2012-03-27, 06:52
Medlem
Vivvis avatar
Precis som titeln lyder, behöver man kontrollera en förenklad deklaration som man får hem som privatperson ?
Jag har inga avdrag od. bara lön och lite från försäkringskassan. Dock tyckte jag att skatten jag får tillbaka kändes ovanligt hög. Jag brukar bara få tillbaka hälften av den summan.
Deklarationen har alltid stämt för min del dock.

Hur brukar ni göra som får förenklad deklaration ?
Citera
2012-03-27, 06:54
Medlem
hagge3.3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivvi
Precis som titeln lyder, behöver man kontrollera en förenklad deklaration som man får hem som privatperson ?
Jag har inga avdrag od. bara lön och lite från försäkringskassan. Dock tyckte jag att skatten jag får tillbaka kändes ovanligt hög. Jag brukar bara få tillbaka hälften av den summan.
Deklarationen har alltid stämt för min del dock.

Hur brukar ni göra som får förenklad deklaration ?

Du har ju fått ett årsbesked på utbetald lön från din arbetsgivare?
Bara stämma av den med inkomster, sen godkänna.

Men ja, i regel om man inte gjort massa avdrag, sålt bostadsrätt, aktier, fonder m.m. så är det bara att godkänna.
Citera
2012-03-27, 06:58
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3
Men ja, i regel om man inte gjort massa avdrag, sålt bostadsrätt, aktier, fonder m.m. så är det bara att godkänna.
Nej inte gjort nånting sådant.
Citera
2012-03-27, 08:31
Medlem
MrNoOnes avatar
Jag kontrollerar ALLTID siffrorna, man läser varje år hur mycket pengar som INTE betalas ut p.g.a. fel i systemen och hur folk nonchalant skriver under sin förenklade deklaration då det "med säkerhet" stämmer. En myndighet kan väl inte räkna fel och blåsa dig på pengar?
Citera
2012-03-27, 08:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förra året stod det på min deklaration att jag fått lön från ett företag i en helt annan stad än där jag bor. Ett för mig helt okänt företag. Förmodligen var det företaget som skickat in fel uppgifter alternativt fel personnummer till Skatteverket. Jag bestred detta och uppgiften rättades till. Så det är alltid värt att ta sig en extra titt på deklarationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in