerade, skulle vi då veta vad godhet är? Eller skulle alla bara vara likgiltiga?
Citera
2012-03-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extrakt
Om ondska inte existerade, skulle vi då veta vad godhet är? Eller skulle alla bara vara likgiltiga?
Jag vet inte, men jag är för att ondska ska bort iaf.
Citera
2012-03-27, 15:12
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertgustafsson
Jag vet inte, men jag är för att ondska ska bort iaf.

Vad?
Ondska, som du utrycker dig, är inte något som flyger runt i luften och får dig göra dåliga saker.
Det är din hjärna som får dig att tänka tillexempel, "att döda honom är inte så fel", eftersom du inte tänker likadant som de flesta människor gör.

Om du haft en dålig barndom kan det också påverka, vilket jag tror är det som har hänt i de flesta fall med människor som handlar ont.
Citera
2012-03-27, 15:23
Medlem
Red&Blacks avatar
Citat:
Hur kommer det sig? Måste det finns onska för att godhet ska finnas?

Så kallad "Onska" finns för att vi människor har så kallad "onska" i oss. "Onska" föds genom girighet, avundsjuka, hat, kärlek mm. Det är med andra ord ett resultat av andra känslor.

Citat:
Jag tycker att godhet kan ändå få finnas utan onskan. Är jag ensam om att tänka detta eller hur tänker bi angående detta? Varför finns det så mycket ondska?

Vi "bi" tänker angående "onskan" att godhet är en motpol till "onskan".
Citera
2012-03-27, 16:20
Medlem
MeineMeinungs avatar
"Ondska" är logiskt, godhet är irrationellt. Sorgligt nog...
Citera
2012-03-27, 18:11
Medlem
Ondska och Godhet är två begrepp som för att ena skall kunna existera så måste det andra existera. Detta eftersom bägge begreppen är relativa, dvs. du definierar vad som är ondska baserat på vad du anser vara normalt. Samma med godhet.

Om alla gav varandra kramar och hjälp över vägen så hade detta inte varit godhet.
Citera
2012-03-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeineMeinung
"Ondska" är logiskt, godhet är irrationellt. Sorgligt nog...
Kan du utveckla? Jag kan inte se tankar som ligger bakom slutsatsen, tyvärr.
Citera
2012-03-28, 00:16
Tänkte starta ett ämne om detta och satt och leta efter ett lämpligt ämne att lägga det under.

Satt och kollade på Dokument utifrån (http://svt.se/2.174811/1.2750007/krig_i_guds_namn) och fasade över hur vi människor i religionens namn försöker överträffa varandra i grymhet.
Jag har alltid varit av övertygelsen att religionen mer eller mindre är roten till allt ont, men jag funderar lite på om det bara är vårat mest organiserade och/eller största sätt att hata varandra.

Hur hade världen sett ut utan religionen? Vi verkar ju ha en omättlig aptit på att hata och döda varandra. Hatet finns ju i mindre organiserade eller i mindre omfattning i allt från politik och pengar till individers hat mellan ex. supportergrupper eller folkslag.

Det verkar ju vara ett mänskligt drag att hata i grupp och att i princip leta ursäkter och göra det. Då kommer man ju till frågan om jag som inte önskar andra människor allt ont är den som är mindre mänsklig?

Kontentan av detta, och det som hade varit tänkt som min frågeställning om jag skapat tråden är om världens hat, krig och dödande verkligen hade varit mindre om religionen inte funnits eller försvunnit? Hade vi inte bara då hittat andra ursäkter att hata och döda?
Citera
2012-03-28, 00:45
Medlem
Människan är kanske gjord så både på gott och ont.
Citera
2012-03-28, 07:29
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Onska är ganska ospecifificerat. Det jag tycker är snällt kanske du tycker är dumt. Vi är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in