Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag tycker inte att tjänstepension är någon höjdare. sett över tid så kommer avgifterna att äta upp en stor del av kapitalet. i ditt ställe skulle jag föreslå arbetsgivaren att att skippa tjänstepensionen mot att du får en högre lön istället...
Ursäkta men det där är bland det mest korkade jag har hört. För det första är det ganska stora summor som sätts av, 4,5% av din inkomst upp till7,5 ibb och 30% på det som är över det (detta är för itp 1). Ska du sätta av detta själv så motsvarar det drygt 3000kr för en lön på ca 40000 kr, så för att det ska gå jämt ut så ska du i detta exempel tjäna 43000 kr i månaden i stället för
40000 kr. Samtidigt ska du ha disciplinen för att sätta av denna summa. Gällande avgifter så har de flesta bolaget haft en snittåterbäringsränta på ca 5% och avgifterna ligger i snitt på
0,3-0,4. Du har alltså fått en nettoränta på 4,4% per år, det blir ganska mycket pengar med en förräntning på 30 år.
Så jag skulle definitivt inte byta bort min tjänstepension. Till Ts, satsa på ett bolag med hög återbäringarna och med låga avgifter, lycka till!😊