• 1
  • 2
2012-03-27, 01:59
Medlem
Hallå så, innhandlade ett par 10kgs hantlar förra sommaren, har bara småtränat me dem, inget seriöst. Har till och från tränat jävligt mycket, men lägger av under nån vecka då och då. Skulle dock behöva lite tips hur ofta/hur mycket eller hur helt enkelt HUR jag ska träna med just hantlarna/hemma.

Har bara stått upp och kört vanliga "upp, ner" till axlarna från knäna, märkt ganska mycket skillnad på bröst/arm/axlarna, behöver dock lite tips och hjälp då jag aldrig tränat riktigt förut. Vill ej skaffa ett gymkort då det bara är vissa perioder jag tränar, men blir det mer seriöst så kommer jag nog inskaffa det igen.
Citera
2012-03-27, 02:03
Medlem
lolliances avatar
http://www.youtube.com/watch?v=iARFQrK1B14

Sixpackshortcuts på youtube med många olika klipp för home workout. Du kanske kan hitta nåt bra där
Citera
2012-03-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolliance
http://www.youtube.com/watch?v=iARFQrK1B14

Sixpackshortcuts på youtube med många olika klipp för home workout. Du kanske kan hitta nåt bra där

Tack som fan Skulle fortfarande uppskatta fler tips

När/Hur vet man ifall det är dags o inskaffa mer vikter?

Jag tycker inte det är roligt att träna ifall det inte är tungt som fan
men ännu så känns dessa rätt, då det fortfarande finns några övningar som är halvjobbiga

Kommer ihåg när ja köpte dem, fick fan nästan hjärtattack av att köra 5-10 lyft me dem, nu orkar jag 60-80 utan att jag är helt slut.
Citera
2012-03-27, 02:43
Medlem
pumpadskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralGlenn
Tack som fan Skulle fortfarande uppskatta fler tips

När/Hur vet man ifall det är dags o inskaffa mer vikter?

Jag tycker inte det är roligt att träna ifall det inte är tungt som fan
men ännu så känns dessa rätt, då det fortfarande finns några övningar som är halvjobbiga

Kommer ihåg när ja köpte dem, fick fan nästan hjärtattack av att köra 5-10 lyft me dem, nu orkar jag 60-80 utan att jag är helt slut.
Då är det verkligen dags att köpa nya tyngre.
Finns hur mycket övningar som helst du kan göra utan utrustning, och ännu mer med hantlar.

Googla på exercises without equipment till exempel så får du massvis med tips.
Citera
2012-03-27, 09:01
Medlem
Jag kör efter det här träningsprogrammet för hantlar, fast lite modifierat, har skivstång också.

http://www.halso.info/forum/thread-428.html

Jag var nybörjare när jag började med detta, jag tycker det funkat väldigt bra. Du bör fixa en träningsbänk också tycker jag, om du inte har det. Detta kör jag här hemma 4-5 dagar i veckan tillsammans med promenader, för viktnedgång. När det börjar bli dags att skaffa lite muskler blir det nog till att skaffa gymkort sedan.
Citera
2012-03-27, 19:26
Medlem
Pepsi901s avatar
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
http://www.muscles.se/styrkeovningar/

Bra sidor med många övningar
Citera
2012-04-07, 13:37
Bannlyst
Är 4-5 kg lagom att börja med när det gäller hantlar?
Jag väger 115-120 kg och är 186 cm lång.

Edit: Beställde ett par blåa hantlar på 4 kg (Länk) och även ett par "push up bars" (Länk).
Senast redigerad av PerZerk 2012-04-07 kl. 13:42.
Citera
2012-04-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk

Edit: Beställde ett par blåa hantlar på 4 kg (Länk) och även ett par "push up bars" (Länk).
För vilka övningar? Och hantlar du inte kan byta vikt på är inte särskilt bra, man behöver progression. Och btw så låter 4kg sjukt jävla lätt oavsett övning för dig.
Citera
2012-04-07, 13:57
Medlem
tglrs avatar
Citat:

Inte så smart. Du borde köpa hantlar du kan lägga på vikter på själv, för att modifiera olika vikter.

Det beror helt på vilken övning. Hantelcurls? Alldeles för lätt med 4kg. Hantellyft åt sidan för axlar? Där kanske det räcker. Hantelrodd? Haha, absolut för lätt.

Avboka beställningen och köp hantlar du kan sätta på vikter själv.
Citera
2012-04-07, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
För vilka övningar? Och hantlar du inte kan byta vikt på är inte särskilt bra, man behöver progression. Och btw så låter 4kg sjukt jävla lätt oavsett övning för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av tglr
Inte så smart. Du borde köpa hantlar du kan lägga på vikter på själv, för att modifiera olika vikter.

Det beror helt på vilken övning. Hantelcurls? Alldeles för lätt med 4kg. Hantellyft åt sidan för axlar? Där kanske det räcker. Hantelrodd? Haha, absolut för lätt.

Avboka beställningen och köp hantlar du kan sätta på vikter själv.
Okej. Såg att man kunde köpa ett hantelset med ställbara vikter på rusta. Det fanns även sådana handtag där. Har skrivit till sporttema att jag vill avboka ordern helt. Tror det är bättre att helt enkelt köpa det på Rusta.

Hantelset 15 kg (7,5 kg/st), 279 kr
Hantelset 20 kg (10 kg/st), 349 kr
Senast redigerad av PerZerk 2012-04-07 kl. 19:00.
Citera
2012-04-07, 19:39
Medlem
tglrs avatar
Citat:
Okej. Såg att man kunde köpa ett hantelset med ställbara vikter på rusta. Det fanns även sådana handtag där. Har skrivit till sporttema att jag vill avboka ordern helt. Tror det är bättre att helt enkelt köpa det på Rusta.

Hantelset 15 kg (7,5 kg/st), 279 kr
Hantelset 20 kg (10 kg/st), 349 kr

Köp 20kg, det räcker väl ett litet tag i alla fall, förutom typ hantelrodd. Dock använder man bara en arm i taget på den, då kan du ju lägga på alla vikter på en hantel så kanske det går.

Köp detta om du har rätt bra med smet:
1 skivstång
2 hantlar
En bänk
Chins/pullups-bar
Vikter

Det räcker otroligt långt, och det kan du träna hyfsat seriöst med ett tag.

Jag själv har det jag precis beskrev, och det räcker gott och väl. Dock har jag lats/pushdownmaskin, squatracket osv, men det är inget måste. Squatracket går nog att fixa själv ganska enkelt, och latsmaskin är verkligen inget måste.

En bänk, vikter och en skivstång kommer man otroligt långt med. En pullupsbar är dock bra att ha som komplement för T-bar/hantelrodd och stångrodd.

Om du vill kan jag nog knepa ihop ett schema till dig också, skriv bara vad du har först (bara hantlar till e.x.)

PM'a om du är intresserad.
Citera
2012-04-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tglr
Köp 20kg, det räcker väl ett litet tag i alla fall, förutom typ hantelrodd. Dock använder man bara en arm i taget på den, då kan du ju lägga på alla vikter på en hantel så kanske det går.

Köp detta om du har rätt bra med smet:
1 skivstång
2 hantlar
En bänk
Chins/pullups-bar
Vikter

Det räcker otroligt långt, och det kan du träna hyfsat seriöst med ett tag.

Jag själv har det jag precis beskrev, och det räcker gott och väl. Dock har jag lats/pushdownmaskin, squatracket osv, men det är inget måste. Squatracket går nog att fixa själv ganska enkelt, och latsmaskin är verkligen inget måste.

En bänk, vikter och en skivstång kommer man otroligt långt med. En pullupsbar är dock bra att ha som komplement för T-bar/hantelrodd och stångrodd.

Om du vill kan jag nog knepa ihop ett schema till dig också, skriv bara vad du har först (bara hantlar till e.x.)

PM'a om du är intresserad.
Håller med helt. bänk och skivstång plus vikter räcker jättebra i början. Sen kan man lägga till en såndär billig squat rack. Det räcker, men personligen skulle jag lägga till en schysst chins-stång med snea kanter om jag hade pengar till det. inte för att det behövs utan för att jag gillart. Sen ett viktbälte till det. Sen finns det inget behov av något mer alls.

Faktiskt skulle jag skita i hantlar. Inte för att jag inte gillar dem, utan för att jag tycker att det är sjukt jobbigt att hålla på att byta vikter på dem. Mycket jobbigare än stänger. Skulle jag köra hantlar skulle jag köra på färdiga men att ha ett helt gäng sådana tar både mycket plats och blir helt sjukt dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in