2012-03-27, 12:51
Medlem
Har precis skaffat kreditkort, gillade tanken av att få alla köpen samlade på en månadsfaktura, ha upp till 56 räntefria dagar på mina köp plus att om nått oväntat händer har jag en liten buffert där i nödfall.

Allafall, när man t.ex handlar med kreditkortet i affären och efter man tryckt in sin PIN så får man ju välja mellan "konto" eller "kredit", antar man då ska välja kredit? Vad händer om man trycker fel och väljer "konto"? Allså går köpet bara inte igenom då och man får göra om eller blir de nån BS övertrassering på nått sätt så det kommer massa avgifter?

Även, antar att det går att handla online med kredit? Man fyller i sitt kortnummer och betalar på exakt samma sätt då?
Citera
2012-03-27, 13:19
Medlem
LoaTs avatar
Konto är att den drar pengar direkt.
Citera
2012-03-27, 13:30
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Har precis skaffat kreditkort, gillade tanken av att få alla köpen samlade på en månadsfaktura, ha upp till 56 räntefria dagar på mina köp plus att om nått oväntat händer har jag en liten buffert där i nödfall.

Allafall, när man t.ex handlar med kreditkortet i affären och efter man tryckt in sin PIN så får man ju välja mellan "konto" eller "kredit", antar man då ska välja kredit? Vad händer om man trycker fel och väljer "konto"? Allså går köpet bara inte igenom då och man får göra om eller blir de nån BS övertrassering på nått sätt så det kommer massa avgifter?

Även, antar att det går att handla online med kredit? Man fyller i sitt kortnummer och betalar på exakt samma sätt då?
Jag har ett enkelt tips att komma med..
Ett kreditkort SKA aldrig användas som en BUFFERT eftersom det innebär att du kommer att sätta dig i skuld för eller senare. Har du inte råd att SPARA till eventuella framtida utgifter som en buffert innebär så kommer du att hamna där ganska snart. Med andra ord, se inte kreditkortet som en buffert utan en faktura som ska betalas varje månad, när du har shoppat loss.
Räntan på sådana kort är skyhöga, och eventuella andra avgifter kan tillkomma.
Använd kortet som det är tänkt, köp och sen betala.
Låt dig inte luras av "smickrande" löften som "köp vad du vill", "buffert när du behöver det".
Det är precis så kreditkortsföretagen vill att du ska använda kortet, för då blir du lönsam lilla vän.
Senast redigerad av 8-digit 2012-03-27 kl. 13:34.
Citera
2012-03-29, 13:51
Medlem
Jag fick ett kreditkort hemskickat då jag tog en vara på räntefri avbetalning, jag hade kunnat betala den jävla varan kontant men tyckte det var smidigt att ha kvar mina sparpengar.. och låta dom ticka lite ränta..
iaf..
det jävla kreditkortet använde jag som buffert en gång..
Vilket innebar att helt plötsligt månaden efter fick jag en hög räkning..
Jag betalade den men de sista dagarna innan lön hade jag ingen mat hemma och handlade med det kortet istället..
jag handlade mat osv för 600
Så månaden efter fick jag ytterligare en "hög räkning"..
Eftersom min normala månadskostnad skulle vara runt 600 + då 600 för maten blev ju 1200
Jag plockade ut 12000 och bodde själv..
Helt plötsligt slets regnstället itu som min dotter hade och jag fick köpa ny.. plus att jag redan hade knapert och handlade på det jävla kortet igen..
Karusellen sattes igång.. och när räkningen som från början SKULLE vara på runt 600 (min räntefria avbetalning)
var numera på 3000:-
Den här typiska lyxfällankarusellen satte ju igång här.. Jag klippte tillslut kortet och betalade räkningen med sparpengarna istället.
Jag tömde frys och slafferi ordentligt och sen letade jag efter lösa kontanter i lägenheten samt pantflaskor osv.. och det visade sig att jag inte hade behövt det jävla kreditkortet.. utan jag var egentligen för lat för att komma på middagar till "nästan tom frys/kyl/skafferi"

Nu hade jag sparpengar, så det gick bra.. och efter kortet klipptes så hade jag inga höga räkningar
och med andra ord kunde jag börja spara igen...

Jag är rätt så ekonomisk av mig. och tom jag hamnade NÄSTAN i skuldfällan..
Citera
2012-03-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle

Jag har haft 5 olika kreditkort och aldrig fått konto/kredit-frågan. Men tryck på kredit, känns ju rimligast.

Ja det är precis likadant att handla med ett kreditkort som med ett bankkort/debitkort online.

Citat:
Ursprungligen postat av crazy84
Jag fick ett kreditkort hemskickat då jag tog en vara på räntefri avbetalning, jag hade kunnat betala den jävla varan kontant men tyckte det var smidigt att ha kvar mina sparpengar.. och låta dom ticka lite ränta..
iaf..
det jävla kreditkortet använde jag som buffert en gång..
Vilket innebar att helt plötsligt månaden efter fick jag en hög räkning..
Jag betalade den men de sista dagarna innan lön hade jag ingen mat hemma och handlade med det kortet istället..
jag handlade mat osv för 600
Så månaden efter fick jag ytterligare en "hög räkning"..
Eftersom min normala månadskostnad skulle vara runt 600 + då 600 för maten blev ju 1200
Jag plockade ut 12000 och bodde själv..
Helt plötsligt slets regnstället itu som min dotter hade och jag fick köpa ny.. plus att jag redan hade knapert och handlade på det jävla kortet igen..
Karusellen sattes igång.. och när räkningen som från början SKULLE vara på runt 600 (min räntefria avbetalning)
var numera på 3000:-
Den här typiska lyxfällankarusellen satte ju igång här.. Jag klippte tillslut kortet och betalade räkningen med sparpengarna istället.
Jag tömde frys och slafferi ordentligt och sen letade jag efter lösa kontanter i lägenheten samt pantflaskor osv.. och det visade sig att jag inte hade behövt det jävla kreditkortet.. utan jag var egentligen för lat för att komma på middagar till "nästan tom frys/kyl/skafferi"

Nu hade jag sparpengar, så det gick bra.. och efter kortet klipptes så hade jag inga höga räkningar
och med andra ord kunde jag börja spara igen...

Jag är rätt så ekonomisk av mig. och tom jag hamnade NÄSTAN i skuldfällan..

Du har uppenbart ingen koll på dina utgifter och då passar inte ett kreditkort.

Kreditkort är bra för de som har koll på sin ekonomi. Perfekt att ha då du får låna pengar räntefritt upp till 60 dagar och kan placera din egna pengar på ett sparkonto så länge och håva in 3,3% riskfritt (före skatt). Samtidigt är det väldigt bra att ha som en kortsiktig buffert, har du inte pengar på kontot, betala med kreditkortet och sedan betalar du av räkningen med nästa månadslön då räkningen synkas med löneutbetalningen, då har du alltså en gratis buffert. Ännu en fördel är att du får 1% tillbaka på alla köp du gör med ett kreditkort (OKQ8 Visa eller Shell Mastercard), utan att behöva betala någon årsavgift eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in