2012-04-03, 17:49
Medlem
och till TS som kvar på dina frågor, läs runt lite på de fristående mäklarnas sidor vad dom tycker är bra just för ditt kollektivavtalsområde (kanske tom boka rådgivning med en sådan, med det menar jag inte att gå till nån storbank och fråga då de bara kränger sina produkter). finns fina produkter / bolag inom dom alla.
undvik fondsparande om du inte är intresserad av det.
Citera
2012-04-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
och hade du varit lite mer påläst så hade du ju insett att TS inte kan förhandla bort sin tjänstepension då det är en kollektivavtalad rättighet, = han kommer ha ca 10-15% av sin slutlön i förmån/pension.

och hade du varit lite mer påläst så hade du insett att det inte är omöjligt för TS att slippa tjänstepensionsträsket även om ptk har gjort det svårt...

https://www.collectum.se/Documents/B...etter/2424.pdf
Citera
2012-04-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
och hade du varit lite mer påläst så hade du insett att det inte är omöjligt för TS att slippa tjänstepensionsträsket även om ptk har gjort det svårt...

https://www.collectum.se/Documents/B...etter/2424.pdf

jag tror inte att nån arbetsgivare skulle gå med på det då det skulle innebära en högre kostnad för företaget ALT den anställde skulle få lägre kompensation jämte förmån då det skiljer ca 7% mellan löneskatten och arbetsgivaravgiften.

men visst det går att begära uttråde men troligtvis så är det lika lätt som att återköpa en tjänste / pensionsförsäkring genom dispans.
Citera
2012-04-04, 20:09
Medlem
Citat:
jag tror inte att nån arbetsgivare skulle gå med på det då det skulle innebära en högre kostnad för företaget ALT den anställde skulle få lägre kompensation jämte förmån då det skiljer ca 7% mellan löneskatten och arbetsgivaravgiften.

men visst det går att begära uttråde men troligtvis så är det lika lätt som att återköpa en tjänste / pensionsförsäkring genom dispans.

några inlägg tidigare var det omöjligt men nu går det visst. du har just bevisat att du är okunnig...
Citera
2012-04-04, 20:13
Medlem
Citat:
några inlägg tidigare var det omöjligt men nu går det visst. du har just bevisat att du är okunnig...

haha visst hade faktiskt ingen aning om att man kunde begära utträde ur ITP planen men det verkar inte så smart då det är mycket förmåner som försvinner =)
men eftersom du verkligen kan dehär med ekonomi så har ju du självklart gjort det! kan inte du berätta hur du gjorde ? tänkte mest iom man oftast har en sjukförsäkring / livförsäkring efterlevande förmåner osv som också ingår i itp planen.
Citera
2012-04-04, 20:18
Medlem
Citat:
haha visst hade faktiskt ingen aning om att man kunde begära utträde ur ITP planen...

jo, så är det med det mesta som du skriver. du är tvärsäker på allt även när du har helt fel...
Citera
2012-04-04, 20:19
Medlem
Citat:
till chaux, vilket pensionsbolag är det du jobbar på?

till övriga, kom ihåg att c:a 40% av tjänstepensionen försvinner i avgifter!!

vad grundar du detta på ?

på 100.000 kr avsatt i premier menar du att man får betala 40,000 i avgifter ?
utveckla gärna!
Senast redigerad av chaux 2012-04-04 kl. 20:24.
Citera
2012-04-04, 20:23
Medlem
Citat:
jo, så är det med det mesta som du skriver. du är tvärsäker på allt även när du har helt fel...

ok helt fel på 1 punkt, på något som man troligtvis ALDRIG skulle bli beviljad ? japp jag erkänner det var min okunskap som visade sig där.

tala istället om för TS hur han ska göra istället för att spy galla på något som du uppenbarligen inte kan ett skit om, han sitter nu där med pensionspremier han ska välja förvaltare på.
sen kan du gärna tala om vilket sparsätt som är bäst och utan avgifter, för det är ju uppenbarligen något en så belevad och vis person som du har!
Citera
2012-04-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Men om man nu skulle börja prata om vilket bolag som är det bästa att placera tjänstepensionen i och varför. Vad skulle utfallet bli?

om jag hade haft tjänstepension ( vilket jag alltså inte har ) hade jag hade valt bort följande bolag direkt:

amf ( http://www.svd.se/naringsliv/amf-ska...ag_2703833.svd )
skandia liv ( googla på skandiaskandalen )
alla banker

kvar är då bara alecta ( som hette spp förr innan de sålde namnet spp till handelsbanken och bytte namn till alecta ) och danica pension som jag inte känner till alls...
Citera
2012-04-04, 22:09
Medlem
Citat:
jobbar inte på något bolag, är bara jävligt intresserad av dessa produkter och sparformer.

svårigheten med att ljuga är att hålla sej till samma lögn hela tiden.

i en annan tråd skriver du "själv jobbar jag på ett av de större försäkringsbolagen / bank där jag jobbar på deras backofficeavdelning"...

det är ju rätt så uppenbart varför du hela tiden talar dej varm för pensionssparande, fondsparande, tjänstepensioner och andra produkter eftersom du vill att vi andra ska mata banker/försäkringsbolag med avgifter...

jag tycker att du bör vara ärlig mot övriga flashbackmedlemmarna och skriva att dina inlägg bör betraktas som reklam för din bank...
Senast redigerad av tmach 2012-04-04 kl. 22:15. Anledning: komplettering
Citera
2012-04-05, 07:35
Medlem
det finns fler skäl att försöka byta sin tjänstepension mot högre lön. ibland så missköter nämligen arbetsgivaren inbetalningen av premien och då får man givetvis ingen pension. ffa handlar detta om företag som hamnat på obestånd. vid en eventuell konkurs så är lönen skyddad av den statliga lönegarantin men denna täcker inte inbetalningen av utebliven premie för tjänstepension...
Citera
2012-04-05, 11:45
Medlem
Citat:
det finns fler skäl att försöka byta sin tjänstepension mot högre lön. ibland så missköter nämligen arbetsgivaren inbetalningen av premien och då får man givetvis ingen pension. ffa handlar detta om företag som hamnat på obestånd. vid en eventuell konkurs så är lönen skyddad av den statliga lönegarantin men denna täcker inte inbetalningen av utebliven premie för tjänstepension...

Om man har kollektivavtalad tjänstepension så spelar det inte någon större roll för dig om arbetsgivaren missköter premieinbetalningarna. Det finns en inbyggd garanti vid konkurs etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in