2012-03-27, 12:18
Medlem
Jag kommer inom en kort tidsperiod sälja en bostadsrätt där jag kommer göra en vinst, problemet är att jag samtidigt tar CSN och att vinsten kommer överskriva mitt fribelopp på vad jag får ha som inkomst av tjänst / kapital för första halvåret 2012. För att undvika att bli återbetalningsskyldig skulle jag gärna se att jag fick ut vinsten efter 30:e juni 2012. Exakt vilka datum det är som gäller för försäljningen är osäkert men kontraktsunderskrift inom ett par veckor och sen tradition i maj någon gång.

Jag äger lägenheten till 50% tillsammans med min sambo, skulle jag kunna skriva över hela lägenheten på henne och ta emot min del av vinsten som en gåva efter 30 juni?

EDIT: Notera att det inte är intressant att skjuta upp vinsten genom att köpa en ny lägenhet. Allt jag är intresserad över är att skjuta upp vinsten och beskattningen till andra halvåret 2012 (efter 30:e juni).
Citera
2012-03-27, 12:43
Medlem
mungs avatar
Det som räknas är datumet du skriver på köpekontraktet, inte när du faktiskt får pengarna. Om du skriver över lägenheten på din sambo slipper du problemet och gåvor räknas inte som inkomst.
Citera
2012-03-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det som räknas är datumet du skriver på köpekontraktet, inte när du faktiskt får pengarna. Om du skriver över lägenheten på din sambo slipper du problemet och gåvor räknas inte som inkomst.

Jag ska bolla den idéen med mäklare, bank och min sambo. Det känns inte som att det borde bli några problem, skatterna som är den viktiga biten kommer bli betalda i vilket fall.
Citera
2012-03-27, 13:34
Medlem
Nu kan jag inte garantera något men jag tror att CSN har svårt att se när på året du tjänar pengarna. De ser bara att du fått inkomsten 2012.

Jag hade själv studiebidrag för första halvåret 2011 och jobbade samtidigt så jag låg precis på gränsen första halvåret. Sen precis efter examen så började jag jobba heltid gjorde det resten av 2011 och sålde dessutom en lägenhet på hösten och gjorde en vinst på några hundra tusen kronor.

Tror inte det kommer bli några problem för mig. Skulle de höra av sig så har jag ju papper som visas att lägenheten såldes på hösten.

De är säkert extra "slappa" året man börjar studera (folk som jobbar heltid fram tills skolstart) och året man slutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in