• 2
  • 3
2012-04-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nerd2
Om man har kollektivavtalad tjänstepension så spelar det inte någon större roll för dig om arbetsgivaren missköter premieinbetalningarna. Det finns en inbyggd garanti vid konkurs etc.

jasså?

http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1...ionsavsattning
Citera
2012-04-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jasså?

http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1...ionsavsattning

Japp. Hade ttela kollat sin story med Fora så hade deras kommunikationschef svarat ungefär likadant som hon idag svarat en branschtidning:

- Vi kommenterar inte enskilda kunder. Men kollektivavtalet gäller vid en konkurs. Då betalar den statliga lönegarantin ut lönerna till de som drabbas och det finns en garantifond i SAF-LO som garanterar premieinbetalningarna till tjänstepensionen, säger Christina Schiller, kommunikationschef på Fora, till Pensionsnyheterna.
Citera
2012-04-06, 11:56
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
och till TS som kvar på dina frågor, läs runt lite på de fristående mäklarnas sidor vad dom tycker är bra just för ditt kollektivavtalsområde (kanske tom boka rådgivning med en sådan, med det menar jag inte att gå till nån storbank och fråga då de bara kränger sina produkter). finns fina produkter / bolag inom dom alla.
undvik fondsparande om du inte är intresserad av det.

Citat:
om jag hade haft tjänstepension ( vilket jag alltså inte har ) hade jag hade valt bort följande bolag direkt:

amf ( http://www.svd.se/naringsliv/amf-ska...ag_2703833.svd )
skandia liv ( googla på skandiaskandalen )
alla banker

kvar är då bara alecta ( som hette spp förr innan de sålde namnet spp till handelsbanken och bytte namn till alecta ) och danica pension som jag inte känner till alls...

Jag har läst runt rätt mycket och halkade faktiskt in på skandiaskandalen för ett par dagar sedan. Så Skandia känns kanske inte så aktuellt, även om man bortser från skandalen.

Jag har stått i valet och kvalet mellan Alecta och AMF och jag tycker att båda verkar bra. Men efter att man läser sånt där så blir man ju fundersam.

Idag så har företaget lagt pengarna i ett traditionellt sparade utan återbetalningsskydd. Jag skulle ju kunna ha det så eftersom att jag är singel och inte har några barn, åtminstånde för tillfället. Men om man nu skulle träffa någon och skaffa barn med denne, är det enkelt att bara lägga till ett återbetalningsskydd?

Citat:
det finns fler skäl att försöka byta sin tjänstepension mot högre lön. ibland så missköter nämligen arbetsgivaren inbetalningen av premien och då får man givetvis ingen pension. ffa handlar detta om företag som hamnat på obestånd. vid en eventuell konkurs så är lönen skyddad av den statliga lönegarantin men denna täcker inte inbetalningen av utebliven premie för tjänstepension...

Jag kollade upp det där med att byta det belopp som avsätts för tjänstepension mot högre lön, men det var uteslutet eftersom att det finns ett kollektivavtal.
Citera
2012-04-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Jag har stått i valet och kvalet mellan Alecta och AMF och jag tycker att båda verkar bra. Men efter att man läser sånt där så blir man ju fundersam.

inte ens alecta är ju helt fläckfria...

http://www.expressen.se/nyheter/pens...xiga-bostader/

( alecta hette ju spp tidigare )

jag anser att val av bolag för tjänstepension är ett val mellan pest eller kolera, i grunden så handlar det om att koncentrera så stor del som möjligt av våra inbetalda premier till toppar inom fack eller näringsliv utan att det blir för mycket ståhej. blir man påkommen med att ruffla så offrar man någon chef eller styrelseordförande och sedan så är det business as usual...

hur som helst så finns det viktigare val att göra i livet t.ex. att inte hoppa på ett privat pensionssparande och mata systemet med ännu mer premier...
Senast redigerad av tmach 2012-04-06 kl. 12:48.
Citera
2012-04-06, 12:58
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
inte ens alecta är ju helt fläckfria...

http://www.expressen.se/nyheter/pens...xiga-bostader/

( alecta hette ju spp tidigare )

jag anser att val av bolag för tjänstepension är ett val mellan pest eller kolera, i grunden så handlar det om att koncentrera så stor del som möjligt av våra inbetalda premier till toppar inom fack eller näringsliv utan att det blir för mycket ståhej. blir man påkommen med att ruffla så offrar man någon chef eller styrelseordförande och sedan så är det business as usual...

hur som helst så finns det viktigare val att göra i livet t.ex. att inte hoppa på ett privat pensionssparande och mata systemet med ännu mer premier...

Nä, bevisligen så är dom ju inte det.

Det är väl som du säger, pest eller kolera, och när man inte kan så mycket om det så blir det ju ännu tråkigare.
Fick tyvärr inte svar på frågan hur det funkar med att lägga till ett återbetalningsskydd om livsituationen förändras?

Du tänker att man ska spara helt på egen hand och varje månad lägga undan pengar istället?
Citera
2012-04-06, 21:34
Medlem
Citat:
Nä, bevisligen så är dom ju inte det.

Det är väl som du säger, pest eller kolera, och när man inte kan så mycket om det så blir det ju ännu tråkigare.
Fick tyvärr inte svar på frågan hur det funkar med att lägga till ett återbetalningsskydd om livsituationen förändras?

Du tänker att man ska spara helt på egen hand och varje månad lägga undan pengar istället?

ja, bästa sättet är att amortera på sin lån om man har några. därefter spara. man ska inte göra som banken vill dvs att spara och låna samtidigt. en bra regel är att höra vad banken tycker att man ska göra och sedan inte följa dessa råd.

sprid ut ditt sparande med max några hundra tusen på varje bank, undvik de fyra stora ( seb, nordea, swedbank och handelsbanken ) utan välj i nischbanker att spara på...

om du har bolån ska du amortera så att du är skuldfri vid pension, gärna tidigare om det går.

att vara skuldfri när man är på "döhalvan" är en bra strategi...
Citera
2012-04-07, 00:27
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
jag tycker inte att tjänstepension är någon höjdare. sett över tid så kommer avgifterna att äta upp en stor del av kapitalet. i ditt ställe skulle jag föreslå arbetsgivaren att att skippa tjänstepensionen mot att du får en högre lön istället...
Ursäkta men det där är bland det mest korkade jag har hört. För det första är det ganska stora summor som sätts av, 4,5% av din inkomst upp till7,5 ibb och 30% på det som är över det (detta är för itp 1). Ska du sätta av detta själv så motsvarar det drygt 3000kr för en lön på ca 40000 kr, så för att det ska gå jämt ut så ska du i detta exempel tjäna 43000 kr i månaden i stället för
40000 kr. Samtidigt ska du ha disciplinen för att sätta av denna summa. Gällande avgifter så har de flesta bolaget haft en snittåterbäringsränta på ca 5% och avgifterna ligger i snitt på
0,3-0,4. Du har alltså fått en nettoränta på 4,4% per år, det blir ganska mycket pengar med en förräntning på 30 år.

Så jag skulle definitivt inte byta bort min tjänstepension. Till Ts, satsa på ett bolag med hög återbäringarna och med låga avgifter, lycka till!😊
Citera
2012-04-07, 13:54
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
ja, bästa sättet är att amortera på sin lån om man har några. därefter spara. man ska inte göra som banken vill dvs att spara och låna samtidigt. en bra regel är att höra vad banken tycker att man ska göra och sedan inte följa dessa råd.

sprid ut ditt sparande med max några hundra tusen på varje bank, undvik de fyra stora ( seb, nordea, swedbank och handelsbanken ) utan välj i nischbanker att spara på...

om du har bolån ska du amortera så att du är skuldfri vid pension, gärna tidigare om det går.

att vara skuldfri när man är på "döhalvan" är en bra strategi...

Låter som ett bra upplägg .

Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Så jag skulle definitivt inte byta bort min tjänstepension. Till Ts, satsa på ett bolag med hög återbäringarna och med låga avgifter, lycka till!��

Ja, det är väl det jag har förstått egentligen. Då är det bara att börja kolla lite siffror då .
Citera
2012-04-10, 16:39
Medlem
Citat:
Låter som ett bra upplägg .

Ja, det är väl det jag har förstått egentligen. Då är det bara att börja kolla lite siffror då .

Jag har flyttat min tjänstepension som jag fick under studieåren till Avanza, rätt så låga avgifter eftersom jag ligger tungt i Avanza Zero och har valt andra fonder med omsorg.

Har försökt flytta en annan tjänstepension som är förmedlad via Max Mathiesen och ligger hos Skandia men det var inte lika smidigt.

Nu är jag konsult med enskild firma och då sparar jag istället till min "pension" med skattade pengar på Avanza, då vet man vad man har och vad det kostar. Skulle jag ta anställning igen så blir det förmodligen inom ITP-området och eftersom jag tillhör ITP-1 så kan det nog vara positivt eftersom det är slutlönen som avgör pensionsutbetalningens storlek.
Citera
2012-05-28, 19:39
Medlem
White.Sauces avatar
Finns det någon sida där man ser dem olika placeringsalternativen?

Till exempel: finns det typ alecta som bara investerar i kokosnötter eller nått som jag är intreserad av (regioner,branscher osv osv)?

Jag är skeptisk till dem olika alternativen som presenteras med utskicken som man får hem.

Fråga nr 2: hur pass mycket lägre är Alectas avgifter gentemot dem övriga? Är det signifikant eller har Alecta oxå förtäckta kostnader som äter vinsten i slutändan?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in