2012-08-26, 01:07
Medlem
Guardian Angels avatar
+3
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Mystiska föräldrar dessa grabbar har.
När polisen förhör Shiar Mahmoud, tvillingbrodern till Diar, avbryter pappan Youssef med nedanstående förklaringar:
"Shiars pappa som närvarat hela förhöret säger att nu får det nog vara bra eftersom Shiar haft hjärnhinneinflammation som liten och inte orkar med för mycket. Shiars pappa Youssef säger att Shiar’s minne är dåligt på grund av detta och att han har svårt att hålla fokus i mer än fem minuter. Shiar har svårt att minnas korrekt på grund av detta". (FUP s 154)

"Shiars pappa bröt in i förhöret. Han tycker att den här saken tar mycket tid. Han tror att han och de andra föräldrarna kan vara behjälpliga med att få sönerna att tala sanning". (FUP s 156)
Man kan ju undra. Vill inte pappan att hans son berättar så att sanningen om mordförsöket kommer fram?

Ja, det är beklämmande läsning.
Det är inte konstigt att ungen beter sig som han gör när föräldrarna inte tar mer ansvar eller har bättre förstånd. Det var väl dessa föräldrar som åklagaren inte lyckades få tag på första månaden?
Citera
2012-08-26, 01:08
Medlem
GoranPongs avatar
Tycker reaktionerna e normala men den svenska slappheten slutar aldrig förvåna mig
Citera
2012-08-26, 01:12
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NkR21
Vet man vilka av killarna som har vittnat mot "sina egna" hittills? Har man hört några av dom andra vittnena, som stod runtomkring misshandeln? Tänker då exempelvis på den afrikanske mannen och hans hustru.

jadå det finns ett antal utomstående vittnen, bland annat afrikanen som var hjälte den dagen.
En av pojkarna började prata efter att hans mamma haft en pratstund med honom (MH). Det var bra gjort av mamman.
Citera
2012-08-26, 01:26
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Var har jag skrivit det? Jag har själv gått in och brutit ett slagsmål när en lång negeryngling med några andra invandrarslynglar bestämde sig för att piska upp en några år yngre svensk. Men det gäller att välja sina strider. Cedvander kunde visst uttryckt sitt missnöje med slynglarna, men som jag sa, när man är 60 plus och liten till växten ska man nog inte börja örfila upp dem och starta ett slagsmål.

Det finns INGET i det här som är Cedvanders fel. Han har rätt att uttrycka missnöje om någon är dum mot hans hund. Det finns inga vittnen som säger att han örfilat dem, inte heller att han skulle haft rasistiska uttalanden. Tvärtom ger de allra flesta vittnen (utom kompisarna) intrycket av att det de reagerade på var ljudet av sparkarna och slagen och ungdomarnas rörelser.
Man ska kunna vara 60+ och säga till ungdomar utan att riskera att få huvudet insparkad.
Alla som såg Cedvanders skador (åklagare, polis, läkare etc) har uttryckt att det är ett övermått av övervåld. Helt oacceptabelt!
Citera
2012-08-26, 02:08
Medlem
Skunken666s avatar
Jag förstår inte den här besattheten av att försöka kasta skit på mannen med hunden?
Om jag binder min hund utanför en affär, och några slödder terroriserar hunden svenskar eller MENA-patrask spelar ingen roll, så har jag väl för fan rätt att korrigera dem?
Djurplågeri är olagligt och således straffbart i Sverige, med andra ord har hundägaren faktiskt rätt att kvarhålla blattarna på platsen tills polis anländer..
Nu hade det ju kanske inte gått så bra med facit på handen, men sluta för fan att skuldbelägga BO!

Länge nog har vi matat vår best!!
Citera
2012-08-26, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NkR21
Vet man vilka av killarna som har vittnat mot "sina egna" hittills? Har man hört några av dom andra vittnena, som stod runtomkring misshandeln? Tänker då exempelvis på den afrikanske mannen och hans hustru.

Manmoud Pedar har vittnat mot Diar och "sina egna".

För mer info, kolla förhandsundersökningen!
Citera
2012-08-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistkatt
Manmoud Pedar har vittnat mot Diar och "sina egna".

För mer info, kolla förhandsundersökningen!

Är Pedar och Diar bröder? Inte i "brushan"-bemärkelsen, utan på riktigt så att säga.
Citera
2012-08-26, 09:45
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det finns INGET i det här som är Cedvanders fel. Han har rätt att uttrycka missnöje om någon är dum mot hans hund. Det finns inga vittnen som säger att han örfilat dem, inte heller att han skulle haft rasistiska uttalanden. Tvärtom ger de allra flesta vittnen (utom kompisarna) intrycket av att det de reagerade på var ljudet av sparkarna och slagen och ungdomarnas rörelser.
Man ska kunna vara 60+ och säga till ungdomar utan att riskera att få huvudet insparkad.
Alla som såg Cedvanders skador (åklagare, polis, läkare etc) har uttryckt att det är ett övermått av övervåld. Helt oacceptabelt!
Nej precis! Det jag skrev förut kunde tolkas som att han var full eller sagt rasistiska uttalanden vilket som du säger inte alls är belagt. Bra att du trycker på det för BO har lidit tillräckligt utan smutskastning!

Men för brottet och skuldfördelningen spelar det ingen roll. Alla har faktiskt ett människovärde och ska skyddas av lagen (och moralen), oavsett nykterhet, språkbruk och status i samhället.

Att ta upp sådana saker om brottsoffer är bara ett knep för att försöka flytta fokus och omfördela skulden.

Typiskt kriminell-resonemang. Rånaren: "om de bara lämnar pengarna så händer inget". Våldtäktsmannen: "hon är en slampa/var jättefull". Hustrumisshandlaren/mördaren: "hon var provocerande/full/slog först".

- Det är inte brottsoffrets ansvar att bete sig på ett visst sätt för att slippa utsättas för grovt övervåld.
- Man har rätt att försvara sin hund/bästa vän.
- En örfil - OM det hade förekommit skulle i så fall ha motiverat en likadan i retur - inte grovt övervåld så offret svävar mellan liv och död och får bestående men.

Det ska väl grundläggas redan i sandlådan - att föräldrarna lär en att man inte ska slå mindre barn eller dra katten i svansen. Det låter kanske löjligt att gå tillbaka till lekplatsen, men man måste liksom ha en grundläggande kompas för rätt och fel. Det går inte att relativisera och villkora grundläggande mänskliga rättigheter eller tro att djurplågeri är en kul grej.

/Tant Tiger

PS. Att det är svårt för en ensam 15-åring att vittna mot ett kompisgäng, det är inte så svårt att förstå. Som åklagaren (eller var det domaren) sa, en mycket svår situation.
Senast redigerad av TigerKid 2012-08-26 kl. 09:49.
Citera
2012-08-26, 11:20
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nej precis! Det jag skrev förut kunde tolkas som att han var full eller sagt rasistiska uttalanden vilket som du säger inte alls är belagt. Bra att du trycker på det för BO har lidit tillräckligt utan smutskastning!

Men för brottet och skuldfördelningen spelar det ingen roll. Alla har faktiskt ett människovärde och ska skyddas av lagen (och moralen), oavsett nykterhet, språkbruk och status i samhället.

Att ta upp sådana saker om brottsoffer är bara ett knep för att försöka flytta fokus och omfördela skulden.

Typiskt kriminell-resonemang. Rånaren: "om de bara lämnar pengarna så händer inget". Våldtäktsmannen: "hon är en slampa/var jättefull". Hustrumisshandlaren/mördaren: "hon var provocerande/full/slog först".

- Det är inte brottsoffrets ansvar att bete sig på ett visst sätt för att slippa utsättas för grovt övervåld.
- Man har rätt att försvara sin hund/bästa vän.
- En örfil - OM det hade förekommit skulle i så fall ha motiverat en likadan i retur - inte grovt övervåld så offret svävar mellan liv och död och får bestående men.

Det ska väl grundläggas redan i sandlådan - att föräldrarna lär en att man inte ska slå mindre barn eller dra katten i svansen. Det låter kanske löjligt att gå tillbaka till lekplatsen, men man måste liksom ha en grundläggande kompas för rätt och fel. Det går inte att relativisera och villkora grundläggande mänskliga rättigheter eller tro att djurplågeri är en kul grej.

/Tant Tiger

PS. Att det är svårt för en ensam 15-åring att vittna mot ett kompisgäng, det är inte så svårt att förstå. Som åklagaren (eller var det domaren) sa, en mycket svår situation.

jag håller med dig. Det börjar bli alldeles för vanligt att man tycker det är "ok" med misshandel (tidigare kommentarer om att det är något "alla" gör) och att skulden läggs hos offret.
Det ska absolut grundas i sandlådan att visa andra levande väsen respekt. Det verkar tyvärr som att de flesta av dessa pojkar har föräldrar som inte lärt dem de grundläggande och inte heller finns där för ungdomarna. Att en barn själv ska lära sig sunda värderingar utan bra vuxna som visar är svårt om inte omöjligt.
Citera
2012-08-26, 12:02
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Mystiska föräldrar dessa grabbar har.
När polisen förhör Shiar Mahmoud, tvillingbrodern till Diar, avbryter pappan Youssef med nedanstående förklaringar:
"Shiars pappa som närvarat hela förhöret säger att nu får det nog vara bra eftersom Shiar haft hjärnhinneinflammation som liten och inte orkar med för mycket. Shiars pappa Youssef säger att Shiar’s minne är dåligt på grund av detta och att han har svårt att hålla fokus i mer än fem minuter. Shiar har svårt att minnas korrekt på grund av detta". (FUP s 154)

"Shiars pappa bröt in i förhöret. Han tycker att den här saken tar mycket tid. Han tror att han och de andra föräldrarna kan vara behjälpliga med att få sönerna att tala sanning". (FUP s 156)
Man kan ju undra. Vill inte pappan att hans son berättar så att sanningen om mordförsöket kommer fram?

Brottet som dessa ungdomar begått är inget brott enligt dem själva och deras föräldrar, så enkelt är det. Det är det ni svenskar inte kan fatta, att handlingar som dessa inte har med felaktig uppfostran att göra, för dem och hela deras släkt är det vi mot dem och vi håller alltid ihop.

Att sen ljuga och hitta på för att få som man själv vill hör också till, det är aldrig deras fel när något går "snett". Familjens heder kommer i första hand, att acceptera att man gjort fel enligt svenska normer och ta sitt straff finns inte på kartan.

Hoppas de kan snabba på processen för det är fan ett hån mot offret att det ska ta sådan tid att komma fram till en dom, man är nästan oroad över att offret ska straffas för att han finns till, obs mycket ironi där, men ni förstår kanske hur jag känner?
Citera
2012-08-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ärligt talat är du dum på riktigt? Jag skriver att jag gör inga brott som leder till att jag blir inlåst!
Alla som är kriminella sitter inte inne. Begår man brott som leder till fängelse så kan man hamna där begår man brott som inte leder till fängelse hamnar man inte där. Hur svårt är det?
Nej, du skrev att du inte gör några brott. Du nämnde ingenting om endast brott som kan ge fängelse. För den som vill finns möjligheten att själv läsa vad Guardian Angel skrev (länk nedan). Huruvida jag är dum på riktigt är upp till betraktaren att avgöra. Jag påpekar bara att du är inkonsekvent i din argumentation.

https://www.flashback.org/sp38987433

Någon som vet när rättegången tar slut?
När får vi facit?
Senast redigerad av Kaymano 2012-08-26 kl. 12:57.
Citera
2012-08-26, 12:59
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Nej, du skrev att du inte gör några brott. Du nämnde ingenting om endast brott som kan ge fängelse. För den som vill finns möjligheten att själv läsa vad Guardian Angel skrev (länk nedan). Huruvida jag är dum på riktigt är upp till betraktaren att avgöra. Jag påpekar bara att du är inkonsekvent i din argumentation.

https://www.flashback.org/sp38987433

Någon som vet när rättegången tar slut?
När får vi facit?

ge dig nu.

Rättegången beräknas pågå i sju dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in